כך ניתן למנוע באמצעות החוק אפלייה של עובדים חרדים / עו"ד מנחם מושקוביץ

רק בשבוע שעבר, הגיעה אלי קבוצה של שמונה גננות שפוטרו מעבודתן עקב כך שמשרד החינוך מפקח שהגננות תקבלנה את מלוא זכויותיהן, הם שאלו מה יש בידן לעשות. הנה כמה המלצות (משפט)

עו"ד מנחם מושקוביץ (צילום: יח"צ) (צילום: יח"צ)

בתקופה האחרונה אנו נחשפים באמצעי התקשורת החרדים בכלל ובבמה נכבדת של כיכר השבת בפרט לאפליית עובדים חרדים. למען האמת זה מקומם, מי לא יקרא את הכתבות ויזעק את זעקת העשוקים? הרי כיהודים דתיים אנו מודעים לזהירות היתרה שיש בתורה על תשלום שכר, ושביומו תיתן שכרו וכו'.

גם במדינת ישראל ישנם חוקי מגן לעובדים, וע"פ תיקון לסעיף 18א לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה, התשמ"ח, הוקמה נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה במשרד הכלכלה, אשר אמונה בין היתר למיגור האפליה והטמעת ערכי השוויון בשוק העבודה ומבקשת להתמודד עם קשיי האכיפה במישור האזרחי.

לכאורה, עובד אשר מרגיש שמפלים אותו במקום עבודתו מסיבות שונות בהם בין היתר מטעמי מגדר ,מטעמי דת או מצב אישי וכו' יכול לפנות לנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, לה יש כלים וסמכויות רבות למיגור התופעה.

סוד גלוי הוא שבציבור שלנו ישנה אפליה עד כדי התעמרות של ממש בעובדות החינוך החרדי.

רק בשבוע שעבר, בקבלת קהל אשר אני עורך במשרדי דגל התורה בירושלים הגיעה אלי קבוצה של שמונה גננות אשר פוטרו מעבודתן עקב כך שמשרד החינוך דורש ומפקח על המוסדות החרדיים שהגננות תקבלנה את מלוא זכויותיהן ע"פ החוק ושמשרד החינוך מעביר את הכספים הנ"ל למנהלי המוסדות כאשר הן שואלות מה יש בידן לעשות?

כמובן שכל אחד יעשה שאלת רב לגבי הדרך אשר עליו לפעול אבל לפני שניגשים לבית משפט אזרחי להיאבק על זכויות העובד, ישנן עוד תחנות בדרך בהם תלונה לנציבות שיווין הזדמנויות כאמור.

עוד אחד מהסודות הגלויים בתחום עובדי ההוראה הוא שבכל סוף שנה מפטרים את העובדים ומחזירים אותם לעבודה בתחילת שנת הלימודים והכל בכדי לחסוך את הוותק ואת הזכויות הנלוות לו [דבר שלא מחזיק מים בבית דין לעבודה], ושוב נשאלת השאלה מדוע זה קורה רק במגזר שלנו, והשאלה היותר חזקה מדוע כולם שותקים ומסכימים לכך בשתיקתם??

לפני שאנו צועקים על אפליה שלנו כחרדים מול חילונים עלינו להביט אל הבית פנימה ולבדוק מדוע אנו עושקים וגוזלים את העובדים אצלנו, את אשת האברך או את המלמד אשר עזב את תלמודו ובמקום להביא פרנסה לביתו מוצא את עצמו עשוק ומופלה לרעה על פני אחרים כאשר הוא לא מעז להתלונן.

בזמנו, ישבתי מול נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה, אשר אמרה לי כי כל עוד אין תלונה רשמית של עובד, אין באפשרותה לפעול בעניין. העובדים הרי נמצאים במלכוד ביודעם שבאותו הרגע בו יעזו להתלונן הם עלולים למצוא עצמם ללא מקום עבודה.

כעת, כאשר שר הכלכלה הממונה בין היתר על נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה ואשר פועל רבות למען אי אפליה בין המגזרים, כמו למשל כאשר הוא דורש מראש הממשלה לתקן את העוול שנעשה בממשלה הקודמת בנבחרת הדירקטורים לבני המגזר החרדי. אני סמוך ובטוח ובעיקר מקווה שישכיל להנחיל מדיניות זו גם מול נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה, ע"מ שתפעיל את סמכותה לפנות למעסיקים ולחקור את הנעשה שם גם ללא תלונה ממאן דהו.

אשמח בכלים העומדים לרשותי ובהכרותי את המערכת, לכוון ולסייע לשלוחי הציבור ע"מ לתקן את העוול הזועק לשמים.

עו"ד מנחם מושקוביץ (צילום: יח"צ)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר