איומים לחוד, מעשים לחוד

הסיוע למדינות שהצביעו נגד ישראל - לא נפגע כלל

הנשיא האמריקני איים בקיצוץ התקציב למדינות שיצביעו נגד ישראל באו"ם בהצבעה על ירושלים אך בסופו של דבר לא נעשה שום שינוי בסיוע האמריקאי לאותן מדינות (פוליטי מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: לע"מ)

טראמפ נכנע למציאות הדיפלומטית? תצביעו נגדנו. זה יחסוך לנו כסף". כך איים נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בחודש דצמבר האחרון לקראת ההצבעה באו"ם נגד החלטתו להכיר בירושלים כבירת ישראל. האו"ם "ביטל" בהחלטה סמלית את ההכרזה, אך כעת מסתבר שבניגוד להבטחה המפורשת של טראמפ, המדינות שהצביעו בעד ביטול ההכרה לא נפגעו בהיקף הסיוע שארה"ב מעבירה להן.

אתר "באזפיד" פרסם היום (שלישי) כי במסגרת תקציב מחלקת המדינה האמריקנית לשנת 2019, אף מדינה שהצביעה בעד ביטול ההכרה לא איבדה ואפילו לא סנט אחד בסיוע שהיא מקבלת מהממשל האמריקני.

ייתכן מאד כי טראמפ שוכנע לוותר על "העונש" בשל שיקולי מדיניות החוץ של ארה"ב. "אם מסתכלים על התקציב, הוא מתמקד במקומות שבו אנחנו חושבים שיש צורך בהעברת סיוע ובאינטרסים הביטחוניים שלנו", אמר מנהלת אגף סיוע החוץ במחלקת המדינה, הארי ססטרי, בתדרוך לעיתונאים. כשנשאל לגבי אותן מדינות ומדוע לא נפגע הסיוע שלהן השיב: "זה לא הפרמטר היחיד בשיקולים להעברת הכסף".

כזכור, 128 מדינות הצביעו בעד ביטול ההכרה האמריקנית בעצרת האו"ם. עם זאת, מאות מיליוני דולרים יוקצו לאותן מדינות, בהן ניגריה, סומליה וזימבבואה. לגבי ניגריה, מצוין בתוכנית התקציב של מחלקת המדינה כי הכסף נועד לסייע לשלטון הדמוקרטי ולקידום המגזר החקלאי והייצור בו. על סומליה נכתב כי מדובר בסיוע שהוא "קריטי" כדי למגר את השחיתות במדינה.

לפני ההצבעה שלחה שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי, מכתב לנציגי המדינות בארגון וכתבה כי טראמפ "ייקח באופן אישי" את תוצאות ההצבעה והורה לה לדווח על כל המדינות שיצביעו נגד ארה"ב. "נשים לב לכל קול", כתבה היילי. היא הוסיפה שממשל טראמפ "פשוט מבקש שתכירו בידידות ההיסטורית, בשותפות ובתמיכה הנרחבת שהענקנו – ותכבדו את החלטתנו על השגרירות שלנו".

הנשיא האמריקני אמר בעצמו בפני המצלמות לפני ההצבעה: "מדינות לוקחות מאות מיליוני דולרים, ואפילו מיליארדרי דולרים, ואז מצביעות נגדנו. תנו להן להצביע נגדנו. זה יחסוך לנו הרבה. לא אכפת לנו".

סביר להניח שהאמריקאים יצטרכו למצוא דרכים נוספות כדי להעניש את המדינות הסוררות, שכן טראמפ אינו ידוע כוותרן במיוחד והוא נחשב כעומד על שלו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר