הקשיבו לאינטואיציה שלכם

לפגישה הראשונה אין משמעות? זהו שלא בדיוק...

נהוג לומר שלפגישה הראשונה אין ערך ולא כדאי לייחס לה משמעות, אולם למרות שלא ניתן להכיר אנשים לעומק מפגישה אחת בלבד - ניתן ללמוד ממנה לא מעט (שידוכים)

ישראל גינצבורג | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

בספרי הדרכה רבים נאמר כי לפגישה הראשונה אין כל ערך, וחוץ מלהעביר את הזמן לא ניתן להתרשם ממנה. אחד המשפטים המוכרים הנאמרים בהדרכה לבחורי ישיבות אומר כי "המטרה של הפגישה הראשונה היא בכדי להגיע לפגישה השנייה", ולמרות שיש מן הצדק במשפט הזה, הוא אינו מדויק.

נתחיל מהחלק הנכון: קשה להכיר אנשים בפגישה אחת בלבד. ברגעים הראשונים של הפגישה אנחנו עלולים לקשר אותם לאנשים שכבר הכרנו בחיינו ושיש להם דמיון כלשהו לאדם אתו נפגשנו בעבר - למרות שהאדם אתו אנחנו נפגשים כעת שונה לחלוטין. בנוסף, לא תמיד אנשים נפתחים בפגישה הראשונה, ואדם שנראה בעינינו הססן או מעט שקט בפגישה הראשונה, בשל חוסר ניסיון או מעט ביישנות - יכול להפתיע בפגישה הבאה ולהתגלות כאדם בעל אישיות מרתקת וצבעונית.

למרות זאת: אם תשאלו את הזוגות הנשואים סביבכם מה לכד את תשומת ליבם בפגישה הראשונה - תופתעו לגלות שבחלק ניכר מהמקרים הם קלטו מיד את החלקים החיוביים או את הקונפליקטים שאיתם הם נאלצו להתמודד בהמשך החיים. זוגות רבים שחוו קשיים משמעותיים בהמשך החיים מדווחים על כך ש"דווקא בפגישה הראשונה ראינו הכל".

אז מה באמת קורה בפגישה הראשונה? ובכן, המח שלנו נוטה לפרש מידע חדש על פי המידע הישן שכבר מאוכסן בזיכרוננו. כשאנחנו פוגשים אדם חדש - המח שלנו מחפש דמיון לאדם שכבר פגשנו בעבר, ועל פי חוויותינו בעבר אנחנו מפרשים וחווים את האדם אותו פגשנו זה עתה, כשרק בהמשך תהליך ההיכרות המח שלנו ידע להפריד בין הדמויות.

אם התמזל מזלו של האדם שאתו נפגשנו הוא יזכיר לנו דמות אהובה, ואם איתרע מזלו הוא יזכיר לנו זיכרונות כואבים אותם אנחנו נושאים מהעבר.

רק בהמשך - כשנצליח לחוות את האדם ההוא כישות העומדת בזכות עצמה נצליח לראות אותו בצורה שקרובה יותר לאישיות שהוא באמת. אז נכון, לפעמים פגישה שניה תגרום לנו להצליח ולראות את האדם שאתנו אנחנו נפגשים בצורה שדומה יותר למי שהוא באמת.

אך למרות זאת - חשוב לדעת שקשה עד בלתי אפשרי להיפטר לחלוטין מזיכרונות העבר, ואם נפגשנו עם אדם שמזכיר לנו דמות שלילית מהעבר - הזיכרון עלול להמשיך וללוות אותנו גם בהמשך החיים. אז נכון, התחושה השלילית שנחוש כלפי אותו אדם היא אומנם לא הגיונית - אך עלינו לזכור שגם מערכת הרגשות שלנו פועלת בצורה לא הגיונית, וגם בעתיד היא צפויה לפעול על פי ההיגיון שלה ולא על פי המציאות האובייקטיבית.

אז אם פגשם אדם שבפגישה הראשונה חשתם רגשות שליליים כלפיו - גם אם הם לא הגיוניים, נמליץ לכם לחשוב היטב לפני שתחליטו להמשיך את הקשר אתו!

• • •

(לתגובות ורעיונות: israel@kikar.co.il)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר