ערך הדירה יירד

מחיר למשתכן? הערים בהן הרוכשים יפסידו

תכנית מחיר למשתכן של כחלון הייתה אמורה להוזיל את מחירי הדיור ולהיות משתלמת עבור הרוכשים, האם אכן זה כך? מסתבר שבחלק גדול מהמקומות הרוכשים רק יפסידו (כלכלה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
חריש (צילום: ליאור מזרחי, פלאש 90)

דירה שנמכרת לזוכים בתכנית מחיר למשתכן אמורה להיות זולה יותר מהמחיר הרגיל בשוק, אך האם מחיר זה אכן משקף את התחזית הנד"לנית? מסתבר שלא תמיד, ולעתים הקונים יפסידו תוך שנים לא רבות לא מעט כסף עם הירידה בערך הדירה.

המשוואה פשוטה למדי, מקום בו צפויים להיבנות דירות רבות והמחיר בו יירד בהתאמה בשל ההיצע הרב ברוב המקרים יהפוך את התכנית ללא משתלמת ורק במקומות בהם מספר הדירות לא ייגדל משמעותית בשל התכנית המחיר צפוי להיות משתלם וערך הדירה אף יעלה.

מבדיקה שערך 'ידיעות אחרונות', מי שירכוש דירה במחיר למשתכן ברמת גן יהיה המרוויח הגדול בשל הפער של 10,662 ש"ח למ"ר אל מול המחיר בשוק, הסיבה כאמור פשוטה - אחוז המחיר למשתכם מסך הדירות עומד על חצי אחוז בלבד. גם בהרצליה ובירושלים ישנו פער משמעותי של אלפי שקלים ששומר על התכנית רווחית עבור הזוכים.

לעומת זאת שדרות מובילה את רשימת המפסידים. כעת פער המחיר למ"ר עומד על 486 ש"ח בלבד והוא צפוי לרדת משמעותית בשל העובדה שכעת נבנים בעיר כמות גדולה מאד של דירות כשאחוז מחיר למשתכן מסך הדירות עומד על לא פחות מ-17.4%. עיר חרדית נוספת שסובלת מאותה הבעיה היא בית שמש גם בה פער המחירים אל מול כמות הדירות הופך את התכנית ללא משתלמת.

גם בקריית ביאליק, ראש העין וחריש בה נמכרו 27% מהדירות במחיר למשתכן צפויה להיות ירידה משמעותית במחיר שתמחק לחלוטין את פער המחירים ואף תגרום להפסד ככל הנראה לרוכשים.

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, חיים מסילת מסבירי: "בערים שבהן אחוז יחידות הדיור במחיר למשתכן נמוך ביחס למספר היחידות בעיר, אחרי מחיקת פער המחירים ובעת השדרוג הזכאים ייהנו מפירות ההטבה שהמדינה סיבסדה עבורם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר