פרויקט שם עולם

יונתן רזאל בסינגל חדש: לא צימוקים ולא שקדים

הזמר והיוצר יונתן רזאל הלחין ושר את מילותיו של המשורר ישעיהו שפיגל שנכתבו במקור באידיש. התרגום של שלמה אבן שושן. הפקה ועיבוד מוסיקליים: עומרי אגמון (סינגלים וקליפים)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: שם עולם)

השיר שנכתב לזכר הילדה שנספתה בשואה ועבר באוזניהם של ילדי הגטו מקבל חיים מחדש, ויוצא לקראת ז' באדר, יום האזכרה לחללים שמקום קבורתם לא נודע, שחל ביום חמישי.

פרוייקט שם עולם 2019 להחייאת שירים מהגטאות מוליד יצירה חדשה ומרגשת: השיר שהלחין ומבצע רזאל נכתב על ידי ישעיהו שפיגל, בזמן שהותו בגטו לודז' במלחמת העולם השנייה, הוא החל לכתוב סיפורי עדות והטמין אותם במקום מסתור, במקרה שלא ישוב לאחר המלחמה. כששב אחרי ששרד את אושוויץ, מצא את הסיפורים שכתב ולימים הפך אותם לספר.

את השיר "לא צמוקים ולא שקדים" כתב לאחר שביתו, חוה, נספתה במהלך המלחמה. היהודים בגטו נהגו לשיר את השיר הזה לילדיהם בסתר, מכיוון שנאסר לשירה על ידי הגרמנים.

השיר לקוח מתוך הפרוייקט המוסיקלי "שם עולם 2019 ,"שמנגיש את השואה לדור העתיד: מטרתו של הפרויקט לתת חיים ליצירות שנכתבו על ידי יהודים בזמן מלחמת העולם השנייה בין הזוועות והתופת. היצירות הפכו לשירים וקיבלו חיים מחדש בצורת לחן, עיבוד טקסטואלי והקלטת השיר.

את "שם עולם 2019" מוביל המרכז הבינלאומי שם עולם, בניהולו המוזיקלי של אביב גפן. את הפרוייקט יזם משה קלוגהפט ומשתתפים בו האומנים המובילים בישראל.

יונתן רזאל: "ניגשתי לפרוייקט הזה בסוג של חרדת קודש - לקחת טקסט שנכתב אז בתוך התופת, בנסיבות קשות ,כשיר אבל על אבדן - אך בכל זאת שיר ערש, ושיר מלא תקוה אמונה ותפילה. הייתי צריך לנסות בעדינות לקרום לו עור וגידים, להביא אותו לכאן ועכשיו, וזוהי זכות גדולה וחרדת קודש עבורי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר