חידות והרכבות: כשהילדים משחקים לבד

חלק מהמשחקים נועדו לשיפור היכולות החברתיות חלקם נועדו לחזק דווקא את היכולות האישיות של השחקן. לקראת החג הפעם המלצות גם למשחקים ליחידים (תרבות, משפחה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

כתבתי בעבר כמה פעמים על חשיבות המשחק עם הילדים, בהזדמנות שמשחק מאפשר לנו לתרגל עם הילדים מיומנויות חברתיות שונות, ניהול משאבים וסיכונים וגם העמקת הקשר עם הילדים ויצירת זמן איכות שמאפשר לנו ההורים בדור המסכים להיות עם הילדים וגם ליהנות מכך עם שלל משחקים מודרניים שמאפשרים גם למבוגרים הנאה מרובה.

אלא שלא תמיד יש את הזמן המתאים כדי לשחק עם הילדים וכאן יש צורך וחשיבות בבחירת משחקים בהם הילדים יכולים גם לשחק בינם לבין עצמם או אפילו ילד אחד לבד. בכתבה הבאה אביא כמה המלצות למשחקים איכותיים כאלו.

אחד על עצמו

אחד מז'אנרי המשחקים שפורחים בשנים האחרונות זה "משחקי ההתייחדות", כך אני נוהג לכנות את משחקי החידות והאתגרים החשיבתיים שמופיעים בשלל צורות, צבעים וציורים. במשחקים אלו יכול הילד (וגם המבוגר) לפתור חידות שונות בדרגות קושי עולה באמצעות לוחות ייעודיים שמכילים בממוצע כ-60 חידות שונות. בחלק מהמקרים החידות מבוססות על פתרון של ניסוי וטעיה והן פחות מוצלחות שכן אין דרך באמת להסיק או ללמוד שיטה כדי לפתור את החידות בצורה טובה יותר מלבד לנסות שוב ושוב, אחת הדוגמאות הבולטות לכך זה המשחק הפופולארי "זמן שיא" בו יש צורך להוציא את המכונית האדומה מתוך החניון העמוס. גם אם תשחקו בו שעות לא תפתחו שיטה אמיתית או ראייה מרחבית יעילה יותר כדי לפתור את החידות ולכן למרות הפופלריות של המשחק והיותו אחד הראשונים בז'אנר שהחל להתפתח כבר לפני כ-20 שנה הוא אינו מומלץ במיוחד.

בחרתי בעבורכם כמה מומלצים שנסיתי בעצמי ועם ילדיי כאלו שמעמידים אתגר מחשבתי ומפתחים יכולות שונות אצל השחקנים:

קוד הצבע: במשחק זה תצטרכו לבנות צורות אבסטרקטיות שונות תוך שימוש בשקפים מיוחדים עליהם מוטבעות צורות הנדסיות שונות שצריכות יחד להרכיב את פתרון החידה. אל תתבלבלו זה לא קל כמו שזה אולי נראה לכם בשניה הראשונה והוא מפתח בעיקר את חשיבה החזותית. המשחק מגיע עם סטנד נוח לבניית הצורות ועם 100 חידות שונות ברמות קושי עולות המתאימות החל מגיל 5.

שוקולד בריבוע: משחק בו תצטרכו להכין סידורי "שוקולד" על סמך רמזים שתקבלו בכרטיסי החידה. המשחק מכיל 40 חידות והוא מסתמך על היגיון ולוגיקה בריאה ונכונה. השחקן צריך לשים לב לרמזים ולהציב את השוקולדים על סמך הסקת מסקנות. גיל מומלץ 8.

בנד-איט: משחק בו תצטרכו לפתל סלילי חרוזים כדי שיתאימו ל-60 החידות שמצורפות למשחק. המשחק משפר את הגמישות המחשבתית והחזותית של השחקן ודורש ממנו לראות את הרכיבים ואת מה שניתן לעשות מהם כדי לפתור את החידות. מומלץ מגיל 7.

מגנטים ממגנטים

סוג נוסף של משחקים חשוב לא פחות הם משחקי הדמיון והיצירה, אם בעבר הלגו היה השולט היחיד בכיפה כיום ישנם תחליפים רבים והאופנתי שבהם הם המגנטים מהם ניתן לבנות כמעט הכל תלוי רק בדמיון שלכם ובכמות החלקים שרכשתם... ה"מגפורמרס" מוצעים אמנם במחירים שונים אך אם בריאות ילדיכם חשובה לכם שלמו מעט יותר ורכשו את המגנטים המקוריים.

הסיבה לכך פשוטה: כדי שהמגנטים יתחברו בשני הצדדים ולא רק בצד ה"חיובי" או "שלילי" בדומה למגנט רגיל יש בתוך החלקים מנגנון פטנט מיוחד שפשוט מסתובב על פי סוג המגנט שהתקרב אליו וכך החלקים מתחברים. כאשר מדובר בזיוף סיני הוא יתחבר מצוין אך גם ייפתח בקלות ומדובר בחלקים שנוטים ליפול ונמצאים בדרך כלל על הריצפה שם דורכים עליהם משליכים אותם או מכים בהם. כאשר הפלסטיק נפתח יכול ליפול המגנט המסוכן ולמצוא את דרכו לפיו של אחד הילדים הקטנים. למותר לציין שמגנט כזה אם נבלע יכול להיות מסכן חיים. המגנטים המקוריים של "מגפורמרס" חזקים במיוחד וגם אם הם יוכו בחוזקה לא יישברו.

ערכה לבניית כלי רכב

ניתן לרכוש ערכות שונות עם חלקים שיסיעו לבניית כלי רכב שונים ומשונים או מתקני שעשועים צבעוניים והמשחק יכול לספק לילדים שעות רבות של עיסוק ועניין בשילוב פיתוח הדמיון וההבנה של איזון המשקל של החלקים.

חלק מהערכות מצוידות גם בדפי הוראות ייחודיים עליהם ניתן לבנות דגמים שונים שנבנים למצב תלת מימד בצורה יפיפייה במשיכת אחד החלקים כלפי מעלה מה שהופך את הבנייה והמשחק לחווייתיים עוד יותר וגם מעניקים למידה והבנה של מבנים תלת ממדיים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר