שרדה כדי לספר

אבי רבינא פגש את סבתא, שמספרת לראשונה על השואה

כילדה בת 8 בלבד, עברה חדווה רבהון, סבתו של כתבנו אבי רבינא, את זוועות השואה שפקדו את העיר בודפשט • במפגש מרגש זה היא חושפת את הזכרונות - למען ידעו הדורות הבאים (כיכר TV)

אבי רבינא | כיכר השבת |
(צילום: יוחנן בלייך)

יום השואה - אישי: בפעם הראשונה סבתי - חדווה רב-הון מסכימה להתייצב מול מצלמה ולספר לפרטי פרטים ובהתרגשות רבה את סיפור חייה ומשפחתה המרתק, אשר התרחשו כשהייתה רק בת 8 כשהזוועה נכנסה בשערי עירה - בודפשט.

לאורך כל השיחה סבתי היקרה מדגישה כל העת את אמא ע"ה, שהתמסרה עד כלות נפשה ובסכנה מוחלטת של כמעט איבוד חייה להצלת משפחתה לאורך שנות התופת.

סבתי נולדה כאמור, בבודפשט למשפחה הונגרית שורשית - משפחת פולק, את רוב תקופת השואה חוו בני משפחתה בבודפשט. עד לסוף המלחמה וההתערבות הרוסית.

בראיון המיוחד שערכתי עמה היא מתארת בחלחלה את סוף ימי המלחמה המחרידים, כאשר הגרמנים עזבו: "רחובות בודפשט היו מלאים באנשים מתים לצד סוסים מתים, שמובאים אחד אחרי השני לקבורה על ידי הקהילה היהודית".

"אחרי המלחמה" מספרת סבתי כי היא אמרה בתמימות של ילדה לאמה: " אין סיכוי שמישהו יאמין לנו אי פעם שחווינו את הזוועות הנוראיות שחווינו".

לאחר עליית סבתי ושלושת אחיותיה לארץ, הם עלו לקיבוץ. בין היתר, בראיון היא מספרת על שנות העליה לארץ, והשנים הראשונות של ההתאקלמות 'בגיל העשרה'. בנוסף היא מתארת את הקושי והבושה בשנים אלו להיות ניצול שואה בישראל.

סבתי עסקה כל חייה לפרנסתה כפסיכולוגית. והקימה דורות ישרים מבורכים שמהווים את הנקמה הכי מתוקה בנאצים הארורים יש לה ברוך השם ארבעה ילדים שהקימו משפחות מפוארות. בעלה - סבי ר' אהרן רב-הון ז"ל נפטר לפני מספר שנים והוא חווה את השואה בפולין, כאשר רוב בני משפחתו נספו בשואה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר