'המבדיל' | צפו

מנחם טוקר חושף: כך פספסתי את ישי ריבו

איש הרדיו החרדי מנחם טוקר, מספר על ההתחלה שלו בתור איש רדיו חרדי ועל המסע שלו מה'מזלג' בגיל 4, ישיבת מעוז חייל, המשגיח במיר והמבחן קול שעבר בערוץ 7 • צפו (חרדים)

זלמן שטוב עם מנחם טוקר (צילום: דודי פלוג • מפיק: איציק אוחנה)

השבוע מתארח בתוכנית 'המבדיל', מנחם טוקר שדרן הרדיו ואיש התקשורת לספר על המסע מישיבת מעוז חייל אל תוככי מסתורי השידור והמוזיקה החסידית.

טוקר שנולד בהולנד וגדל בבית וגן רצה להיות שדרן מגיל ילדות. "הייתי מסתובב בבית עם מזלג ומשתמש בו כמיקרופון, לכבוד יום ההולדת שלי, לאחרונה, אמא שלי מסגרה את המזלג בתוך מסגרת יפה", הוא מספר.

הכל התחיל כשטוקר (אז בן 18) פנה לקובי סלע, איש היח"צ ששידר בזמנו בערוץ 7, וביקש ממנו לשדר. סלע, איש בית וגן גם הוא שולח את טוקר לאודישן - מבחן קול, וכך מתחיל המסע הארוך.

בהתחלה טוקר משדר בשם מנחם, ואף אחד לא יודע שהוא השדרן עד שיום אחד המשגיח במיר, הרב חדש אומר לו "היית אתמול ברדיו", ואז השם משתנה בתכנית למנחם טוקר, ונוצר שדרן הרדיו החרדי הראשון.

שנתיים לאחר מכן מחתימים בקול חי את טוקר לתכנית יומית, והוא עוזב את ערוץ 7 לטובת בלעשות ברדיו החדש.

באותו הזמן רדיו קול חי מתחיל לשדר, וטוקר מוזמן להצטרף, ובוחר את מוצאי שבת כזמן השידור שלו. בשבוע הראשון מרדכי בן דוד מתראיין אצלו, בשבוע השני הרב ברוך צייט, ומשם התוכנית מתקדמת ועולה.

אחת הסצנות הגדולות שהיו לפני 20 שנה היה חסידישקייט. איציק טופורוביץ' היזם פונה לטוקר, ומבקש ממנו להצטרף למייזם שכנראה היה הטלוויזיה החרדית הראשונה. חסידישקייט היה דיסק שיצא מידי חודש ובו סיקורים על מגוון רב של נושאים. הצילומים נעשו בהתאם לזמנים ההם, בצורה פשוטה וללא קבוצות של צלמים. "לא קיבלתי תגובות על שום דבר שעשיתי, כמו שקיבלתי על חסידישקייט", אומר טוקר, "אז נכון שבסוך המייזם נסגר כיוון שיצאו נגדו, והוא כבר לא היה ריווחי, אבל שם למדתי לעמוד מול מצלמה - תפקיד שונה לגמרי משדרן רדיו".

דבר חדש שטוקר הביא איתו לתכנית במוצש היה התיווך שיצר בין האמנים המוזיקליים אל הקהל. אם עד היום מאזין שמע את המוזיקה והמשיך, כעת טוקר היה משוחח איתו על מאחורי הקלעים, על תחושות ועוד, כך שהמאזין פתאום קיבל תמונה רחבה יותר מאשר מוזיקה, ובמילים אחרות, המוזיקה הפכה מנעימוצת לתרבות. זמרים היו מחכים להוציא את השירים החדשים שלהם אצלו במוצש, על מנת לקבל תהודה רחבה יותר.

כדי לשדר מוזיקה שתתאים לקהל צריך להיות בעל חוש חד, מה יצליח ומה פחות. טוקר מספר על פספוס אחד גדול שקרה לו עם ישי ריבו, שלא הצליח לזהות את העוצמה שהמוזיקה שלו תכיל. וכך אחקי השמעה בודדת והלאה, יום אחד ריבו מתפרסם וטוקר תופס את הטעות שעשה.

לפני שנה הוציא אברהם פרחד שיר עם אביב גפן, שיר שמטרתו לקרב בין החילונים לדתיים מתוקף היותה של המוזיקה תרבות של ממש גם בציבור החרדי, אך טוקר מתעקש שאין בין השיר לבין קירוב דבר.

לסיום טוקר מספר על תוכניות הריאליטי השונות שיצר בשנים האחרונות, שנעות בין רדיו לטלוויזיה. התכנית הבאה שתצא בכיכר השבת לילדים זמרים, ומסכם, כדאי שאנשים יאמינו בחלומות שלהם.

בתכנית האירוח "המבדיל" מתארחים מידי שבוע, יוצרים, אמנים, אנשי תרבות ודמויות שונות מרחבי העולם, שידברו על נקודות אור שונות שפגשו במהלך חייהם.

את התכנית מגיש האמן והיוצר זלמן שטוב, בהקדמה של הבדלה בסגנון קרליבך, וברעיון קצר מתוך הפרשה. שבוע טוב וחורף בריא.

צפו בריאיון

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר