ניצחון השבת

הכנסת דחתה את ביטול 'חוק המרכולים'

מליאת הכנסת דחתה את חוק המרכולים שהגישה סיעת 'יש עתיד' - חוק המבקש לבטל את חוק המרכולים הקודם, שמעניק סמכות לשר הפנים לבטל חוקי עזר שיביאו לחילול שבת (בארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
מליאת הכנסת. ארכיון (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

מליאת הכנסת דחתה בצהריים (רביעי) בקריאה טרומית את חוק המרכולים שהגישה סיעת 'יש עתיד' בראשות יאיר לפיד, חוק המבקש לבטל את סמכות שר הפנים לעניין חוקי עזר בדבר פתיחתם וסגירתם של עסקים בשבת. בהצבעה שמית תמכו 52 והתנגדו 57. חברות הכנסת מרב בן ארי ורחל עזריה מ'כולנו' נעדרו מההצבעה, אך היעדרותם של חברי הכנסת הערבים הביאה להפלת החוק.

בדברי ההסבר נכתב: "חוק המרכולים משנה סדרי בראשית ביחס למרקם העדין של היחסים בין הציבור הדתי ובין הציבור החילוני בישראל ואף דורס ומבטל בהינף יד הסדרים מקובלים, הגיוניים ומפורטים הנהוגים מזה עשרות שנים. מעתה, אין עוד חשיבות לשאלת זהות תושבי הרשות המקומית, ואין זה משנה אם במקום פלוני מתגוררת אוכלוסייה חילונית המבקשת לנהל את אורחותיה בהתאם לתפיסת עולמה.

"החוק מפקיע את הסמכות של השלטון המקומי לקבוע עבור בני המקום את צביון חייהם ואת אורחותיהם ומעביר סמכות זו לשר הפנים. המועצה וראש העיר אינם יכולים עוד להחליט למען תושביהם בעניינים עדינים ומורכבים אלה. קולם של תושבי המקום אינו יכול עוד להישמע. מעתה, אין זה משנה כיצד אלה מבקשים לנהל את חייהם".

ח"כ יאיר לפיד אמר במליאה: "באים אלינו הביתה להגיד לנו מה לעשות ואיך לחיות. צאו לנו מהבית, אין לכם מה לחפש אצלנו בבית. אם מחר היה חוק מרכולים הפוך שמכריח לפתוח חנויות בבני ברק, הייתי הולך להפגין עם ח"כ גפני, אז מה יש לך לחפש אצלי בבית? הרעיון הזה שמותר להתערב בחיים של אחרים אצלם בבית, אתם באמת רוצים לפתוח את הדלת הזו?

"הטענה שלי היא לא מול החרדים שמקדמים את האידאולוגיה שלהם, אלא מול ראש הממשלה נתניהו, שכניעתו אומנותו. בכל פעם שעסקן חרדי עובר ליד ראש הממשלה הוא נכנע. נכנע בכסף, בלימודי הליבה, בעבודות הרכבת, בנישואין וגירושים ועכשיו גם בגיוס. לא ניתן לדחות שוב את חוק הגיוס. נתניהו צריך להפסיק לאכול בבקו"ם עם חיילים, התפקיד שלו זה לדאוג שכולם יתגייסו. אם לא יעבירו את חוק הגיוס עכשיו, נעביר בקדנציה הבאה את החוק המקורי"

סגן שר הפנים משולם נהרי השיב בשם הממשלה: "הוגי הדעות בכל הדורות הפליגו בתיאור הערך החברתי והסוציאלי של השבת כיום המנוחה. חוק המרכולים קיבע את הסטטוס קוו. החוק אינו פוגע בשיקול הדעת של השלטון המקומי אולם מבקש לתת משקל מהותי לשיקול הדעת של השלטון המרכזי אשר יבחן בין היתר השלכות רוחב של חוקי עזר ברשות המקומית.

"משמעות פתיחת מסחר בשבת עבור ציבור העובדים קשיי היום הינה הרת אסון, תהליך אשר לא נדע מה תהיינה השלכותיו בעוד כמה שנים. שוועו בנפשכם שעובד לא יתקבל לעבודה במדינת היהודים מכיוון שהוא מבקש לנוח ביום השבת. אין פה כפייה, מה שהיה הוא שיהיה רק שהסטטוס קוו יהיה מוגן ויאפשר לנו להמשיל לחיות יחד ולא זה נגד זה".

כאמור, בסופו של דבר בהצבעה שמית, ההצעה נדחתה והקואליציה ניצחה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר