'המבדיל' | כל מוצ"ש

מדוע אנשים עוזרים למי שנתקע בדרך? • צפו

מנכ"ל ארגון ידידים, המסייע לאנשים שצריכים חילוץ בדרכים, וכן כל עזרה ראשונה לא רפואית, מספר על המסע המרתק שלו, על החיבורים עם הישראלים, הקורונה והשלג בירושלים • צפו (המבדיל)

זלמן שטוב עם ישראל אלמסי (צילום: דודי פלוג • מפיק: איציק אוחנה)

השבוע מתארח בתכנית המבדיל אצל האמן זלמן שטוב, ישראל אלמסי - מנכ"ל ארגון ידידים כדי לספר על המסע של הארגון שמטרתו לסייע בעזרה ראשונה שאיננה רפואית, על החלומות והתקווה לשנה הבאה.

אנשים רגילים לשמוע על הארגון בפעילות השגרתית בדרכים של החלפת גלגל, או חיבור כבלים לאנשים שהמצבר ברכבם נדם, אך אלמסי מספר על פעילות רחבה בהרבה, כזאת שמסייעת בשינוע מוצרים חשובים, במיוחד בתקופת הקורונה שאנשים תקועים בביתם, ומענה רחב לכל אתגר שיבוא לפתחינו.

בסבב הלחימה במבצע 'שומר חומות' הארגון אף עסק בנושא הפחות מוכר - סגירה של חלונות ממד, פעולה שדורשת עבודה רבה, ומשמעותה חשובה לאותם אלפי בתים שלא נגעו בחלון הממד במשך שנים וכעת, בשעה שהן נצרכות לו, הוא איננו זז. תקוע.

בפעולה ההפוכה מזאת של חלונות הממד, ברכבים הארגון פועל לפתוח דלתות רכב ולחלץ ילדים שנתקעו בתוכו. אלמסי מדגיש שהפעולה היא פתיחה ולא שבירת חלון, כיוון שיש ערכה ייעודית לכך, ובנוסף מחקרים רבים הראו שהטראומה שילד מקבל כאשר הוא יושב ברכב ומישהו מפוצץ את החלון שלידו, יכולה להשפיע עליו שנים ארוכות.

החשיבה המרחבית של הארגון לוקחת אותו למקומות שלא היינו חושבים עליהם, לדוגמה בל״ג בעומר במירון. הארגון מקבל החלטה אסטרטגית לחלק מים דווקא בחניונים ולא באיזור הקבר, מאחר ושם יש מספיק מים. ההחלטה עוזרת לאלפי אנשים כאשר מתרחש האסון וכל ההר נסגר.

כיום יש למעלה מ-40,000 מתנדבים ומתנדבות מכל גווני הקשת בחברה הישראלית ואלו מטפלים באלפי מקרים בכל יום ומראים את הפנים היפות של ישראל. אלמסי מספר על הצעד קדימה, על לחלום בענק, רק כך לפי דבריו אפשר לבנות משהו עוצמתי בס״ד. היעד האישי שלו הוא שיהיו חצי מליון מתנדבים בכל נקודה על המפה, ובהמשך בעולם כולו.

מה בדבר הזלזול בערך המתנדב מצד המקבל, כלומר, ברגע שאדם יודע שבכל דבר שיקרה תגיע עזרה, הוא זורם, אם נתקע כבר יחלצו אותי?

אלמסי מבהיר, אנחנו צועדים תמיד על הגבול הדק שבין חסד לניצול, צוות המוקד מיומן מאוד כשהמטרה לסייע ולומר כן לכל אירוע אך במידה ויזהו ניצול האירוע לא יאושר. ומספר שבתחילה היו מתשאלים באירוע של החלפת גלגל האם לא תוכל להסתדר לבד? אך בהמשך גילו שלא כל אדם מוכן להודות שאיננו יודע להחליף גלגל או שיש לו בעיה רפואית כלשהיא, ומאז ההנחיה שהמתנדבים עובדים בשיטת עזוב תעזוב עימו, המתנדב והאדם שביקש עזרה מחליפים יחד, אם ביכולת המבקש לעזור.

בתכנית האירוח "המבדיל" מתארחים מידי שבוע, יוצרים, אמנים, אנשי תרבות ודמויות שונות מרחבי העולם, שידברו על נקודות אור שונות שפגשו במהלך חייהם. את התכנית מגיש האמן והיוצר זלמן שטוב, בהקדמה של הבדלה בסגנון קרליבך, וברעיון קצר מתוך הפרשה. שבוע טוב וחורף בריא.

צפו בריאיון המרתק

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר