אנשים ביישנים מכורים יותר לאינטרנט

ההפרעה הנפשית החדשה של התמכרות לאינטרנט מתחילה לצבור הכרה גם בעולם המדע. החוקרים מתחילים להבין כי מדובר בהפרעה של ממש ומנסים לערוך מחקרי גישוש שבודקים דפוסי שימוש באינטרנט. המחקרים מראים כי שימוש תכוף באינטרנט ודווקא באתרים של תקשורת עם אנשים אחרים קשור לבדידות, לביישנות ולחוסר אמונה עצמי

בת-שבע ברטמן | כיכר השבת |
האינטרנט שייך לביישנים. אילוסטרציה, למצולם אין קשר לנאמר (צילום: פלאש 90)

כבר ב1998 פרסם חוקר בשם יאנג מאמר חדשני בשם "התמכרות לאינטרנט - צמיחתה של הפרעה קלינית חדשה". המאמר שפורסם בכתב העת "פסיכולוגיה והתנהגות ממוחשבת" (Cyberpsychology & Behavior,), צבר פופולאריות רבה וצוטט בלמעלה מ1000 מאמרים שהתפרסמו מאז. במאמר זה תוארה התופעה המדאיגה שבה אנשים משתמשים באינטרנט והופכים להיות מכורים באופן המזכיר התמכרויות אחרות כמו התמכרויות לסמים ולאלכוהול. החוקרים הצביעו על ירידה בהישגים החברתיים, התעסוקתיים והאקדמאיים בקרב המכורים לאינטרנט.

מכיוון שהתמכרות לאינטרנט כוללת חוסר שליטה בדחפים מבלי לכלול שימוש בחומרים משכרים, היא דומה יותר להתמכרות להימורים. החוקר השתמש בידע הרב שנצבר במדע אודות התמכרות להימורים ופיתח שאלון התמכרות לאינטרנט. המחקר על מאות משתמשים באינטרנט גילה שאכן ישנם אנשים שיכולים להיות מאובחנים באופן רשמי כ"מכורים לאינטרנט" והם שונים באופן מובהק ממשתמשים שאינם מכורים. אנשים אלו גלשו שעות רבות יותר, באתרים רבים יותר, הראו חוסר שליטה על כמות הגלישה שלהם, והפגינו בעיות רבות יותר.

התמכרות לאינטרנט וביישנות

עם התאוצה שצבר האינטרנט בשנים האחרונות הפכה תופעת ההתמכרות לאינטרנט לתופעה חמורה יותר ויותר והעניין המחקרי בה רק הולך וגדל. גם כיום עדיין עסוקים חלק מהחוקרים בניסיון להגדיר בדיוק מהי התמכרות לאינטרנט וליצור כלי אבחון מדויקים שיוכלו לזהות מכורים לאינטרנט. במקביל חלה עליה במחקרים הבודקים את הקשר שבין התמכרות לאינטרנט אצל ילדים, נוער ומבוגרים לבין מאפיינים שונים, במטרה ליצור פרופיל של ה"אדם המכור" ולמצוא גורמי סיכון להתמכרות.

מחקרים מצאו קשר בין שימוש רב מאד באינטרנט למאפייני אישיות מסויימים ביותר. אצל האנשים המכורים לאינטרנט היו רמות גבוהות מאד של בדידות, ביישנות, חרדה ודיכאון. נמצא קשר הדוק בין התמכרות לאינטרנט לתחושה של חוסר נוחות עם העצמי כאשר האדם נמצא בחברה.

החוקרים צ'אק ולאנג יצרו שאלון מקוון בנושא שימוש באינטרנט ומאפייני אישיות שונים. 722 אנשים ענו על השאלון הזה והחוקרים מצאו כי ישנם אנשים שמשתמשים באינטרנט באופן חריג ותכוף מאד אנשים אלו השתמשו באינטרנט באופן אינטנסיבי הן מבחינת אורך הגלישה שארך שעות רבות והן מבחינת תדירות הגלישות שהיו תכופות מאד. המכורים לאינטרנט נמצאו גולשים בעיקר באתרים של תקשורת מקוונת עם אנשים אחרים - כמו צ'אטים, פורומים ומשחקים מקוונים. למרות העיסוק האובססיבי של המכורים לאינטרנט באתרים של תקשורת עם אחרים, ניתוח מדוקדק של התשובות הראה שככל שאנשים נטו להיות יותר מכורים לאינטרנט כך הם תיארו את עצמם יותר כביישנים. כלומר, בחיי היומיום האנשים הללו מתביישים בחברה, אך באינטרנט הם מבלים זמן רב עם חברים ווירטואליים שחלקם הגדול כלל אינו מוכר להם מהעולם האמיתי.

חוסר אמונה עצמי

ממצא מעניין נוסף שמצאו החוקרים הוא שככל שאנשים היו מכורים יותר לאינטרנט ככה הם תיארו את עצמם כאנשים שאינם מאמינים בעצמם וכאנשים שמאמינים שגורלם נקבע על ידי הנסיבות. בפסיכולוגיה סגנון חשיבה כזה נקרא "מוקד שליטה חיצוני" - אלו אנשים שאינם מאמינים באפשרות שלהם לשנות את חייהם וביכולת שלהם לשלוט בחייהם. כל דבר שקורה להם הם מייחסים לסביבה ולנסיבות: "הצלחתי כי היה לי מזל", "נכשלתי כי הבוס שונא אותי" ורק לעיתים נדירות הם מייחסים חוויה כלשהי לעצמם: "הצלחתי כי עבדתי קשה". ייחוס חיצוני כזה גורם לאדם להרגיש חוסר שליטה ומונע ממנו הישגים ונמצא בעבר קשור לדיכאון, והיום מגלים שהוא קשור גם להתמכרות לאינטרנט.

מעגל קסמים

כמו בכל התמכרות, ההתמכרות לאינטרנט מספקת פיתרון זמני לבעיות אמיתיות, אך רק מעמיקה ומחריפה אותם לטווח הארוך. האנשים הסובלים מבדידות ומביישנות מרגישים הקלה זמנית כאשר הם מתקשרים עם חברים וירטואליים, אך במקביל הם מנתקים את עצמם מהחברה בעולם האמיתי ובכך מחמירים את הבעיה שלהם. התמכרות לאינטרנט היא בעיה אמיתית מאד שנובעת ממצוקה וצריכה להיות מטופלת בהתאם.

בעזרת ה' בשבוע הבא - איך אפשר להיגמל מהתמכרות לפייסבוק?

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר