מחקר חדש

רוצים לעזור לילד לרזות? אל תקראו לו 'שמן'

על פי מחקר חדש שנערך בקרב מאות ילדים בעלי משקל עודף נמצא כי השימוש בביטויים כמו 'שמן' או 'כבד גוף' פוגעניים ולא מסייעים כלל לילד לרצות להשיל ממשקלו (הורים, חינוך ילדים)

(צילום: שאטרסטוק)

רוצים לסייע לילדיכם לרדת במשקל? שימו לב מה לא לומר לו: מחקר חדש, שיוצג היום (רביעי) בכנס החברה הישראלית לרפואת ילדים ופורסם ב'ידיעות אחרונות' מצא שהשימוש בביטויים כמו "שמן", "כבד גוף" ו"גדול" לא גורם לילד לרדת במשקל ורק מעורר בילד אנטגוניזם לפגיעה שהוא חווה. לעומת זאת, שימוש במונחים כמו "בעל משקל לא בריא" או "בעל אורח חיים לא בריא" יגרום לילד לנסות לשנות את אורח חייו.

במסגרת המחקר הועברה לכ־650 הורים לילדים הסובלים מהשמנה בגילים 24-7 רשימה של 12 מונחים, והם התבקשו לשאול את ילדיהם מה מעליב אותם ומה גורם להם לרצות לעשות שינוי ולנסות לרזות. מהממצאים עולה שהביטוי הפוגעני ביותר הוא "שמן" (83% מהמשיבים), לאחר מכן הביטוי שמנמן (10% מהמשיבים), כבד גוף (10% מהמשיבים), גדול (6%), עודף משקל (5%) ומלא (4%).

מנגד, הביטויים שהתגלו כהכי פחות פוגעים והכי מעודדים מוטיבציה אצל הילדים להשיל ממשקלם היו "בעל מידות גדולות", "משקל גוף לא בריא", "בעל אורח חיים לא בריא", "בעיית משקל" ו"BMI גבוה". בנוסף, 69% מההורים השיבו שהילדים שלהם הושפלו וסבלו בשל משקלם.

"צריך לדבר עם הילדים ולעודד אותם לרדת במשקל", אומר פרופ' גל דובנוב־רז, מנהל מרפאת ספורט, תזונה ואורח חיים בריא בבית־החולים שיבא ומי שהוביל את המחקר. "יחד עם זאת, צריך לעשות את זה בצורה נכונה. אנחנו רואים שהרבה פעמים בגלל העלבון הילד מסתגר בבית, לא פוגש חברים וממשיך לאכול, ובכך מתרחשת ההשפעה ההפוכה. זה מעגל שקשה לצאת ממנו. צריך להשתמש במונחים הנכונים על מנת לגרום לילד לשפר את הרגלי החיים, אך למנוע את הפגיעה והאשמה". את המחקר ביצע פרופ' דובנוב־רז יחד עם ד"ר רועי סמואל וליאור הירשפלד־דיקר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר