לרגל ט"ו בשבט

איך ציור של עץ יכול לגלות על המשברים שעברתם?

פי שקיימים בעץ תהליכי צמיחה ופריחה, לעומת תקופות של יובש ושלכת, כך גם האדם עובר תקופות שונות בחייו. הגרפולוגית תמר פינקלשטיין מדגימה הלכה למעשה (גרפולוגיה)

תמר פינקלשטיין | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

"צייר עץ, ואומר לך מי אתה!" ציור העץ מהווה כלי ביטוי לאישיות האדם היות וישנם תהליכים מקבילים ביניהם; החל מהלידה ועד למוות. כפי שקיימים בעץ תהליכי צמיחה ופריחה, לעומת תקופות של יובש ושלכת, כך גם האדם עובר תקופות שונות בחייו, תקופות של פריחה ושגשוג לעומת תקופות אחרות של עצבות, דאגה או חלילה משברים קשים.

ציור העץ, כראי לנפש, כפי שעולה ממחקרים - יכול לשקף את השינויים שחלים על האדם לאורך התקופות השונות בחייו. כך שניתן לראות בו סימנים המצביעים על חולי גופני או חוויות טראומטיות, לעומת תהליכי ריפוי, החלמה וצמיחה כשהוא מצייר עץ נוסף כעבור זמן.

לפניכם דוגמאות של שני ציורי עצים שצוירו על ידי אדם כבן 25, בשם חיים (שם בדוי). ציור א' צויר לפני כשלוש שנים. תיאור העץ: הגזע עומד בצורה בלתי יציבה, ללא סימן קרקע עם מראה תלוש. בגזע- ישנה "עין" מושחרת המסמלת טראומה כואבת, ובצמרת – ענפים תלושים המופנים כלפי מטה. העץ בשלכת (סמל לאובדן דבר יקר), ערום מעלים, המסמלים חיות ותקווה.

הציור הראשון של חיים

חיים, שהיה בעל עסק פרטי שלא התאים לו ולא הלם את כישוריו, נאלץ לפשוט את הרגל, לאחר ששקע בחובות כבדים ובמשך תקופה ארוכה סבל משברון לב.

את העץ השני צייר לאחרונה, לאחר שהצליח להתבסס כלכלית ולהשתקם מהמשבר שחווה ושעירער אצלו את תחושת הביטחון והיציבות. חיים - לאחר שקיבל הכוונה מקצועית, עוסק היום בתחום אחר שגורם לו סיפוק וחשק לקום בבוקר. שימו לב להבדלים בין העצים. בציור השני, לעומת קודמו , קיימים סימני חיות, פריחה ופוריות: הענפים מקושטים בעלים, פונים כלפי מעלה ומבטאים אופטימיות וחתירה להשגת המטרות.

הציור השני

לעץ תוספת פירות המסמלים פרודוקטיביות ועשייה. לצדי העץ - דשא פורח. העץ נראה יציב יותר. מעניין גם לראות כיצד לאחר תהליך של צמיחה מן המשבר, אין כאן זכר ל"עין" בעץ המסמלת טראומה.

ט"ו בשבט שמח לכולם!

>> לכל הטורים של תמר פינקלשטיין על גרפולוגיה ופענוח ציורים

תמר פינקלשטיין - גרפולוגית מוסמכת מטעם האגודה לגרפולוגיה מדעית בישראל. מרצה ויועצת על פי איבחון כתב-יד וציורים.

טל': 052-801-2031 | tamarf.grapho@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר