מלאך בלבן

הקרדיולוג הבכיר: "אל תירתעו מבעלי מום בלב"

ד"ר דוד אלימלך מתל השומר ומעייני הישועה, מנפץ סטיגמות • עושה סדר להורים שחוששים ממום מולד בלב • וגם מסביר למה אין הרבה דרכים למנוע מוות בעריסה (חדשות בריאות)

עמוס ביסמוט | כיכר השבת |
ד"ר אלימלך דוד (צילום: באדיבות המצלם)

ד"ר דוד אלימלך, קרדיולוג ילדים בכיר בתל השומר ומנהל יחידת קרדיולוגיה ילדים בבית החולים מעייני הישועה, הוא אחד הרופאים המוערכים על ידי בתי החולים ובעיקר על ידי המטופלים.

הוא מפורסם בעיקר בשל נטיותיו לשבור סטיגמות שהשתרשו בציבור – בעיקר בציבור החרדי. בראיון ל"כיכר השבת" הוא מספר: "הגיע אלי זוג הורים עם ילד שיש לו חור בלב - נשמע מפחיד". אולם דר' אלימלך בחיוכו הרחב ולמרות המבטא הצרפתי שלו יודע להסביר להורים בדיוק את הבעיה ולהוכיח להם מנתונים ועובדות שאחד מכל שלושה ילדים בעולם נולד עם מום בלב בצורה כזאת או אחרת. ובכלל היום, עם המכשור המתקדם ויכולת האבחנה המדויקת שיש לרופאים ניתן לומר שאין כאן יותר מושג של מום אלא יותר קרוב לפצע קטן – שברוב המקרים גם חולף.

"מום הוא מושג מיושן מאוד ואין כמעט צורך להשתמש בו". אומר לנו דר' אלימלך דוד "מום - זה בעצם הגדרה לאבר שחסר בגוף של האדם, וגם זה לא בטוח - היום יש השתלות בהתאמה מלאה כמעט לכל חלק בגוף. המקומות היחידים שבהם עוד משתמשים במושג מום זה חברות הביטוח שעושות בדרך כלל הכללה לכל המקרים".

מום באמצע החיים

"ישנם הרבה אנשים שגילו שיש להם בעיה מולדת בלב רק בגיל 40 ו 50, ועד היום זה לא הפריע להם ולא השפיע עליהם מבחינה בריאותית. והם גם לא היו בהגדרה של חולי לב, לכן אני אומר שמומים לא אמורים לשנות אורח חיים.

ילד שאובחן בלידה כבעל מום בלב אנחנו כרופאים נקטלג אותו בהגדרה של חולי לב אבל הוא יחיה עד גיל 120 ללא כל בעיה" מסביר לנו ד"ר אלימלך אך מסייג את עצמו "כך לפחות ברוב המקרים".

"אישית אני חושב שזה לא הוגן שילד שמגיע אליי עם חור קטן בין חדרי הלב (אוושה לבבית) שברוב המקרים הוא נסגר לבד, והוא חי עם הגדרות או טייטל שכזה. מה גם שהילד לא יהיה מוגבל בשום פנים ואופן במהלך חייו, לא בפעילות גופנית, ולא אפילו בפרופיל הצבאי. מבחינתי שיהיה טייס בחיל האוויר. הורים שמגבילים את הילדים שלהם בפעילות גופנית עושים עוול לילד, למעט אם הורו להם הרופאים על כך באופן מפורש". אומר ד"ר אלימלך.

עד כמה צריך לפחד להתחתן עם בן או בת זוג שיש להם מום בלב

"ברוב רובם של המקרים אין חשש בכלל להתחתן עם מישהו שיש לו בעיה לבבית" אומר לנו ד"ר אלימלך בקול קצת עצוב "בציבור החרדי בעיקר יש חשש שנובע בעיקר בגלל "מה יגידו". אנחנו ברפואה יודעים שאם לאחד מהורים יש מום בלב הסבירות שלאחד מהילדים יהיה מום בלב היא ברורה, אבל הרפואה לא מכירה את ההקשר המובהק מבחינה גנטית. יכול להיות הורים שאין להם כלום ולתינוק שלהם יהיה מום כלשהו ויכול להיות שלשני ההורים יש מום בלב ולתינוק שיולד לא יהיה מום בכלל.

הסטטיסטיקה אומרת שעל כל 1000 לידות יש בערך 3% תינוקות הנדרשים לטיפול חריג מעבר למעקבים רגילים, כך של97% מהתינוקות אין שום צורך בטיפול מיוחד".

בשבועות האחרונים שמענו על כמה מקרי מוות בעריסה איך ניתן למנוע את זה?

"קודם כל אנחנו לא יודעים במאת האחוזים את הסיבות למקרי המוות, יש כמה טענות שזה קשור ללב או למערכת העצבים (נירולוגיה). אך מחקרים שהתבצעו במזרח הרחוק ששם שיעור המוות בעריסה שואף לאפס, הראו שהסינים משכיבים את הילדים שלהם על הגב ויתכן וזה מה שגורם למניעת המוות אצל הסינים, לכן ההנחיה הכללית של משרד הבריאות היא א. להשכיב תינוק על הגב ב. להימנע מעישון בסביבת הילד ג. מניעה מחימום יתר בעיקר בחודשי החורף.

מצד שני, לא כל מה שעובד אצלם עובד אצלנו. לסינים יש למשל כמה מחלות לב שאצלנו לא מופיעים בכלל ב"ה. ומכיוון שאנחנו אנשים מאמינים ועושים את מירב ההשתדלות לדעתי כל השאר הוא בידי שמים."

תחום מיפי הגנים יכול להביא בשורה לחולים?

"אומרים שבעוד כמה שנים כל תינוק יעבור מיפוי מלא של הגנים, ולפי המפה שתהיה לנו ביד נוכל לדעת שיש קבוצות של אנשים שהם נשאים של מחלות ויכולים להביא לעולם עוד אנשים חולים. ואם כבר דיברנו על להתחתן עם אנשים עם מומים, איך אנחנו בתור קהילה נוכל לקחת את האנשים האלו שאובחנו בגנים שלהם כנשאים של מחלות, ולחתן אותם, ולגרום להם להביא עוד אנשים חולים לעולם.

אם יתחילו לבדוק לכל אחד את הגנטיקה ולהגיד שלהוא יש את הגן הזה ולהיא את הגן הזה, למרות שזה לא מאה אחוז אנחנו נגיע ל"ברוך" כזה שאני לא יודע איך נצא מזה. וזה לא יגמר רק בחתונות. גם חברות הביטוח לא ירצו לבטח אנשים מסוימים בגלל מה שיגלו אצלם בגנים.

הרפואה תוכל לנחש איזה מחלות יתפרצו אצל אנשים מסוימים במהלך חייהם, ואז יהיה דרישה להתחיל לשנות גנים מסוימים אל אנשים שנושאים מחלות כאלה ואחרות, אבל כשמשנים משהו אחד יתכן והורסים משהו אחר. זה נחמד בספרות ובתאוריה אבל כשזה יקרה – וזה בטוח יקרה, אני לא יודע מה יהיה הסוף של זה".

מחכים למשיח

לסיום אומר לנו ד"ר אלימלך "אני אישית בתור רופא מעדיף שיבוא מלך המשיח ורק הוא יתעסק עם המיפוי של הגנים ועד אז – נסמוך רק על הקב"ה שהוא רופא החולים האמיתי אנחנו רק השליחים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר