לאחר עשרות שנים • פרסום ראשון

בחתימת שקד: "הסתדרות פועלי אגודת ישראל" - תפורק?

דרמה של ממש בגוף המיתולוגי בעקבות חתימת השרה איילת שקד המאפשרת את פירוק "הסתדרות פועלי אגודת ישראל", לאחר עשרות שנים וצבירת נכסים בשווי מאות מיליונים • כל הפרטים (חדשות)

ישראל כהן | כיכר השבת |
בניין "נזר ישרלא" בראשון לציון (צילום: גוגל מפות)

"הסתדרות פועלי אגודת ישראל" או בשמה המקוצר פא"י, הינה גוף עתיר נכסים וממון שבעבר היה גוף ציבורי ופוליטי משמעותי שנציגיו כיהנו בכנסת ישראל ותחתיו רשת של מוסדות חינוך שפרושים בכל רחבי הארץ, אולם עם השנים התנוון הגוף הוותיק ולאחר שמרבית חברי הדירקטוריון נסתלקו לבית עולמם הפך הגוף הוותיק לאגודה בראשות משפחת ורדיגר.

ב-20 השנים האחרונות מתנהל משפט ארוך ומייגע בין ראשי פא"י לראשי ומנהלי ישיבת "נזר ישראל" של חסידות גור בראשון לציון בטענה שהישיבה שוכנת על מגרשים שבבעלותה של פא"י המיתולוגית ועליה לפנות אותם.

העתירה עברה ערכאות שונות כאשר את המאבק המשפטי ניהלו עורכי דין בראשותו של הרב צבי ביאליסטוצקי מראשי הישיבה וכן עוד אלקנה בישיץ ז"ל.

בשבוע שעבר נפל דבר כאשר שרת המשפטים איילת שקד חתמה על מתן אפשרות לבקשת פירוק על האגודה העות'מאנית ששמה פא"י.

החתימה של השרה שקד

מדובר באישור חריג יחסית שעלול לגרום למפנה של ממש בהליך המשפטי המתנהל על פינוייה של ישיבת נזר ישראל ובכלל על גורלה של פא"י המיתולוגית העומדת לראשונה לפני אפשרות לפירוק.

מצב הדברים עד היום היה שחברות ועמותות ניתן להגיש לפירוק אך אגודה עות'מאנית אינה בת פירוק אלא שהחוק הפך את האגודות העותמאניות לעמותות מה שמאפשר את פירוקן. אולם עדיין נשארו כמה אגודות שנשארו פתוחות שמטרתן היה להגן על הפועלים והן לא הפכו לעמותות.

האגודה העות'מאנית פא"י הינה אחת מאותן אגודות שלא הפכו לעמותות ועל כן לכאורה אינה עומדת בפני אפשרות של פירוק. מדובר כאמור באגודה עותמאנית השולטת על נכסים המוערכים בשווי מאות מיליוני שקלים, כאשר עד היום בעלי השליטה בה היו אברהם ורדיגר ובנו חנוך ורדיגר, עו"ד שלמה לינצר לצד אישים נוספים.

השרה איילת שקד עם השר יעקב ליצמן. ארכיון (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

מנהלי הישיבה טענו כי המפלגה שבעבר היתה שרירה וקיימת מכרה חלק ניכר מהנכסים (כפר סבא, יד בנימין) ושילשלה את הכספים לכיסיה זאת תוך התעלמות ממאות התורמים בהם רבים מחסידי גור שנשארו ללא מאומה.

כך לדוגמא הוקם מוסד לבנות על ידי חסידות גור מיד לאחר השואה שנרשם על שמה של פא"י כאשר בפועל התורמים והמנהלים היו חסידי גור.

לפני 22 שנה פנה הרב אברהם רוזנווסר לפרק את המוסד לבנות מסיבות שונות, לאחר מכן עברה ישיבת נזר ישראל לשכון מדרום ת"א לראשון לציון, למבנה המוסד לבנות, שם חלה התפתחות רוחנית.

אלא שכאמור ראשי עסקני פא"י המיתולוגית טענו ל"השתלטות" על המבנה שבבעלותם ועל כן הגישו צו פינוי לישיבה.

מבנה השליטה בפא"י

מנגד בישיבה טענו כי ראשי פא"י כגון ראובן אהרונוביץ, שכנא רותם, הרב דוד הלחמי ועוד נתנו להם זכות להשתמש כיוון שהחסידות היתה חלק בלתי נפרד מפא"י כאשר מייסדה היה איש החינוך הרה"ח רבי לייבל קוטנר ממקימי 'פועלי אגודת ישראל'.

בשבוע שעבר חל מפנה לאחר ששרת המשפטים איילת שקד חתמה על צו פירוק לפא"י. היא חתמה בעצם שסעיף 380 (א) חל גם על האגודה העות'מאנית של הסתדרות פא"י מה שאומר שניתן להגיש גם על פא"י בקשת פירוק.

כעת ראשי ומנהלי הישיבה יוזמים שני צעדים. הראשון, בקשת עורך דין לדחות את בקשת פינוי הישיבה של פא"י בטענה שאין לה סמכות משום שהינה גוף העומד לפני פירוק. והצעד השני הינו להגיש יחד עם גופים נוספים בקשה לפירוק "הסתדרות פועלי אגודת ישראל" מה שיפתח את נכסי האגודה לחלוקת שליטה בין כלל הגופים.

לראשי פועלי אגודת ישראל יש מספר ימים להגיב להכרעתה של שרת המשפטים אולם נדמה כעת כי הההחלטה הינה סופית כשההערכה הינה בקרב הגורמים המעורים כי מלבד ישיבת נזר ישראל שתזכה בנכסים הרי שחסידות גור צפויה לקבל נתחים נרחבים מכלל נכסי פא"י הנאמדים כאמור במאות מליוני שקלים.

בשולי הדברים ייאמר כי ישיבת נזר ישראל שוכנת על 6 דונמים מתוכם 2 דונמים ניתנו לה כהקצאה מעיריית ראשון לציון, 2 נוספים הינם בבעלות מנהל מקרקעי ישראל והוויכוח הינו על 2 דונם השייכים להסתדרות פועלי אגודת ישראל אולם כאמור ההשלכה הרוחבית של שרת המשפטים הינה על מעמדה הכללי של פא"י ועל פירוקה העתידי ועל החלוקה ברווחיה.

חנוך ורדיגר סירב להגיב לדברים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר