הטור השבועי

דב הלברטל: הפאות הנכריות משתלטות על הרחוב הספרדי

ככל שיחלפו השנים מפטירתו של הרב עובדיה יוסף, יתפשט יותר עידן הפאות בקרב בנות עדות המזרח, ופחדו יסור מבנות העדה. כיום, הדור הצעיר של הנשים המזרחיות כבר לא עומדות בפני העניין. הטור השבועי של דב הלברטל (דעות)

עו"ד דב הלברטל | כיכר השבת |
אשה חרדית, אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט פלאש 90 )

בשולי הביקור של טראמפ בסעודיה, עוררה עניין פרשה המתייחסת לאשתו ובתו. כי הן הופיעו שם גלויות ראש, דבר שעורר ביקורת רבה בקרב הנשים הסעודיות. הן טענו, במידה של צדק מוסרי מבחינתן - איך זה שהמלוכה מקבלת בכבוד מלכים נשים אלו, בעוד שהן, הנשים הסעודיות, נאלצות, גם שלא ברצונן, לכסות את ראשן, ועוד בסוגים לא מרשימים של כיסויי ראש. התעורר החשש שביקורן של הנשים הנשיאותיות, יחליש מאוד את עניין כיסוי הראש שם, ויעורר מרי של הנשים הסעודיות.

חשש דומה לא התקיים בביקורן של הנשים הנשיאותיות בארץ. כי בנות ישראל צדקניות הן, ואין חשש שהן תושפענה מגילוי הראש ומהכבוד הניתן לנשים אלו.

אבל בכל זאת קיימת השפעה מכריעה של ההחצנה בהופעה של נשות אומות העולם המערבי, גם על נשות ישראל. וזה מתייחס לפאות. אין ספק שבדור האחרון חלה מהפכה של ממש בעניין זה, בעיקר בהתחשב ביכולות הטכנולוגיות ליצור פאה טבעית, ובהליכותיהן של הגויות.

המציאות שאינה ניתנת לויכוח היא, שפאות אלו תפסו מקום בלעדי אצל נשות ישראל. כמעט בכל המגזרים. זה התקבל בבחינת גזרה שאין ציבור הנשים יכול לעמוד בה. ואולי גם ציבור בני הישיבה, במובן זה, שגם בעידן המודרני - המוחצן והמתירני - נשותיהם לא מתראות כפחותות ביחס לגויות, דבר המקל עליהם.

גם גדולי ישראל שהתירו את הפאות, ומדובר ברוב הגדולים, התנגדו למראה הטבעי שלהן. אלא שקיימת מציאות, שלא ניתן להתגבר עליה, וצא וראה היאך נוהגות נשות ישראל. זה הגיע לידי כך, שאישה ליטאית שתחבוש מטפחת או כובע, תחשב כמי שמוציאה עצמה מכלל ציבור זה. זו המציאות. והדברים נאמרים כאן ללא שמץ ביקורת, שממילא איני ראוי לה, אלא כתיאור מציאות.

גם בדור החדש שבעדות המזרח, הפאות פושטות. זאת למרות התנגדותו הנחרצת של הרב עובדיה יוסף לפאות בכלל. ככל שיחלפו השנים מפטירתו, כך גם יתפשט יותר עידן הפאות שם. פחדו יסור מבנות העדה. כבר היום, הדור הצעיר של הנשים המזרחיות לא עומדות בפני העניין. והרי תמיד ניתן לומר שבעליהן, בני הישיבות הצעירים, באים ממסורות אחרות, או שסתם דורשים את הפאות, או אפילו יטענו שאם הרב עובדיה היה חי היום היה משנה את פסיקתו. בכל מקרה, מציאות הפאות תכריע גם שם.

מאחר וכך הם פני הדברים, מתקבל הרושם, ואף יותר מסתם רושם, שבנות סמינר רבות מעוניינות בנישואין כדי לחבוש מה שיותר מהר את הפאות הטבעיות. שוב, זה לא נאמר חלילה כביקורת, אלא כתיאור מציאות. כי היותן בנות סמינר, תחת תקנות הצניעות המוצדקות, הן לא נחשבות בעיניהן עצמן כפי שבעת חבישת הפאה. שהרי אז, יותר להן, לשנות באופן מהותי את התראותן.

כך שבדורנו, כפי שהדברים התפתחו, בנות ישראל לא יושפעו חלילה מהנשים הנשיאותיות ללכת גלויות ראש. אך בהחלט מושפעות מאופן ההתראות של בנות האומות, ובכיליון עיניים יחכו ליום נישואיהן, אז יוכלו לחבוש את פאתן הטבעית. וזה אולי יתרון נוסף של הפאות, שבזכותן הן תינשאנה.

קולקציית פאות במגזר החרדי (יח"צ)

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית