מדהים

כך 'היסטוריית המיקום' של גוגל עלולה להסגיר אתכם לרשויות

חברת גוגל הזכירה לכם להתחבר ל'היסטוריית המיקום', לצורך עדכוני תנועה? שימו לב: צעד זה עלול להכניס אתכם למאגר שיכלול את המידע האישי ביותר עליכם, שעלול להיות מועבר לרשויות; ויש לזה גם פתרון • מרתק (מעניין)

מישאל לוי | כיכר השבת |
אפליקציית 'היסטוריית החיפוש' בגוגל (צילום: shutterstock)

כאשר חוקרים בפרבר בארה"ב עצרו לאחרונה פועל בבית חרושת המעורב בתיק רצח, הם זקפו זאת לטכניקה חדשה שעזרה להם לפצח את התיק המורכב, לאחר שלא הצליחו לאתר קצה חוט בפרשה.

בסקירה מרתקת שהתפרסמה ב'ניו יורק טיימס' האמריקני נכתב, כי המשטרה אמרה לג'ורג' מולינה, החשוד, כי היה להם מידע שהוכיח שהפלאפון שלו היה באזור שבו נרצח אדם 9 חודשים קודם לכן.

הפרט המעניין הוא, שאת המידע המדובר קיבלה המשטרה לאחר שהיא הוציאה צו חיפוש שחייב את חברת 'גוגל' להמציא למשטרה מידע שנאסף מכל מכשיר סלולרי שהיה באזור הרצח - מה שלמעשה חשף את הנתונים והמידע של כל מי שהיה באזור הרלוונטי בזמן הרצח.

וזהו תורף הענין: צווי החיפוש, אשר חולשים על מאגר מידע עצום של גוגל הנקרא בפי העובדים 'סנסור-וואלט', הופכים את מלאכת איכון פלאפונים של אנשים ומיקומם, למאגר דיגיטלי יקר ערך עבור המשטרה.

בעידן של איסוף נתונים שמתבצע על ידי חברות ענק, זו דוגמה נוספת כיצד מידע אישי מנוצל לצרכים שאנשים רבים לא ציפו, גם מידע כמו לאן אדם הולך, מי הם חבריו, מה הוא אוכל או קורא - ומתי.

העובדה שחברות הטכנולוגיה מעבירות מידע אישי של משתמשים לאחר צו משפטי, מוכר לכל. אלא שהצו החדש של בית המשפט האמריקני הולך צעד רחוק נוסף, רחוק מאוד: במקום לחשוד באדם אחד, עשרות אנשים שהיו בקרבת המקום הנבדק הופכים לפתע לחשודים פוטנציאליים.

עובדים בחברת גוגל גילו ל'ניו יורק טיימס', כי לעתים החברה מספקת למשטרה מיקום ומידע כללי של עשרות או מאות מכשירים, זאת בתגובה לצו בית משפט יחיד.

צו שכזה ניתן לראשונה כבר בשנת 2016, אך לפי אחד מהעובדים ב'גוגל' בשנה הזאת קיבלה החברה לא פחות מ-180 צווי חיפוש - בשבוע אחד בלבד!

הטכניקה המדוברת, הכוללת מידע מפורט, מגלה את מיקומם של מאות מיליוני(!) מכשירי טלפון ברחבי העולם, המתויק ב'גוגל' על פני עשור אחורה.

כיצד זה מתבצע? הצווים המשטרתיים החדשים מגדירים אזור חיפוש ספציפי, לצד תאריך מסוים, ולאחר מכן 'גוגל' אוספת מידע מה'סנסור-וואלט' על מכשירים שהיו באזור המתבקש באותו הזמן ומסמנת אותם בקודי הזדהות אנונימיים.

החוקרים מצידם בודקים את המיקומים ותבניות התזוזה, במטרה לראות אם ישנם מכשירים שרלוונטיים לפשע. בשלב זה הם מנפים החוצה את המכשירים, עד לקבלת כמה שישם לגביהם חשד סביר שקשור לחשוד או לעדים.

את עיקר המידע העצום אוספת 'גוגל' בעזרת פיצר 'היסטוריית המיקום' שהושקה השנה כדי לאפשר למשתמשים לראות את המיקום שלהם לאורך זמן. ה'סנסור-וואלט' שומרת מידע של כל מי שהצטרף לפיצ'ר זה, שכולל איסוף נתונים מאיתותי GPS, מגדלי סלולר, מכשירי WI-FI בסביבה המשתמש והתקני בלוטוס.

יודגש, כי אך שאפליקציות של 'גוגל' מעודדות משתמשים להתחבר ל'היסטוריית המיקום', לצורך עדכוני תנועה וכדו', למשתמש ישנה יכולת לבחור באפשרות של מחיקת המידע. אחרת, הוא יישמר לזמן בלתי מוגבל ואף עלול כאמור להיעשות בו שימוש.

יצוין, כי בתגובה רשמית סירבה גוגל לאשר ל'ניו יורק טיימס' את כמות הצווים המדויקת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר