המשרה התורנית של בוגרי הקמפוס החרדי של מכללת אשקלון בגן יבנה

אנשי חינוך שזיהו את סיבת הכשלון של הייעוץ החינוכי המקצועי במוסדות הישיבתיים בעיקר, יזמו הקמת מוסד אקדמאי שיתן את נוסחת הפלא לשיפור המצב (לימודים, שיווקי)

לצאת עם תואר אקדמאי שיפתח להם פתח למשרות החינוכיות (צילום: פלאש90)

קמפוס ללימודים אקדמיים אשר שוכן בסביבה פסטורלית ומשתרע על שטח של 36 דונמים נשמע חלום ורוד, אך אם תקלעו ללב הישוב גן-יבנה השוכן במרכז הדרומי של הארץ תופתעו כמונו לראות את החלום בהתגשמותו - קמפוס ייעודי וייחודי לבני ובנות החברה החרדית ששוכן בסביבה ירוקה, שקטה ופסטורלית בלב הישוב גן-יבנה ומציע מסגרות לימודים מגוונות מן השורה הראשונה הן מבחינה אקדמית והן מבחינה תורנית.חרדי כבר אמרנו כי הקמפוס משמר הפרדה מלאה בין האיזורים השונים כך שהאוירה התורנית והחרדית נשמרת לכל אורך היום.

אך מה עומד מאחורי מוסד הלימודים המצליח? מה היה הטריגר שהזניק את המוסד להצלחה שלו היום?

כתב כיכר השבת ישב לשיחה מרתקת עם צביקה מרסיאנו מנהל הקמפוס החרדי של מכללת אשקלון בגן יבנה.

מתברר שרעיון גדול של אנשי חינוך ורבנים מהשורה הראשונה בקהילה החרדית הוא זה שדחף וגרם להקמת המוסד המצליח.

כולנו מכירים את קשיי החינוך וההתבגרות של גיל הטיפשעשרה, בין אם אנו הורים שחווים מתחים עם בנינו במתבגרים, ובין אם אנו מחנכים במוסדות החינוך השונים ועל אחת כמה וכמה אם אנחנו רמי"ם נושאי משרות תורניות בישיבות קטנות או גדולות.

נערים המתחנכים במקבילות החילוניות והכלליות של מוסדות אלו ובעיקר בתיכונים, חווים את סערות הנפש והטלטלות הרגשיות של גיל מורכב בחממה המאפשרת לצוות החינוכי המקצועי ללוות ובעיקר לזהות קשיים אלו, יועץ חינוכי זו משרה ידועה ומקובלת בכלל התיכונים ומוסדות החינוך.

דא עקא כשבודקים במוסדות התורניים, החרדים בעיקר, התמונה קצת משתנה.

הצוות החינוכי ה'מיתולוגי' של הישיבה הבנוי מצוות רמי"ם ו'משגיח' רוחני לא תמיד מצליחים להקדיש זמן ותשומת לב לסערות הנפש של המתבגרים, על אף שהם עירניים אליהם, והצורך באיש מקצוע נושא תעודות אקדמיות שיתן מענה מקצועי ויעיל הוא ניכר וחשוב מאין כמוהו. תמונת המצב הידועה לכולנו שבשטח, קרי ב'ישיבות הקדושות' עד כה לא היה נושא משרה מקצועי, שבנקודות זמן הקריטיות היה יכול למנוע ולעצור תהליכים שונים בקרב הנערים שלעיתים היו יכולים למנוע מבעוד מועד את הניצנים של תהליך הנשירה הידוע לכולנו…

המחסום העקרי שעמד בפני מקבלי ההחלטות בישיבות הקדושות היה המחסום הדתי, איך ניתן לאיש מקצוע שאינו 'חרדי' לא רק בלבוש אלא בעיקר בסולם הערכים, איך ניתן לו דריסת רגל בלב ליבו של 'פך השמן הטהור'? ומה לכהן בבית הקברות?

מצב רגיש זה עמד אל מול עינהם הפקוחה של יוזמי המוסד, הם באו ואמרו דבר כזה:

"מדוע שלא נכשיר אנשי מקצוע מהשורה הראשונה שיעברו את כל מסלולי הלימוד המקובלים, עם כל התעודות האקדמאיות ללא כל פשרות! ויחד עם זאת ניתן להם כלים לשמר על האופי החרדי, אפילו מבחינה חיצונית?

גם מנקודת ההסתכלות של ראשי הישיבות ומנהלי הסמינרים, אם יבוא אדם חרדי מתוך הקהילה המשמר אפילו על חזותו החרדית, ויציע עצמו לעבודה חינוכית במוסד החרדי, הוא לא יהיה כנטע זר, לא בקרב ההנהלה, אך גם ובעיקר בסביבת הנערים והנערות, הרבה יותר קל יהיה לשתף אותו בקשיים ובלבטים כי הרי הוא אחד משלנו..

כך הוקם לו קמפוס גן יבנה שפונה לבני הקהילות החרדיות בהבטחה כי אורח החיים החרדי שלהם יכול להישמר בצורה מוחלטת, אך לא ימנע מהם להתמקצע בתחומם ולצאת עם תואר אקדמאי שיפתח להם פתח למשרות החינוכיות הנצרכות כל כך.

זה כבר אינו חזון נפרץ לראות בצוות החינוכי של ישיבה איש מקצוע היודע להתמודד עם הכלים אותם רכש במסגרת לימודיו האקדמאיים כמעט בכל בעיה חינוכית תהא אשר תהא. ישיבות רבות לאחרונה החלו לקבל את התופעה שאיש מקצוע שעבר את כל מסלול לימודי העבודה הסוציאלית, נכנס כיועץ חינוכי שלבוש בעצם כמו משגיח ומוצא לו דרך סלולה לליבות הבחורים, עד שלאחרונה סיפר יועץ חינוכי שנושא משרה באחד הישיבות כי כשעמד בחופתו של אחד התלמידים והתבונן לעצמו כמה לבטים וקשיים חווה אותו בחור שאם לא הייתי לצידו בסייעתא דשמיא וליוותי אותו לחוף מבטחים, מי יודע אם היה מגיע כמו שהוא לחופה בה עומד היום…

בקשנו מצביקה מרסיאנו מנהל הקמפוס שירד איתנו לרזולוציות הנמוכות יותר.

מהם תכניות הלימודים שאתם מציעים?

הלימודים מתחילים בשלב הקדם אקדמי וכוללים לימודי מכינה כהכנה ללימודים האקדמאיים, לאחר מכן קיימים 3 מסלולי לימוד עיקריים: תואר בעבודה סוציאלית, תואר בכלכלה וניהול ותואר במדעי המחשב. כל המסלולים הינם יחודיים בהתאמתם לקהילה החרדית הן מבחינת תכני הלימוד והן מבחינת ההתאמה בסופו של דבר לשוק העבודה העומד בפני הבוגר החרדי.
התואר בעבודה הסוציאלית הוא זה שמקנה את הכלים המקצועיים לתחום אותו הזכרנו מקודם והרחבנו עליו.

התואר במדעי המחשב, גם הוא ייחודי עם התמחות באבטחת מידע וסייבר בשילוף רפאל וצה"ל, תכנית שנבנתה בשיתוף עם יחידות המודיעין של צה"ל, באופן כזה שעם תום תקופת הלימודים הבוגרים החפצים בכך נכנסים לשירות צבאי בתחום שלמדו מאחר שתחומי ההתמחות נבנו לפי הצרכים הקיימים של צה"ל.

כמו כן גם חברת 'רפאל' אחראית לכמה מתכני הקורסים במהלך לימודי התואר, כך שבסופו של דבר, הצעות העבודה שמגיעות לבוגרי התחום אצלינו הם מהשורה הראשונה על אף גילם הנמוך יחסית 22-23.

בסיכומו של דבר מזמין אותנו צביקה מרסיאנו לבוא ולהיתרשם מקרוב, למידע נוסף כנסו לכאן>>

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר