פסיכולוג: איך לבקש כסף מחברים בלי לסבול ממבוכה

דיבור על כסף זה עניין רגיש ולכן עדיף לבקש הלוואה ממישהו שקרוב אליכם, אבל לעשות זאת עם טקט. לדוגמא: "היי, אני צריך לדבר איתך על משהו; מתי זה זמן טוב?" (אימון אישי)

(צילום: שאטרסטוק)

איבדתם את העבודה שלכם, נקלעתם לתקופה עמוסה במיוחד בהוצאות. לא משנה עם איזו דילמה פיננסית אתם מתמודדים בחייכם, אתם זקוקים לכסף ויודעים שאחד מהחברים שלכם יוכל לסייע בעניין, אבל אתם מתביישים לעמוד כעני בפתח. מה ניתן לעשות?

"אנשים מעדיפים לדבר על בעיות בזוגיות שלהם, מאשר לדבר על הבעיות הכלכליות שלהם", אומר בראד קלונץ, מייסד המכון לפסיכולוגיה פיננסית ומחבר הספר "המוח הוא מעבר לכסף: להתגבר על ההפרעות הכספיות המאיימות על הבריאות שלנו".

הסיבה לכך היא שהכסף משקף מעמד חברתי מסוים. אנחנו מרגישים שלא במקומנו, אם אנחנו החבר העני או העשיר ביותר בקבוצה וככל שאנחנו מתרחקים מהמצב שבו נתונה כל החבורה, אנחנו מרגישים יותר חרדה. "אתם חושבים לעצמכם: 'איך אנשים יסתכלו עלי, האם הם כבר לא יחבבו אותי?' זה, ברמה הביולוגית, מרגיש כמו איום על הישרדותכם".

מכיוון שדיבור על כסף גורם לכל כך הרבה מבוכה ופגיעות, עדיף לבקש הלוואה ממישהו שקרוב אליכם, אומר קלונץ. אבל להיות טקטיים. לדוגמא: "היי גבר, אני צריך לדבר איתך על משהו די רציני; מתי זה זמן טוב לעשות את זה?" במקום פשוט להציף את השאלה לפני שחרית בבית הכנסת.

אל תציבו את השאלה הזאת גם בפני החבר העשיר ביותר שלכם, כי זה עלול לשים אותו במצב מביך של חקירת בסיס הידידות שלכם: 'האם הוא פשוט מסתובב איתי כי יש לי כסף?' השאלה עלולה גם לגרום לו להרגיש בושה או מבוכה שיש לו יותר ממכם.

בקשת כסף, היא, בסופו של דבר, אחד מאותם דברים שכדאי לנסות להימנע מהם, אומר קלונץ. דיון על כסף המיועד לדברים כמו שכר דירה, למשל, זהו מצב שמהווה סיכון גבוה לידידות, כי הוצאות חוזרות יכולות להעיד על האפשרות שתחזרו לבקש שוב. בקשו תשלומים אלו רק אם מדובר בצורך חד פעמי.

כאשר הגיע הזמן לבקש, חשבו על החבר שלכם כבנק של ממש, מייעץ קלונץ. אתם צריכים לספק לו תוכנית ברורה לגבי איך אתם הולכים לשלם לו בחזרה. הימנעו מלשים אותו במצב בעייתי שיאלץ אותו לדרוש את כספו בחזרה מאחר והתמהמהתם יותר מדי. אמרו: "זה המצב שלי, אני צריך סכום כזה וכזה, הנה כיצד ומתי אני הולך להשיב אותו בחזרה אליך". לוחות זמנים חשובים.

היו מוכנים לקבל דחייה. בקשת הלוואה מחבר שלכם עלולה להיראות כחציית קו. אז בחרו ממי אתם מבקשים באופן מושכל והכינו תוכנית החזר ברורה.

מה אם אתם החבר שמתבקש להלוות קצת מעות?

"אם אתם הולכים להלוות כסף לחבר, אתם צריכים להיות ערוכים נפשית לכך שלא תקבלו את הכסף בחזרה", אומר קלונץ. יתכן שתיתקלו בהתנהלות לא נכונה של הכסף. החבר שלכם עשוי לא להשיב לכם אותו ואז תראו אותו למחרת עם זוג נעליים חדשות. אם אתם חוששים שזה ירגיז אתכם ויערער את החברות שלכם, אל תלוו לו את הכסף.

אם אתם אומרים "לא", אל תעשו את זה אישי. הפנו את הסיטואציה אליכם, לא אליו, אומר קלונץ. השתמשו בתירוצים. הגידו: "אני לא יכול עכשיו. יש לי כמה תשלומים לעשות. אין לי כסף פנוי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר