בלעדי ל"כיכר השבת"

הגיליון הראשון של 'יתד נאמן': "להיאבק בדעות לא באנשים"

הטלטלה ב'יתד נאמן' נמשכת ומעוררת סערה ציבורית, שככל הנראה תוכרע בסופו של דבר בבית המשפט. לידי "כיכר השבת" הגיע הגיליון הראשון של 'יתד נאמן' שיצא לאור בשנת תשמ"ה, בו הופיע מאמר המערכת הראשון שהתווה את הקו של העיתון ומוכיח היום כמה סטתה ההנהלה הישנה מהקו של מקימי העיתון (חדשות)

חיים שקדי | כיכר השבת |
הגיליון הראשון של 'יתד' נאמן' (צילום: כיכר השבת)

טלטלה שטרם נראתה כמוה בכלי תקשורת כללי וחרדי בפרט, אופפת בשבועיים האחרונים את מערכת העיתון 'יתד נאמן', עם ההשתלטות של ההנהלה החדשה על העיתון ודחיקת רגלי ההנהלה הישנה.

בעוד ההנהלה הישנה, מתכנסת ושוקלת את צעדיה שלכאורה יסתיימו בפנייה לבית המשפט, להליך שימשך זמן רב בו יוכרע בידי מי השליטה על העיתון, ממשיכה ההנהלה החדשה עם כל עובדי העיתון בהוצאת העיתון מדי בוקר.

לידי "כיכר השבת" הגיע הגיליון הראשון של 'יתד נאמן', שיצא לאור ביום שישי כ"ג בתמוז תשמ"ה, 12 ביולי 1985, בו נסללה השקפת העיתון במאמר מערכת מיוחד, אשר יש בו כדי ללמד כמה חרגה ההנהלה הישנה שפוטרה לאחרונה, מהדרך אותה התוו מקימי העיתון, מרנן הסטייפלער והגראמ"מ שך זיע"א.

"גיליון ראשון של עיתון חדש", נכתב בפתח המאמר, "עיתון יומי שפניו אל עם ישראל בארצו ובתפוצות, ומגמתו לשקף את ההתרחשויות בעולם, ואת ההתייחסות אליהן, מזווית ראיה נאמנה אך ורק לתורה. עיתון שהוקם ושייך ליזמים פרטיים, משוחרר מכל השפעה פוליטית, מפלגתית או כיתתית, והכפוף להוראות ולדעת גדולי התורה".

בקטע הראשון מובהר כי העיתון כפוף ומושפע אך ורק להוראות גדולי התורה, זוהי בדיוק טענתו של מרן ראש הישיבה הגאון רבי אהרון לייב שטיינמן, בגינה הורה להשתלט מחדש על העיתון, כדי לשוב ולהכפיפו לדעת גדולי התורה.

"יתד נאמן, מבקש", נכתב בהמשך המאמר, "להביע את עמדת היהדות ותורת ישראל בכל תחומי החיים, ולא רק בנושאים המוגדרים כ'דתיים' - מתוך אמונה שהתורה היא הפשר היחיד להיות אדם ועולם".

"להציג לקוראיו השקפת עולם יהודית נאמנה ומקורית, שראשית במעמד הר סיני והמשכה בנתיב שסללו מורי התורה מדור לדור. נתיב אשר הבטיח ומבטיח את קיומו של עם ישראל, בכל סערות העתים".

במאמר, מפרט הכותב, כי בין היתר יתד נאמן מבקש לאמץ את הקשר עם העם היהודי ברחבי תבל ולהיאבק באויבו הגדול - ההתבוללות. וגם, "ללמד דעת, ולהיאבק בדעות כוזבות ומטעות, שכיום הן תוצאה ישירה מבורות וחוסר ידיעה, ומהעדר הכרת תורתנו ומצוותיה, עברנו ההיסטורי, והווי החיים היהודיים, ביופיו ובטהרתו".

וכאן, מגיעים שני קטעים עיקריים במאמר, שמסבירים יותר מכל, מהו הקו בו 'יתד נאמן' היה אמור לנקוט - לפי הוראות גדולי התורה בעת הקמתו, ומהו הקו בו נקטו חלק מחברי ההנהלה הישנה, בגינה נשלחו לבתיהם.

"לעודד ולטפח למוד תורה, שמירת מצוות ועשות חסד, מתוך התייחסות רחבה ומעמיקה אל החיוב, ולהתעלות מעל המחלוקות והפירוד, שדרכן מוצגת היהדות כיום, לעיני הכל", לשון המאמר. שוב, "להתעלות מעל המחלוקות והפירוד".

עוד נכתב במאמר, כי יתד נאמן מבקש "להגיב ולבקר תופעות שליליות ולהשיב למחרפים דבר, מבלי להיגרר לסגנון ולתרבות של "איש את רעהו חיים בלעו". לשמור על כבוד האדם יריב כאוהב, להיאבק בדעות ובמעשים ולא באנשים". שוב, "לשמור על כבוד האדם יריב כאוהב, להיאבק בדעות ובמעשים ולא באנשים".

כעת, כשהמאבק הופך למאבק רשמי בגדולי ישראל, במרנן הגראי"ל שטיינמן והגר"ח קנייבסקי, ובמהלך בו נקטו, רק מוכיח עד כמה התרחקו הללו מהמקור, המטרה האמיתי שלשמה הוקם העיתון, ביטאון בני התורה.

"להתעלות מעל המחלוקות והפירוד", "להיאבק בדעות ובמעשים ולא באנשים". לו יהי.

(העתק הגיליון הראשון והמאמר, באדיבות הרב ישראל גליס, רכז המערכת הראשון ב'יתד נאמן' ולימים אחד מעורכי העיתון)

עמוד השער של הגיליון הראשון (צילום: כיכר השבת)
מאמר המערכת הראשון של העיתון (צילום: כיכר השבת)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר