טור דעה

כך נטפל בהסתה לטרור / משה ליאון

נדרשת מאיתנו התמודדות ישירה עם כלל מוקדי ההסתה • משה ליאון ראש עיריית ירושלים בטור נוקב בעקבות שרשרת פיגועי הטרור בשבת (דעות)

משה ליאון | כיכר השבת |
הפיגוע המחריד בליל שבת (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

הפיגוע הרצחני בליל שבת בשכונת נווה יעקב בירושלים, היה כתוב על הקיר. כלל גורמי המקצוע שעוקבים אחרי הנעשה במזרח ירושלים, מתארים מזה תקופה את ההסתה המשתוללת במזרח העיר, כגורם עיקרי שמעודד את טרור הבודדים.

בשנים האחרונות עברנו מטרור יזום של התארגנויות, לטרור יחידים. בעקבות השינוי באופי הטרור, רכיב ההסתה הפך להיות מגורם מטריד שיש לו השפעה כללית, לדלק הישיר שמניע את המפגע הבודד.

ההסתה נמצאת בכל מקום. הצעירים פוגשים אותה בעיקר ברשתות החברתיות, אבל לצערי גם במערכת החינוך במזרח העיר - שהפכה בחלקה למצע גידול רעיל של הסתה פעילה, האדרת מחבלים, ודירבון פעיל ל"מעשי גבורה" והקרבה אישית.

אני ראש עיר גאה של 330,000 אזרחים ערבים. רובם המוחלט אזרחים שומרי חוק שרוצים שקט, שלווה וחיים טובים.

אבל בשביל לאפשר חיים טובים במערב העיר כמו במזרחה אנחנו נדרשים לחזק את מה שעשינו בשנים האחרונות.

נדרשת מאיתנו התמודדות ישירה עם כלל מוקדי ההסתה. בראש ובראשונה נדרשת תכנית ממשלתית על מנת להרחיב את תכנית הלימוד הישראלית בכמה שיותר מוסדות חינוך במזרח העיר.

בשנים האחרונות עשינו מהפכה של ממש בנושא הזה. בנינו בתי ספר חדשים, שדרגנו את תנאי החינוך, וראינו איך אלפי ילדים עוברים ממערכת חינוך מסיתה למערכת חינוך ישראלית שנותנת להם אופק חינוכי וכלכלי.

אבל המהפכה הזו צריכה להימשך ובכל העוצמה ונדרשים לכך תקציבים משמעותיים ובעיקר רצון של כלל הגורמים לגרום למהפכה הזו להמשיך. זה הפיתרון ארוך הטווח היחיד שירגיע את הרוחות.

לצד פתרונות חקיקה שיתנו למערכת הביטחון ולבתי המשפט כלים על מנת לגבות מחיר ממחררי טרור, מערכת הביטחון נדרשת מצידה להיכנס באופן מעמיק יותר לזירה הרוחשת של הרשתות החברתיות. יש לפעול בכל הזירות שבהן פורחת ההסתה, אם זה טיקטוק, פייסבוק ואינסטגרם כדי לנטר לאתר ולפעול מבעוד מועד מול גורמים מתסיסים שמייצרים את המפגע הבא.

זה יכול להיות מעורבות בצורת חקיקה שתאפשר לכוחות הביטחון להוריד מייד תכנים מסיתים ויכול להיות באמצעות מעצרים של מי שקוראים לרצח וכן, גם באמצעות חינוך והסברה שלא נעשים מספיק בקרב הצעירים הערבים.

תחום נוסף שיש לפעול בו הוא איסוף כלי הנשק ממזרח העיר. העובדה שילד בן 13 קיבל גישה לכלי נשק חם, היא בראש ובראשונה בעיה חברתית חמורה, שיש לטפל בה בנפרד מהאיום הביטחוני. מערכת הביטחון חייבת ליזום מבצע פעיל של איסוף כלי נשק מהרחובות, שיכלול תמריצים לצד גביית מחיר ממי שמחזיקים נשק לא חוקי שעשוי לשמש לפיגועים לאומניים ולפשיעה בתוך החברה הערבית.

רכיב נוסף ונחוץ הוא הגברת הביטחון האישי של תושבי ירושלים בפרט באזורי קו התפר.

אנחנו כעירייה תגברנו ומתגברים את כוחות השיטור העירוני, אבל זה לא מספיק. צריך גם מעורבות ממשלתית של המשרד לביטחון לאומי. ירושלים זקוקה ללפחות עוד 150 שוטרים שיגבירו את הנוכחות בשטח ויוכלו להגיב במהירות לאירועים מתפתחים. הפיגוע אמש, ופיגועים נוספים שארעו בשנה האחרונה המחישו כי מהירות תגובה היא ההבדל בין פיגוע שבו נרצחים שבעה חפים מפשע, לאירוע שבו המחבל מנוטל עוד לפני שהספיק לקחת חיי אדם.

ירושלים הפכה בשנים האחרונות לחזית העיקרית שפוגשת את הטרור, והיא הראשונה שסופגת את גלי ההדף של ההסתה המשתוללת ברחובות. לאורך השנים העיר התמודדה עם פיגועים קשים שפגעו באופן קשה בתחושת הביטחון ברחובות. אני מחזק את ידי כוחות הביטחון וקורא לכלל הגורמים הרלוונטיים לאחד כוחות על מנת להגן באופן הטוב ביותר על הבירה ועל תושביה.

אין לי כל ספק, שבהתגייסות נכונה, הדבר אפשרי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר