צפו בקטע מהראיון

המולטי מיליארדר היהודי מיכאיל פרידמן: כסף זה לא מעניין

מי שנחשב לאחד מחמשת עשירי רוסיה והונו נאמד במעל 16 מיליארד דולר, מסביר בראיון מיוחד מ'אולפן כיכר' למה כסף לא מעניין אותו, ולמה הוא לא יוריש אותו לילדיו • פרופיל (אקטואלי)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
המליארדר באולפן 'כיכר', צפו בטעימה מהראיון המלא (צילום: מתוך הראיון)

המולטי מיליאדר הרוסי - יהודי, מיכאיל פרידמן, מצהיר בראיון ל'כיכר השבת', כי למרות היותו 'שווה' יותר מ-16 מיליארד דולר (ע"פ הערכת 'פורבס') - כסף הוא לא ערובה לכלום. הוא לא חושב להוריש לילדיו כסף מכמה סיבות עיקריות עליהן הוא מרחיב בראיון המקיף שיוגש לצופים - מחר.

צפו מחר (שני), בראיון המלא ב'כיכר השבת' כחלק מסדרת "כיכר גלובל" בהנחיית הרב בנימין גולדשמידט.

פרידמן, נולד בלבוב שבאוקראינה לפני 55 שנה, משפחתו הייתה משפחה חילונית, אך שמרה על זהות יהודית כמו חגים יהודיים וכו', בשל זה הוא סבל ברוסיה הקומוניסיטית של אז מהצקות על רקע אנטישמי.

פרידמן הוא תומך נלהב ובלתי מסויג של מדינת ישראל, ואף מממן את פרס 'בראשית' יחד עם ממשלת ישראל בנוסף, יש לו גם קרן פילנטרופית בשם ג'נסיס (GPG - Genesis philanthropy group) שתומכת במילוני דולרים בשנה לחיזוק הזהות היהודית.

כשהיה בחור צעיר בגיל 22, הוא סיים בהצטיינות תואר בהנדסת מתכות, לאחר שהשלים את לימודיו, פנה לעסקים פרטיים. בהתחלה הקים חנות העוסקת בצילום ועוד עסקים השייכים לבילוי וגם שירותים פיננסיים.

כאשר ברית המועצות התפרקה, הוא הקים את החברה שבה הוא מחזיק עד היום - 'אלפה גרופ'. בבעלות החברה אחד הבנקים הגדולים ברוסיה, חברות נפט מניבות, רשת צרכניות וכמו רוסי טוב גם מפעל ענק לייצור המשקה הלאומי של רוסיה - וודקה. בנוסף, מחזיק פרידמן בחברות רבות ברחבי העולם מעבר לפעילותו ברוסיה.

גם כאשר הוא נחשב לאחד האנשים העשירים ביותר ברוסיה לא שכח את היותו יהודי, ואף ערך עם ילדיו סיור מתוקשר במחנה ההשמדה 'אושוויץ'.

בשיחה ל'כיכר השבת' אמר פרידמן: "הנושא הכי קריטי הוא האושר, לא העושר. האושר הוא בהחלט יותר חשוב. אם יש לך תחושת הרמוניה בחיים שלך בכל ההיבטים של החיים, ברוחניות אבל גם בגשמיות, אתה בהחלט אדם עשיר".

"אם אין לך שום בעיות עם חייך הגשמיים, ואין לך איזושהי תשוקה שאינך יכול להגשים, זה אומר שאתה מספיק עשיר כדי לחוש את עושרך. מעבר לשאלה האם אתה עשיר או לא, השאלה החשובה היא: האם ניצלת את כל הפוטנציאל שנתן לך ה' כשנולדת? הגשמה עצמית, מימוש עצמי - זו שאלת המפתח בעניין הצלחתך, והאם אתה עשיר או לא", אומר המיליארדר.

פרידמן יסביר בהרחבה בראיון מדוע החליט לא להוריש לילדיו את כספו, ולטענתו: "אם יש לך תחושה שמימשת את מה שניתן לך ע"י האלוקים, אתה בהחלט אדם שמח ועשיר. וזה מה שנתן לי כל הזמן כוח להתקדם."

לדבריו, הוא ראה סוגים רבים של אנשים, "אני מבין שהחלוקה של הכישרון בעולם לא שווה עבור כולם. הרעיון של 'תיקון עולם', לתת לעולם כמה שאתה יכול, הוא חיוני מאוד כדי להיות אדם עשיר, מצליח ושמח."

"אדם יכול לעשות זאת רק עבור עצמו, או רק עבור משפחתו, או קרוביו, או עבור הקהילה, או עבור עיר מגוריו, או עבור ארצו, או עבור כל העולם. וזה משתנה לפי כמות הכישרון שהאדם מקבל מאלוקים. השליחות שלנו היא להגשים כמות זו של פוטנציאל וכישרון שקיבלנו - במקסימום האפשרי, וזה מה שאני מנסה לעשות. ותמיד יש מה להוסיף".

פרידמן אב לארבעה ילדים. משפחתו מתגוררת בפריז, בעוד הוא עצמו מתגורר בקו של מוסקבה ואנגליה. למרות המרחק הוא שומר על קשר הדוק עם ילדיו. לפרידמן ולילדיו יש אזרחות ישראלית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר