הת"תניקים באים

שינויים בעולם הישיבות: איסוף כסף בפורים - דרך הטלפון

בימים שלפני פורים יעזרו ב'קול תורה' במערכת טלפונית לגיוס כספים; ב'בית מאיר', הבחורים לא יצאו בכלל לאסוף כסף וב'שערי שמועות' הבחורים התגייסו לעזור. שינויי הפורים בעולם הישיבות (חדשות)

שאול כהנא | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Amir Levy/Flash90)

אם היה מי שחשב שתופעת המצ'ינג תפחית את כמות התרומות לקופות הת"תים (קרן עזרה לחתנים. ש"כ) בישיבות, הרי שמשיחות עם מנהלי ת"תים עולה כי תופעת המצ'ינג הביאה דווקא לשכלול שיטות ההתרמה.

אחד ממנהלי הת"תים, אומר ל'כיכר השבת' כי "הבאנו לישיבה מרצים מיוחדים שילמדו את הבחורים איך להתרים כסף, איך לבקש, ממי לבקש ומתי לבקש. כבר לא בושה להתרים וכבר לא בושה לבקש, בעבר הבחורים לא ראו זאת כהתחייבות אישית, השנה כל בחור לוקח לעצמו יעד ומחשב מאיפה הוא משיג את הכסף וזאת מעבר למאגר התורמים הרגיל".

לדבריו, "תופעת המצ'ינג לימדה את הציבור לא להתבייש לבקש - יש לך אדם שחייב לך הכרת הטוב? פשוט תתקשר אליו ותבקש ממנו. וזה עובד - כאשר לפחות 50% מהבקשות נענות".

הג'ינגל של 'קול תורה'

מנהל ת"ת בישיבה אחרת אומר ל'כיכר השבת': "התרמה טלפונית היא מקצועית יותר, וחוסכת הרבה כסף הוצאות על 'סיירות' ו'נסיעות' ומזון למתרימים, אנחנו רגועים שכל הכסף נכנס לקופת הת"ת ואין חשש שכסף יעלם בדרך כי הכסף לא מגיע במזומן. החלטנו לשלב בין התרמה טלפונית להתרמה מבית לבית".

בישיבת 'קול תורה' ביטלו את ההתרמות בשלושת הימים שלפני חג הפורים כפי שהיה נהוג עשרות שנים, ובמקום זאת הת"ת יקיים בשלושת הימים הללו, ימי ראשון, שני ושלישי, ימי התרמה טלפונית בחדר האוכל, כאשר כל בחור לקח על עצמו כאלף שקל להשיג מקרובי משפחתו והיעד הוא 300 אלף שקלים. בפורים עצמו יקיימו מגבית כרגיל.

אל הישיבה הגיעו מומחים מחברה מוכרת להתרמת המונים למסירת הרצאות לבחורים. עם סיום ההתרמות, בחורים יזכו לארוחה כיד המלך בחדר האוכל.

"קמפיין המצ'ינג" בפוניבז'
ההתרמה ב'קול תורה'

בישיבת 'בית מאיר' בראשות הגר"צ רוטברג החליטו השנה לבטל כליל את האיסוף מדלת לדלת. בחורי הישיבה לא יצאו מהישיבה כלל למגבית הפורים, אלא יתרימו אך ורק דרך טלפונים לבוגרים ותורמים.

הלילה (חמישי) בשעה 12:00, מסתיימת המגבית בייעד שהציבו לעצמם בחורי הישיבה, והם יתחילו מיד בסדרת חיזוקים גדולים בעמלה של תורה לקראת ימי הפורים.

ראש הישיבה הגר"צ רוטברג כתב מכתב לבני הישיבה בו כתב: "ובשינוי זה יש תועלת גדולה שבזה יהיה אפשר להמנע מלצאת לרחובה של עיר עם כל המשתמע לכך, והכל יעשה בתוך ד' אמות של תורה ובתוך מקומה של תורה".

בישיבת פוניבז', בהוראת ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין, כבר יותר מעשור שהפורים מוקדש רק ללימוד התורה ולא אוספים כסף לת"ת.

בישיבת פוניבז' בראשות הגר"ש מרקוביץ יצאו למגבית רגילה. הבחורים ייצאו לאסוף מבית לבית, עם זאת כ'גימיק' בלבד, הקמפיין לקראת ימי ההתרמה הוא בצורת שלטי ענק על בנייני הפנימיות בסגנון המצ'ינג הנהוג בימים אלו. את הת"ת מנהל כבר שנים רבות הרב בני מור.

סרטון שהפיקו ב'קול תורה

בדיקת 'כיכר השבת' מגלה כי במרבית הישיבות בארץ, איסוף הכספים בשנה זו אינו דומה לשנה שעברה. כל הישיבות ערכו שינויים, ויש שביטלו כליל את שיטת האיסוף הישנה.

בישיבתו של הגר"ח מן ההר, חילקו את המגבית לשני חלקים, הבחורים עסוקים בימים אלו במגבית של התרמת הוראות קבע עבור הישיבה עצמה, הם מתקשרים לידידי הישיבה טלפונית כדי להתרימם, ובמקביל מגבית הת"ת תערך כרגיל. בנוסף, הם נכנסו אל מרן הגר"ח קנייבסקי וראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין כדי להתברך.

בשיטה דומה נוקטים גם בישיבת "שער התלמוד" של הגר"י ברוורמן והגר"נ נוסבכר, שם פתחו הבחורים בקמפיין תחת הכותרת "ליבו חפץ", כאשר הם מדגישים כי זה לא מצ'ינג רגיל, והכסף לא יכנס לקופת הת"ת.

מתברר כי הבחורים המעוניינים לעזור לראשי הישיבה להמשיך בהחזקתה של הישיבה, הציבו לעצמם יעד לגייס 200 אלף שקלים עבור כך במהלך הימים הקרובים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר