סער החינוך ● סיקור מלא, גלריה

גדולי התורה בכינוס חירום: תמרור אזהרה לשר החינוך

כינוס חירום אירח בביתו מרן הגראי"ל שטיינמן - בעקבות מהלכיו של שר החינוך גדעון סער נגד החינוך החרדי הטהור. נכחו: גדולי האדמו"רים והרבנים. ההחלטה: פרישה מהקואליציה - לא; גיבוי מוחלט לדרישת הפוליטיקאים - כן. בשולי הכנס העיבה העדרותו של ליצמן, זאת לאחר שהאדמו"ר מגור נעדר (חרדים)

בני סגל, כיכר השבת | כיכר השבת |
הכינוס, הערב (עוזי ברק, כיכר השבת)

הכינוס שהתקיים אמש בבני ברק-בבית מרן הגראי"ל שטיינמן, הינו נדיר. בעצם ההתכנסות כבר הושגה המטרה. העברת מסר לבית-המשפט ולממשלה, ומתן גיבוי מלא לחברי-הכנסת על כל פעולה שלהם בעניין החינוך החרדי.

האם אנו בפני התנגשות נוספת? תלוי מי יהיה השופט שישב בדיון הבא בבית-משפט העליון, בעניין הקשור לחינוך החרדי.

הדרישה המרכזית של הנציגים החרדיים משר החינוך גדעון סער היא הובלת מהלך חקיקתי שיסדיר את תקצוב והפעלת מוסדות הפטור, או את המוסדות הנכללים ב´מוכר שאינו רשמי´.

סער הסכים לדרישה הזו במהלך המשא ומתן הקןאליציוני, ואפילו שכנע את החכי"ם החרדיים שהדבר לא יועלה על הכתב, כי "תסמכו עלי, עדיף כך".

ברגע שמצב המוסדות יקבע בצורה חוקתית, לא יוכל משרד החינוך לשנות את כללי המשחק בכל פעם שרק ימצא לנכון.

גם לבית-המשפט יהיה נוח בצורה הזו, לדחות עתירות קנטרניות נגד החינוך החרדי, תוך הפניה לחוק. במצב זה לא יוכל סער להפעיל בכל פעם דרישות חדשות ממוסדות החינוך החרדיים בכדי לזכות בכותרות.

תמרור אזהרה למשרד החינוך

מעבר לדרישה הזו, יש את המסר המרכזי המועבר מהכינוס ש´אין על מה לדבר´. למשרד החינוך אסור להתערב בתכני החינוך החרדי, ויהיה מה. זהו יסוד בקיום החברה החרדית והעמדה הזו לא תשתנה בשום מחיר שבעולם.

החכי"ם החרדיים משוכנעים שבכדי למנוע את ההתערבויות האחרונות, המסר הזה יספיק. סער יבין שכל הציבור החרדי מאוחד בעניין הזה ונציגי הציבור מגובים, כך שגם אם יצטרכו להוציא שלוש מאות אלף איש לרחובות בפעם השנייה בתוך שנה, בכדי למנוע התערבות בחינוך, זה יקרה.

אבל עדיין, כאמור, הדרישה היא - כשבעניין זה המחשבה היא על עתירות עתידיות לבתי המשפט – על משרד החינוך להוביל מהלך חקיקתי עבור החינוך החרדי.

גפני כהרגלו, היה חד וברור בסיכום הישיבה: "הגזירות האלה זה לא רק שר החינוך, זה גם בית המשפט. אנחנו לא נסכים, ואני אומר את זה שכולם ישמעו, גם בבית המשפט וגם בממשלה, אנחנו לא נסכים בשום אופן להתערבות במוסדות הפטור ולא בישיבות קטנות בשום אופן, וזו ההוראה שקיבלנו מגדולי ישראל".

בכינוס נשאו דברים: הרב יוסף אפרתי שהקריא את מכתב הגרי"ש אלישיב, הגרמ"י לפקוביץ´, הרה"צ הר"י הגר, הגראי"ל שטיינמן, והאדמו"ר מבעלזא שדיבר דווקא בלשון הקודש ולא באידיש.

בסיכום הוקראו החלטות הכינוס: "התכנסנו כיום לנוכח הגזירות המתחדשות ובאות על תלמודי התורה מוסדות הפטור על ידי משרד החינוך, בשינוי תוכניות הלימודים והכנסת הליב"ה כולה או חלקה והתערבות בסדרי מוסדות החינוך בפיקוח ובפרטים שונים, דבר אשר הוא סכנה קיומית לעצמאות החינוך, לטהרתו ולקדושתו.

"מודעים אנחנו לעול הכבד מאוד המוטל על כתפי מנהלי הת"תים בקיום המוסדות ובפרט לנוכח המצב הכלכלי השורר כיום בעולם.

"לזאת, מובן גודל הניסיון אשר חרב הקיצוצים מונפת קשות להכריחם לקבל את גזירות משרד החינוך.

"לכן התכנסנו באסיפה זו לקרוא את הקריאה "אל תגעו במשיחי", אלו תינוקות של בית רבן שהוא סוד קיום כלל ישראל על ידי החינוך בדרך התורה על טהרת הקודש כפי שקיבלנו מאבותינו מהר סיני, ולחזק את ידי המנהלים העומדים בפרץ, חיזקו ונתחזקה לעמוד בעוז לא לתת יד למעל הזה וה´ יהיה בעזרנו".

החלטות של גדולי הדור

ואלו ההחלטות שנתקבלו:

א. סדרי הלימוד במוסדות הת"תים הינם בנפשנו.

ב. רק לגדולי ישראל הסמכות לקבוע את סדרי החינוך בתלמודי התורה ובכל מוסדות החינוך.

ג. חלילה למנהלי הת"תים להסכים לכל שינוי במתכונת הלימודים וסדריהם כאשר היה נהוג.

ד. וכן שמנהלי הת"תים לא יתנו ידיהם להסכים לכל פיקוח חיצוני על סדרי הלימודים ותכניהם והסמכת המחנכים וכל דבר שיפגע בעצמאות החינוך הטהור המופקד בידם.

ה. על נציגי הציבור לפעול בכל כוחם כנגד הפרצות בשדה החינוך ולהעביר לראשי השלטון את דבר היהדות הנאמנה המלוכדת בנחישות לעמוד על משמר עצמאות החינוך".

בכנס השתתפו גם הגר"ח קנייבסקי שהקדים לצאת לשמחת בר-מצווה.

האדמו"ר מצאנז שסירב לשאת דברים, הגר"ש אויערבך, הגר"נ קרליץ, הגרב"ד פוברסקי שייצג גם את הגאון רבי גרשון אדלשטיין שלא השתתף בשל חולשה.

מנהלי ת"תים מכל רחבי הארץ וכן חברי-הכנסת של סיעת "יהדות התורה", מאיר פרוש, משה גפני, מנחם מוזס ואורי מקלב.

בשולי הכנס העיבה העדרותו של סגן השר יעקב ליצמן, המכהן מטעם גור בכנסת.

זאת לאחר שהאדמו"ר מגור ובויאן נעדרו ממנו. כפי הנראה בשבוע הבא יתקיים כינוס נוסף של גדולי ישראל בראשותם.

האם יסקר מחר עיתון "המודיע" את הכינוס הערב? ואם כן, באיזו צורה. יהיה מעניין לעקוב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר