תעסוקת חרדים / מרדכי פלדשטיין

הנכשלים בפתרון לתעסוקת חרדים טעו כי חיפשו לשלב דברים בחברה החרדית שאינה זקוקה לשילוב דברים מבחוץ בתוכה. יש בה הכל. צריך לשלב את החברה החרדית כמות שהיא • מרדכי פלדשטיין, מנכ"ל קרן קמח, בטור אישי על תעסוקת חרדים ופריון העבודה שלהם (מאמרים)

מרדכי פלדשטיין | כיכר השבת |
מרדכי פלדשטיין, מנכ"ל קרן קמח (באדיבות המצלם)

תעסוקת החרדים בישראל זכה אתמול לשדרוג מבטיח ביותר. בכנס 'שילוב החרדים בהיי טק' שנשא גם את השם 'מאיץ הסטרטאפים החרדי הראשון' הונחה אבן דרך משמעותית ביותר מבחינתי.

ההסבר העיקרי מדוע האירוע אתמול מהווה את הבטחת תעסוקת החרדים, נעוץ בההגדרה העיקרית אותו אני נותן לתפקיד שאני ממלא, וזהו השם אותו בחר מארגן הכנס משה פרידמן - 'שילוב החברה החרדית בהיי טק'.

שילוב החרדים בעבודה או שילוב העבודה בחברה החרדית – חשוב כאן ביותר.

הנכשלים בפתרון לתעסוקת חרדים טעו ונכשלו כי חיפשו לשלב דברים בחברה החרדית. החברה החרדית אינה זקוקה לשילוב דברים מבחוץ בתוכה. היא מושלמת ומקסימה ובגלל זה יתרונתיהם של אלו שיוצאים ממנה לשוק העבודה.

בדברים שנשאתי אמש בכנס בחרתי לומר דווקא את זה בפני האורחים החשובים, מנכ"לים ותעשיינים גדולים בענף ההיי טק. 'הציבור החרדי', אמרתי להם, 'ניחן בכל הכישורים הנצרכים לעבודתכם - הוא כאן מוכן ומזומן. רק תעשו את ההתאמות הנדרשות לעובד חרדי ותקצרו פירות שלא חלמתם עליהם מעולם'.

הדברים שאמרתי נכונים היו לסטרטפיסטים החרדים במקום שאכן גילו יכולת פיתוח מדהימות שלא נעשים במקומות אחרים בתוך זמן קצר כל כך.

אבל לא רק שם.

מתוקף עבודתי, נפגש אני בכל מקום ומקום ושומע את זה על כל חרדי שתופס מקצוע. "תשמע, החינוך לקריאה נכונה של התמונה - מביא חרדים שלומדים רפואה למחוזות גבוהים", אומרים לי האנשים בתחום הרפואה. אותו הדבר גם במקצועות פיזיים, כל המעסיקים או המכשירים בתחום שחים בפניי: "תשמע, אדם חרדי - יש לו את כושר ההתמדה והמחויבות למסגרת שאין לאף אחד אחר".

בפניה למוזמנים הרבים שהיו שם אמרתי, "הדרך חיים של החברה החרדית איתנה ברורה ונכונה. ככל אשר יקרה לאדם החרדי הפרטי - בחרדיותו אין צורך לשלב כלום. הפוך בדיוק הוא הנכון. שמרו על החרדיות שהיא השמירה על ההלכה והצעידה לאור גדולי ורבני הדור - תהנו רק מיתרונות גם בעבודה בציבור הכללי. בכך תמשיכו גם להיות חכמים יותר וגם יעילים יותר".

תחושותיי בכנס היו שאכן אף אחד מהנוכחים לא חושב שעצם הימצאותו כאן הוא שינוי וסטייה מהחברה החרדית כולה. זוהי החברה החרדית בתפארתה מאז ומעולם - יש בה הכול: רבנים, מתכנתים, רופאים, תעשיינים, אמנים וכו'.

למעסיקים הרבים, פניתי ואמרתי: היכולת של החברה החרדית לתרום בכל תחום בתעשייה - שווה לפחות כמו אצל כולם. צריך לשלב אותה כמות שהיא בחברה הכללית - לעשות את ההתאמות הנצרכות ולתת בכל מקום את הצ'אנס והאפשרות ליהנות מפריון עבודה חרדי.

אם יחשוב לעצמו מישהו אחד ממכם... 'בשביל מה להתחיל עם זה? חרדים עניינים וכו'', אני מציע לו שינסה לאתר לי מישהו אחד שחושב שהפסיד במשהו מהעסקת חרדים. אני מבטיח לו שהוא ימצא רק את ההיפך - כל אחד יאמר לו - הסבלנות וההתאמות - שוות את זה ביותר!

זוהי החברה החרדית בתפארתה מאז ומעולם - יש בה הכול! לא צריך לשלב בה כלום!

מהגאון הרמב"ם שידע את כל החכמות ובפרט חכמת הרפואה ועד הגאון מווילנה שהבנתו בחכמות האחרות מפורסמות שגם הוציא אפילו ספר בחישובי הנדסה. הרשימה ארוכה ארוכה ודוגמאות לא חסר.

לפני כמה חודשים ליוו הרבה בני ישיבות את ראש ישיבת חברון שהעמיד אלפי תלמידים הגאון ר' הלל זקס. זכיתי באופן אישי להתקרב אליו ולשהות על ידו הרבה שנים. בעיניי התפלאתי לא אחת מהבנתו הרבה בכל תחומי החיים.


יש מדרש שאומר אמר הקב"ה לאדם הראשון - ראה בריה גדולה שבראתי בעולמי תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי. העולם מתקדם ושועט קדימה - והאמרה אקטואלית גם אלינו - בשביל לא לקלקל את העולם אלא רק להועיל - צריך לתת את הדעת כל הזמן איך לעשות אותה נכון. תמשיכו ותפתחו את העולם רק לכיוונים טובים.

כתב ר' שלמה אבן גבירול בשער החכמה: "האדם חכם בעודנו מבקש החכמה. וכאשר יחשוב שהגיע אל תכליתה - הוא סכל", גם בעבודה האישית שלכם בקשו עוד ועוד חכמה.

מאחל אני בהצלחה לזוכים המוכשרים מאתמול וכן לרבים וטובים האחרים בחברה החרדית שמצטיינים בכל המקצועות.

כולי תקווה כי בהמשך השגשוג והפריחה נמצא מולנו אנשים נפלאים מהציבור הכללי כמו שפגשנו אתמול. אנשים שמאמינים ומכירים ביכולת החברה החרדית ומלאי בטחון בשילובם המקצועי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר