הקומבינה של אינטל: מתחמקים מדיון

כשח"כ בן-ארי ראה את הפגנת החרדים באינטל, הוא נזכר בביקור שערך בחנות ספרים. המסקנה: ´אינטל´ מתחמקת מדיון אמיתי ונוקב (דעות)

חרדים מפגינים ליד אינטל (צ´: פלאש 90)

יש לך בעיה לעבוד בשבת? יש לך דרך להגיע לעבודה בשבת? אלו שתי שאלות שנשאלו בני-נוער שרואיינו לעבודה בחנות 'צומת ספרים' במרכז הארץ.

זה היה בקיץ לפני כשנתיים. נקלעתי לאותה חנות לחפש ספר מסוים ולעלעל באילו שלידו, אבל התכונה בחנות הסבה את תשומת ליבי. זה היה יום ראיונות לבני נוער שחיפשו עבודה לחופשת הקיץ.

את ראיון העבודה ערכו נציגי החנות בפינות שונות של החנות הגדולה. השאלות שנשאלו, נשמעו בין המדפים. חלקם תמימות לחלוטין, חלקם לחלוטין לא.

זה היה מצער לשמוע את הנערים הצעירים, מסבירים בזה אחר זה, שאין להם כל בעיה לעבוד בשבת או להגיע למקום העבודה.

לאחר שהבנתי שאין לי מה לחפש במקום המתפרנס מחילול שבת, הרהרתי בעובדה, שהמקום הזה ואלו שדוגמתו פוגעים בקדושת השבת, לא רק בעצם הפתיחה של החנות, אלא ביצירת סחף חברתי הרואה בחילול שבת סוג של נורמה מתבקשת.

חשבתי על בני נוער הבאים מבתים בהם יש שולחן שבת, יש תפילה עם אבא בבית הכנסת ואולי אפילו שיעור תורה, וכאן הם צריכים להתמודד עם השאלה, האם ימצאו מקום עבודה לקיץ, האם ישיגו את סכום הכסף למלא איזו משאלת לב של בני נוער.

זוהי התמודדות לא פשוטה כלל ועיקר במיוחד כשמדובר בבתים מסורתיים, שהתפישה התורנית שלהם ממילא רפויה. הפיתוי, או אם תרצו האילוץ של עבודה בשבת, משמש הרבה פעמים הקש ששובר את קדושת השבת, קדושת המשפחה ובסופו של דבר את קדושת עם ישראל.

הסיפור של אינטל, היה צריך להניע את אמות הסיפים של החברה בישראל. בשם החרדה לזכויות העובד וימי המנוחה, שמירת הזכות לחופש העיסוק, ולכידות התא המשפחתי. אבל בחברה נהנתנית שמושגים של קדושה זרים לה, עגל הזהב הוא ערך על.

מנהיגים קטנים מדברים שוב ושוב על מספר מקומות העבודה, שאינטל הביאו לישראל ברוב חסדם. מאיימים באבדן מקומות עבודה ועוד עניינים שאין להקל בהם ראש. אולם בתוך בליל הדיבורים משום מה לא שמעתי איש מהדוברים החסודים, חרדים לגורל מקום עבודתם של שומרי השבת.

אלו ההולכים ומאבדים, את מה שמכונה בחוק: 'חופש העיסוק'. אינטל הוא לא ראשון ואם הסחף לא ייעצר, מקומות העבודה לשומרי השבת ילכו ויצטמצמו. במצב של לחץ, המסורתיים ישברו ראשונים. פעם בחודש הם יעשו משמרת בשבת, והילדים שלהם כבר לא ידעו מה זאת שבת.

הסיפור האמיתי הוא בכלל לא אינטל, הסיפור האמיתי הוא השילוב של מדינת ישראל ב'כפר הגלובלי'.

זה שהשבת בשבילו הוא עוד יום בשבוע. הסחף של עסקים להפוך את יום השבת לעוד יום עבודה, הוא צונאמי שיקבור תחתיו את שומרי השבת, שבמקרה הטוב יגיעו לעבודת דחק ופת לחם ובמקרה הרע רבים לא יעמדו בניסיון ויפרקו מעליהם את קדושת השבת על כל משמעותיה.

זה נח ל'אינטל' ותומכיו להסב את תשומת הלב מהפגיעה האנושה בחוקי המדינה, בקדושת השבת, בחופש העיסוק, ולכוון את הדיון הציבורי כלפי 'זורקי האבנים'.

אם היה מדובר בפורעים ערבים, היינו שומעים את הסנגוריה השמאלנית בצקצוקי לשונה. אך כשמדובר בחרדים, אין כל סיכוי שנקבל דיון מעמיק בעצם העניין, זהו יעד נח להסתערות ודה לגיטימציה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר