פרשת השבוע

איזה סוג "ניסיון" תעדיפו: ליבון באש או במלח? // מתורתו של רבי נחמן מברסלב זי"ע

המשיח קרוב מתמיד, והקב"ה נותן לכל אחד ניסיונות קשים באמונה, ועושה בדיקה סופית: 'מי לה' אלי' | ורד שאלתיאל במאמר מיוחד על פרשת השבוע על פי תורתו של רבי נחמן מברסלב זי"ע (חסידים)

ורד שאלתיאל | כיכר השבת |
הציון של רבי נחמן מברסלב זי"ע (להגביה עוף)

רבי נחמן - פרשת מטות

ליבון באש או במלח – מה תעדיף?

המשיח קרוב מתמיד, והקב"ה נותן לכל אחד ניסיונות קשים באמונה, ועושה בדיקה סופית: 'מי לה' אלי' - על ימים אלו נאמר:

"יתבררו ויתלבנו ויצרפו רבים... והמשכילים יבינו", ואיך יהיה הברור?

"והבאתי את השלישית באש, וצרפתים כצרוף את הכסף, ובחנתים כבחון את הזהב..." ומי שלא מרגיש זאת, כנראה נרדם בעמידה...

איך אתה רוצה את תיקונך?

הגעלת 'כלי' נעשית בדרך שהשתמשו ב'כלי', וזה:

"כָּל דָּבָר אֲשֶׁר יָבֹא בָּאֵשׁ - תַּעֲבִירוּ בָּאֵשׁ".

'כבולעו כן פולטו', כלי שבולע באש - טיהורו יהיה באש.

הקב"ה נותן לכל אחד אפשרות לבחור, באיזה צורה לברר וללבן את עצמו.

יש לך ניסיון קשה, ש'שורף' לך את הלב - כמו 'אש'?

תיקון האדם ע"י ניסיון - קשה כמו 'אש'

דווקא ניסיון קשה, ששורף את הלב כמו 'אש', מביא לתיקון האדם, אומר מוהרנ"ת:

"אֲשֶׁר יָבוֹא בָאֵשׁ, תַּעֲבִירוּ בָאֵשׁ - וְטָהֵר, וְהוּא מְכַלֶּה אֶת הַזֻּהֲמָא" (ליקוטי הלכות או"ח, הל' נט' ידים).

ניסיון כזה, מעביר לאדם מסר:

ניסיון ש'שורף' כמו אש, יכול להיות 'קצר וקולע'... אך, מטהר את האדם.

לא רוצה 'תיקון' באש! יש עוד אפשרות?

לא תמיד האדם מצליח לעמוד בניסיון שורף כמו 'אש', ויש סיכוי ש'אש' הניסיון ישרוף את האדם, והוא ישאר כמו 'אדמה' חרוכה...

הקב"ה נותן לאדם עוד דרכים להגיע לתיקונו לפני בא יום ה' הגדול והנורא, ויש דרך יותר קלה ועדינה, ע"י - 'מליחה', אומר מוהרנ"ת:

"בְּחִינַת הַמְּלִיחָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת - הִתְקַשְּׁרוּת לְהַצַּדִּיק".

התקשרות לצדיק – דרך נעימה וקלה לזיכוך האדם

מי שקשור לצדיקי הדור, מחזק את קשרי האהבה עם הקב"ה דרך הצדיק, שעוזר לו להזדכך ולתקן את עצמו, ו'אור' ה' מתחיל להאיר בו, והוא עולה על 'דרך' המלך, ומיום ליום ליבו מתחזק וירצה יותר ויותר לעשות רצון ה'.

הקשר לצדיק נמשל למלח שמכשיר את הבשר, כי הצדיק:

כמו 'מולח' את האדם ומטהרו! וזה יותר קל מלהישרף ב'אש'...

ולזה צריך צדיק אמיתי, שיודע לסלול דרך לטיהור הלב, לכל מי שמקורב אליו, וכך, להביא לטהרתו ולתיקונו! והאדם מגיע לתכלית בריאתו (ליקוטי הלכות יו"ד, הל' מליחה).

קשה להתקשר לצדיק אמיתי?

הקשר עם צדיק אמיתי, מפוררת את גאוות האדם בשלבים...

פתאום, הוא מבין ויודע, עד כמה הוא לא מבין ויודע...

ההתבטלות לצדיק, גורמת לך להרגיש - בטל ומבוטל!

התקשרות לצדיק מתוך אהבה, גורם לך לבטל את רצונך לעצותיו, ומחזק בליבך את אהבת ויראת ה', קיום עצות הצדיק עפ"י רצון ה' מגיע מתוך אהבת הצדיק, כפי שכותב רבי נחמן:

"עיקר ההתקשרות הוא – אהבה; שיאהב את הצדיק אהבה שלמה, שיהיה נפשו קשורה בנפשו" (ליקוטי מוהר"ן, קל"ה).

ביטול דעת עצמית וקבלת - 'דעת' עליון

האהבה לצדיק, מבטלת לאדם את הדעת העצמית, ועוזרת לו להתחבר לַדַּעַת וְלַשֶּׂכֶל האלוקי לפי דרך התורה:

מי שמקושר לצדיק אמת – מבין על מה מדובר...

ואפשר להתחיל גם בסיפורי שבח הצדיקים, כי הם מרוממים את האדם, כפי שאומר רבי נחמן: "כשמשבחין ומפארין את הצדיקים - נתרומם הדעת" (ליקוטי מוהרן ח"א, כט').

חיבור לצדיק אמיתי, מעוררת את האדם מה'קטנות' מוחין שחי בה עד עכשיו, מזככת ומטהרת את ליבו, עד שכל רצונו רק לעשות נחת רוח ושעשוע לרצון ה', ולכן, הצדיק הוא:

"בְּחִינַת בְּרִית מֶלַח" – פועל על האדם, כפי שהמלח פועל על הבשר:

"וַאֲזַי מְקַבְּלִין מִמֶּנּוּ - בְּחִינַת מִלְחָא, בְּחִינַת תִּקּוּנִים - לְהַמְתִּיק מְרִירוּתוֹ".

איך המלח מכשיר את הבשר?

המלחת הבשר - שואבת מהבשר את הדם, כמו צליית בשר על האדם, וגורמת לבשר להרתחה פנימית, וכך, מכשירה ומתקנת את הבשר.

המלחת הבשר - ממתיקה את מרירות הבשר.

דבר דומה קורה למי שקשור לצדיק אמת, תיקונו ע"י המלחתו, בבחינת 'ברית מלח': המלחתו – מתקנת וממתיקה אותו.

דיבורי האמת החמים של צדיקי האמת – ממתיקים את הלב!

והלב מתחיל לבעור לעבודת ה' ב'אש' קודש, במקום לבעור לדברים אחרים...

הלב מתעורר - ומתלהב לקדושה

דיבורי אמונה מבעירים את הלב, ומביאים לטהרתו, והלב מפסיק 'להתלהב' מרצון שאינו רצון ה', וממה שמרחיק אותו מאהבת ה', וכך:

הלב מזדכך ומגיע לטהרתו, ובוער כמו בשעת 'נעילה' שמי חושב אז לחטוא?

'לך אמר ליבי' – בקשו פני, את פניך ה' אבקש

כשהלב מתחמם, הוא מרגיש את קרבת אלוקים, ורוצה להוציא דיבורים חמים לה' יתברך, וכך הוא מתחדש ומטהר, ושיחה זאת היא בגדר:

"לְךָ אָמַר לִבִּי", מפרש רש"י: 'לְךָ – בִּשְׁבִילְךָ וּבִשְׁלִיחוּתְךָ'.

שיח הלב בדברי פיוס וריצוי לה' יתברך - מביא לטהרתו.

אומר מוהרנ"ת: "אָמַר לִי לִבִּי - שֶׁכָּל הַדְּבָרִים שֶׁהַלֵּב אוֹמֵר:

הֵם דִּבְרֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ מַמָּשׁ, וְהוּא בְּחִינַת - רוּחַ־הַקֹּדֶשׁ".

וכך, רצון האדם מתחדש, ומוסיף לבקש:

"בְּתַחֲנוּנִים וְדִבְרֵי רִצּוּיִים חֲדָשִׁים. וְלִזְכּוֹת לָזֶה, צָרִיךְ - טָהֳרַת הַלֵּב" (ליקוטי מוהרן, קנו).

הלב כבר לא - נקרע לשניים!

כשהלב ניטהר, הוא מתחדש בדבר נפלא:

שלא ניתן להסביר, אפשר רק לנסות להרגיש...

הלב מתחדש בדיבורים חדשים, שמגלים את רצונו האמיתי, את:

הכיסופין להתחבר לשורשו, לשורש הנשמה ולאור האמיתי, ומרגיש את מתיקות: "ואני קרבת אלוקים - לי טוב"...

רק תתחיל, והקב"ה יסייע לך, ויכניס בך חיות חדשה, וזה:

"לֵב טָהוֹר בְּרָא לִי אֱלֹקִים" – טהרת הלב מאפשרת להרגיש, אך פתאום:

"וְרוּחַ נָכוֹן חַדֵּשׁ בְּקִרְבִּי".

לעורר את הלב ע"י - תנועת השכל

תחשוב על גדלות ורוממות ה', חדש איתו את קשרי האהבה, וכך:

תעורר את תנועת השכל, שתוליד את - חמימות הלב.

נתק את מה שמנתק אותך מאהבת ה', וליבך יצליח להודות ולהלל על כל הטוב שקיבלת בחייך, ואומר מוהרנ"ת:

"וְהַכְּלָל, שֶׁתְּנוּעַת הַשֵּׂכֶל מוֹלִיד חֹם בַּלֵּב"!

והתוצאה: "כִּי ע"י חֲמִימוּת הַלֵּב, ע"י זה - מְגָרֵשׁ רוּחַ הַטֻּמְאָה".

נכון שהמחשבה 'רצה' ממחשבה למחשבה, אך, אם יכנס בליבך חמימות הלב, מסכם מוהרנ"ת במתק לשונו:

"ע"י הַתְּנוּעָה מוֹרִיד חֲמִימוּת - וּבוֹעֵר לִבּוֹ לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ".

רוצה לטהר את ליבי – עזור לי!

תהליך טיהור הלב, מתרחש עתה לנגד עינינו.

כי רק אתה מבין איך לגשת ללב שלי...

לרכך כל כאב שבי, לטהר אותו לעובדך באמת:

האם תעביר ותבעיר את ליבי באש או בברית מלח... והעיקר:

שיהפוך מלב אבן – ללב בשר!

"וצרפתים כצרוף את הכסף, ובחנתים כבחון את הזהב"!

"לֵב טָהוֹר בְּרָא לִי אֱלֹקִים... וְרוּחַ נָכוֹן חַדֵּשׁ בְּקִרְבִּי"...

"פתאום יבוא אל היכלו, האדון אשר אתם מבקשים".

שנזכה - אמן!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר