זה הזמן להתאחד ולאהוב את הציבור הערבי / דעה

"לא כל הערבים הם נשאת מלחם כמו שלא כל החרדים הם ישי שליסל - הרוצח השפל ממצעד התועבה" • הרב אברהם לביא קורא לחרדים לחוש אמפתיה, לעשות מעשה ולאהוב את הערבים (דעות)

אברהם לביא | כיכר השבת |
לא כל החרדים ישי שליסל ולא כל הערבים נשאת מלחם (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

חובה קדושה עלינו - המגזר החרדי כולו - להזדהות עם המיעוט הערבי-ישראלי הנרדף בימים קשים אלו. עדים אנו לגל תקיפות אכזריות, ערבים פלשתינים, מרצחים, מבצעים פיגועי טרור, כשמנגד גם כף יהודים לא חפה מפשע, ובעת כתיבת שורות אלו כמה מתנחלים עצורים בחשד לרצח הנתעב בדומא, בו נשרפו עוללים רכים, נשים וטף למוות.

ובתווך, באמצע של הכל, עומד השד שכולם מנסים להתעלם ממנו - ההכללה. הכללה שמגיעה בצורת מסע הכפשה כנגד המגזר הערבי. הכללה מטורפת ומנותקת מן המציאות המונעת בידי שוחרי רע המנצלים את הפחדים המודחקים והאפלים ביותר שלנו כבני אדם. כן. זו בדיוק אותה הכללה חסרת תקדים שכל חרדי חווה על בשרו.

לא כל הערבים הם נשאת מלחם כמו שלא כל החרדים הם ישי שליסל - אותו רוצח שפל ממצעד התועבה, אבל זה לא הפריע לחילונים לתייג את כולנו כרוצחים מטורפים צמאי דם. זה לא הפריע לשונאי הדת להעליל על הציבור החרדי את כל העלילות כולם, כשהם משתמשים ברוצח השפל כדי לנגח את דת ישראל - כאילו בלוחות הברית לא נחקק בעטו של אלוקים - לא תרצח, אלא נחקק 'תרצח חילונים'.

הדמוניזציה והדה הומניזציה שנעשו לנו החרדים כאשר ישי שליסל רצח, נעשים עכשיו לציבור אנשים טובים, ערבים במקרה, אבל שוחרי שלום שאך רוצים להמשיך ולחיות את חייהם בשלווה, להתפרנס ולהיות אזרחים יצרניים וטובים של מדינת ישראל. דווקא היום, יותר מכל זמן אחר, חובה קדושה חלה עלינו לאהוב את אותם ערבים, להזדהות עם כאבם עם התחושות הקשות שהם חווים לנוכח גל הטרור המכה בנו. כשגופתו של נשאת מלחם מוטלת במחסני המשטרה והם מסרבים להעביר אותה לידי משפחתו לקבורה, כאחרוני סוחרי הגופות, כאילו גם בתור גופה המחבל מלחם מהווה סכנה, אפשר להיות רגועים ולנשום לרווחה. כשהגל העכור האחרון עבר זה בדיוק הזמן לאהוב ערבים.

אני יכול להבין שאל מול הדברים החדים והברורים שאני כותב יחוש פלוני או פלמוני אי נוחות. אבהיר כעת כי אי נוחות זו מקורה בפחדים מן הזר מן השונה, מחוסר היכרות עם ערבים רבים ונפלאים שעושים יד אחד עם רבים וטובים מן המגזר החרדי, נגד האפליה נגד הטירוף והשנאה. וכן, גם מבחינה יהודית, התפיסה השגויה כי אסור לאהוב ערבים מקורה בבבורות - 'חביב אדם שנברא בצלם', אומרים בעלי התוספות (תוספות יבמות סא, א): "חביב אדם. נראה לי שהגרסה הנכונה היא 'האדם', דהיינו אפילו עכו"ם.

וכך כותב בעל התפארת ישראל (שם): "הרי מזה שאומר בסוף המשנה: 'חביבין ישראל', משמע מזה שבהתחלה דיבר בכל מין האדם, ורוצה לומר אפילו בעכו"ם. וכן הראייה שהביא התנא מפסוק ד'עשה את האדם' (בראשית ט, ו), הרי בעכו"ם גם כן מדובר, שלבני נח נאמר... משמע מזה שגם לעכו"ם יש צלם אלוקים...".

אז נכון, הכי קל להרגיש חלק מן המיינסטרים שאוהב לשנוא להכליל ולהכפיש, אבל אנחנו שמרגישים את השנאה כל יום, כשחילונים או דתיים לאומיים לא מקבלים אותנו למקומות עבודה, כשעוצרים לטרמפיסט חילוני אבל אותנו 'מנפנפים', כשמבצעים מעצרים אלימים נגד חרדים תמימים בהפגנות - אנחנו חייבים להרגיש אמפתיה לתחושותיהם של ערבים ישראלים. לחוש אמפתיה ולעשות מעשה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר