מדבר על הכל באולפן | צפו

שר האוצר המיועד סמוטריץ': תקציב אברכים יגדל משמעותית

הקשיים במשא ומתן; ההתחייבות להגדיל את תקציב האברכים; הסדרת תקציב החינוך; המשבר הכלכלי; הורדת המס על החד פעמי והשתיה המתוקה; היחסים עם דרעי וגפני והביקורת שספג מ'פרשנים' מהימין • בצלאל סמוטריץ' בריאיון מיוחד לישי כהן (פוליטי)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: אלעד זהבי)

ימים לפני השבעת הממשלה התארח יו"ר 'הציונות הדתית', ח"כ בצלאל סמוטריץ', שר האוצר המיועד, לריאיון מיוחד באולפן 'כיכר השבת' והתייחס לדרך הארוכה להקמת הממשלה, להכנה לכניסה למשרד האוצר, היחסים עם אריה דרעי ומשה גפני, הגדלת תקציב האברכים ותיקון תקציב החינוך, דרישות הסיעות החרדיות והביקורת הקשה שספג מפרשני ימין בזמן המשא ומתן הקואליציוני. צפו בריאיון המלא.

קטעים מהריאיון

תחילה התייחס סמוטריץ' למו"מ הקואליציוני שנמשך זמן רב: "זה יכול להיות עניין של תיאום ציפיות, הייתה ציפייה שהכל יקרה מהר כאן ועכשיו. בעיני דווקא העובדה שדברים מלובנים כעת, קווי יסוד מאוד ברורים, זה מה שיבטיח לנו ארבע שנים יציבות. זה עדיף מלעשות הכל מהר ולדחות לאחרי זה את כל הוויכוחים".

לדבריו: "זאת ממשלה שיש לה יתרון גדול, יש לה מרחב הסכמה מאוד רחב, בענייני מדינות היא יכולה להחזיק מעמד. בשלב התפקידים והסמכויות יש קצת ויכוחים כי כולם רוצים אותו דבר. מה שקורה עכשיו לא מלמד על ההמשך".

באשר לדרישה שלו להגדיל את תקציב האברכים, הוא מסביר: "אני הייתי אברך, גדלתי בבית של אבא רב ואמא מורה, הייתי מנהל ישיבה, אני מכיר את העולם הזה מצוין.

"אני שמתי את זה על השולחן אולי בגלל שהרגשתי יותר נח, לפעמים השותפים החרדים מרגישים קצת פחות נוח, מה יגידו ומה יצעקו.. אני לא חושש ממה שיגידו אחרים. אני חושב שיש הסכמות, תקציב הישיבות יגדל באופן משמעותי. אנחנו משקיעים בלימוד התורה, זה ערך. מדינת ישראל צריכה להשקיע יותר בלימוד התורה".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' בריאיון לישי כהן באולפן 'כיכר'

שר האוצר המיועד התייחס לדרישת החרדים להסדרת תקציב החינוך החרדי: "יש בזה הרבה פרטים ואי הסכמות. לי ברור שהחינוך הממלכתי צריך לקבל יותר, אבל היסטורית תמיד דובר על 70% למוכש"ר, מה שקרה לאורך השנים זה נשחק והגיע ל30%, זה בעיני פער בלתי מתקבל על הדעת, צריך לקרב את זה אל ה-70%".

סמוטריץ' מתייחס לביקורת שהוא נכנס למשרד האוצר ברוטציה: "אני רציתי את התיק הזה לאורך כל התקופה, אבל בפוליטיקה יש אילוצים, יש פער בין רצוי למצוי. העובדה שהקדנציה שלי תהיה קצרה - מחייבת אותי לעבוד מהר ולא לדחות שום דבר למחר. צריך להיכנס מהר ולעבוד מהר. בהסכם יש רוטציה, הסכמים צריך לקיים, אקיים את ההסכם ככל שאדרש".

על המשבר הכלכלי ויוקר המחיה, אומר סמוטריץ': "זה אירוע מאוד מורכב ואני כבר לומד אותו, מנסה לגבש לעצמי תפיסה, מאוד מקווה שהתקציב הקרוב יכלול שורה של הקלות לציבור".

סמוטריץ' מתחייב שיוריד את המס על החד פעמי ושתיה מתוקה, מס שהטיל שר האוצר היוצא אביגדור ליברמן: "שוב, זאת התחייבות של השותפים שלי, התשובה היא כן, זאת התחייבות של השותפים שלי ומאוד חשוב לי לעזור לשותפים שלי לעמוד בהתחייבות שלהם, כן. זה מס מיותר, מס לא נכון".

שר האוצר המיועד באולפן 'כיכר'

אנחנו עוברים לדבר עם סמוטריץ' על חוק הגיוס, והוא מציג עמדה ברורה: "עמדתי היא פשוטה, מי שלומד תורה - צריך להמשיך ללמוד, מי שלא לומד - צריך לעשות שירות צבאי/ אזרחי, צריך חוק ללא סנקציות ומכסות. אבל עם הרבה צעדים מהצד השני, כדי שמי שלא לומד - יקבל את האפשרות לתרום בשירות הצבאי/אזרחי וגם יצטרף לשוק העבודה. כפיה לא מועילה באף תחום, מה שקרה בשנים האחרונות - כפיה משיגה את התוצאה ההפוכה. אני חשתבי שחוק טל הוא נכון אבל אני יודע שהמפלגות החרדיות רוצות משהו אחר".

יו"ר 'הציונות הדתית' מתייחס לדרישה לבטל את סעיף הנכד בחוק השבות: "אנחנו עומדים על זה בצורה חד משמעית, צריך להבין שלמעלה מ-70% מהעולים אינם יהודים מחבר העמים. אני חושב שזה האיום הגדול ביותר היום על היהדות של המדינה, על הרוב היהודי, על סכנת ההתבוללות, צריך למנוע את זה".

"התיקון של סעיף הנכד הוא קריטי", הדגיש סמוטריץ': "אתה פותח פתח אדיר של סכנת ההתבוללות, ייתכן וצריך 'חריגים', אבל כתפיסה - מדינת ישראל היא ביתו של העם היהודי. אנחנו מתעקשים על זה. זה חייב לקרות".

לדבריו: "אני מזכיר לך שלקחנו גם את משרד הקליטה והעליה, בהמשך לתיקון של סעיף הנכד, מדינת ישראל לא באמת מעודדת עליה - ליברמן הפך את זה לסוג של מאגר מנדטים שלו להביא גויים, וגם הקליטה שלהם היא קליטה נוראה שהופכת אותם לאנטי דתיים, אנחנו צריכים לתקן".

סמוטריץ' וויתר לש"ס על המשרד לשירותי דת אך מספר על ההסכמות מאחורי הקלעים: "הגענו להסכמות, המבחן יהיה מבחן היישום. יהיה רב ראשי ציוני דתי אחד, יהיו הסכמות גם במינוי רבנים ערים ושכונות, המבחן יהיה מבחן היישום. זה לא סוד שיש מתח בין הציבורים, אם נצליח - כמו באופוזיציה - לעבוד קדנציה בשת"פ מתוך כבוד לכל הרבנים - המסר יהיה מדהים".

בסיום הריאיון התייחס יו"ר 'הציונות הדתית' לביקורת הקשה שספג מ'פרשני הימין' בשל ההתעקשות שלו על תיק בכיר: "אני לא לוקח את זה אישי, אלו אותם אנשים שתקפו אותי על זה שהתנגדתי לממשלה הנתמכת על תומכי טרור והיום מודים שצדקתי. אגיד לך מה כואב לי, בגלל שזה משפיע על חלק מהציבור. הלכנו עם 'הליכוד' בנאמנות מוחלט לליכוד חמש שנים, יכולנו לקבל עולם ומלואו והליכוד היה מאבד את השלטון.

"לא ייתכן שברגע שמגיעים לקואליציה, גם אם יש חילוקי דעות, לא יכול להיות מצב שהופכים אותנו לאוייב. אני לא נפגעתי, לא לוקח אישית. אני יודע מה אני רוצה ומקבל גיבוי מלא, אני רגוע ולא נעלב. אני לא נבהל מזה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר