זהירות, מוות

האם אתם סובלים מאלרגיה לכושר?

ישנם אנשים שמכורים לעשיית ספורט ובשביל זה הם יתאמצו לקום בשעות בוקר מוקדמות, אך רוב העולם שונאים לעשות כושר, ויש מיעוט שאף יכול למות ממנו, כן - מהכושר (MEN)

כושר.אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

רגע לפני השיא של תקופת החגים כאשר מיד לאחריה מגיעה תקופת "אחרי החגים", אליה דחינו את כל המטלות שדרשו מאיתנו להתאמץ עבורן.

אחד הדברים אותם נוהג האדם הממוצע לדחות, גם אל אחרי החגים, הוא - "הכושר". אמנם ישנם אנשים שמכורים לעשיית ספורט ובשביל זה הם יתאמצו לקום בשעות בוקר מוקדמות או לוותר על יציאות ובילויים, אך רוב העולם שונאים לעשות כושר, ויש מיעוט שאף יכול למות ממנו, ממש ככה.

על מה אנחנו מדברים?

ב-1979 גילה עולם המדע תופעה מעניינת ונדירה של אלרגיה המערבת פעילות גופנית. כיום, על פי הערכות, התופעה ניכרת ב-50 מתוך 100 אלף אנשים הסובלים ממום זה. חלק קטן מהאנשים שמאובחנים עם התופעה חווים תגובה אלרגית לפעילות הגופנית עצמה, בעוד רוב האנשים חווים אותה לאחר אינטרקציה של ההתעמלות עם גורמים פיזיולוגיים אחרים.

אצל חלק מהאנשים, התגובה האלרגית ניכרת אם הם מתעמלים לאחר שאכלו מזונות מסוימים (שלא גורמים לתגובה אלרגית ללא התעמלות). במקרים אחרים, הפעילות הגופנית דווקא מתנגשת עם תרופות מסוימות כמו משככי כאבים.

מומחים שבחנו את התופעה מצאו כי התסמינים לא משפיעים באותה הצורה על כל מי שסובל מהתופעה. אנשים שמצליחים לשמור על רמת כושר גבוהה יותר על אף האלרגיה להתעמלות, סובלים מהתסמינים פחות ממי שלא נחשב כבעל כושר גופני טוב.

כמעט כל סוגי ההתעמלות עלולים לעורר את התגובה האלרגית, לרבות ריצה, ריקוד ורכיבה על אופניים. עם זאת, עדיין אין עדויות על אנשים שחוו תגובה אלרגית לאחר שחייה.

איך זה קורה?

התגובה האלרגית נוצרת כשמערכת החיסון מגיבה בצורה לא תקינה לחומר מסוים המתפקד כאלרגן. על אף שטרם נמצאה סיבה לאלרגיה לפעילות גופנית, תיאוריה אחת גורסת כי במהלך הפעילות, הדם מוזרם בקצב מהיר יותר, מה שמגביר גם את קצב הפעילות של תאי מערכת החיסון הרגישים לחומרים שונים. תאים אלו יכולים להיות רגישים למזונות או חומרים כימיים, אך להישאר רדומים, עד שההתעמלות תפעיל אותם.

אז איך תדעו אם אתם סובלים מהאלרגיה המשונה? קודם כל לא צריך להיבהל מכל הזעה מופרזת או עלייה בדופק. במקום זאת, חפשו תסמיני אלרגיה קלאסיים הכוללים קוצר נשימה משמעותי וחריג, נפיחות בפנים או גירוי ואודם בעיניים.

רוב הסיכויים שאתם לא סובלים מתופעה נדירה זו, אז רוצו לעשות כושר או שתחפשו תירוץ אחר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר