צפו בראיון

אחרי השריפה: האחים סולומון חוזרים ליצור

האחים המוכשרים של "האחים סולומון", מספרים על החיים במשפחה מוזיקלית במיוחד וההתמודדות עם השריפה הגדולה במושב וגם מבצעים ביצוע לייב מלהיב במיוחד באולפן (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום ועריכה: יוחנן בלייך ואריאל ליבא)

בתכנית האחרונה לפני שלושת השבועות, מארח מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר בתכניתו 'המבקר', את נחמן ושרולי סולומון מלהקת 'האחים סולומון', לרגל צאת אלבומם השני "לשנות לב של אחר".

"גדלנו בבית מאד מוזיקלי, אבא (בן ציון סולומון נ.ל) הוא ממקימי להקת ישיבת התפוצות והוא היה מלווה את ר' שלמה קרליבך בהופעות פה בארץ והייינו מופיעים איתו יחד כלהקה משפחתית מגיל צעיר מאד", מספר נחמן.

לשאלה כיצד נכנסו לעולם המוזיקה הם משיבים, "אח עורר השראה לאח שאחריו, תמיד היו כלי נגינה זרוקים בכל הבית ולא הייתה כפייה בכלל זה היה הליך טבעי שהאחים הצעירים רצו לחקות את האחים הבוגרים".

לאחים הרבים שמנגנים היו גם אתגרים, "הייתה רק גיטרה אחת כך שזה היה מאתגר, למזלי בתור ילד ניגנתי בעיקר קלידים כך שהתחרות הייתה קטנה יותר. ככה התחלנו ובמהלך השנים כל אחד מצא את הכלי שלו", מספר נחמן.

לדבריהם, פער הגילאים בין האחים גם איפשר להם להיכנס למוזיקה בצורה טובה יותר, "זה התחיל עם האח הגדול, נח בלהקת 'סול פרם' ואחרי זה להקת 'המושב' של יהודה ומאיר שהפך עם השנים לחרדי והוא אינו מנגן כלל. הם עברו ללוס אנג'לס ואנחנו התחלנו יותר מאוחר יותר".

נחמן החל את דרכו המוזיקלית לפני כעשור עם להקת 'המקור' שהוציאה שני אלבומים מלאים ועוד אלבום קצר אך אז חלה תפנית בעלילה. "קיבלתי אימייל מטדי הפקות שמתחילים ריאליטי 'משפחה בהופעה'. ישראל ויוסף היו פה בארץ ואמרנו שנלך על זה. זה התגלגל והגענו לגמר עם משפחת בוסקילה ומשם היה טבעי שנמשיך יחד", מספר נחמן.

אלבומיהם של האחים סולומון מתייחדים בשירי העברית הצחה שלהם לצד שירי האנגלית המאד אמריקאים שלהם, "גדלנו בארץ, אבל בתוך בועה שנקראת מבוא מודיעים שאי אפשר להסתדר בה אם אתה לא דובר אנגלית. אנחנו אמנם ישראלים אך כאלו שגדלו בבועה אמריקאית", הם מסבירים.

לביקורת המוזיקה על האלבום של האחים סולומון

"שנינו גדלנו על אותה המוזיקה, אבל ישראל כותב רק בעברית ואני כותב רק באנגלית וכך מתפצל האלבום בינינו. הקהל אוהב את זה", אומר נחמן ומוסיף כי בסצנה הישראלית היום יש הרבה הרכבים שיוצרים באנגלית בלבד. "זה מי שאנחנו בסופו של דבר באלבום אתה חושף את עצמך וביחד עם האנגלית שלי והעברית שלו זה מה שקורה", הוא מוסיף.

איך זה לעבוד עם אחים? האחים סלומון משיבים בחיוך כי "יש מריבות וחיבוקים ומריבות שלא קשורות למוזיקה, אבל בסופו של דבר יש את הכימיה של האחים".

"זה כמו קסם, אנחנו מכירים אחד את השני כל כך טוב, יודעים בדיוק לאן נלך מוזיקלית בתוך מופע וזה דבר שאי אפשר למצוא. אני יודע בתור אחד שהיה לו הרכב אחר שאי אפשר ליצור את הקסם הזה כמו עם אחים", אומר נחמן

בתור האחים של להקת 'המושב' ו'סול פרם', שתי להקות מוכרות במיוחד לקהל האמריקאי של המוזיקה היהודית, היו מהם גם ציפיות, "ברור שבהתחלה אמרו האחים של 'המושב' אבל היום לפעמים חושבים שאנחנו הם. הם בהחלט סללו וקיצרו לנו את הדרך כי יש להם כבר שם ואנחנו בעיני הרבה אנשים כמוהם, למרות שמוזיקלית ממש לא. אבל זה בהחלט עזר לנו".

האחים גדלו בצלו של קרליבך האם הוא אכן השפיע עליהם? הדעות חלוקות. "אני חושב שזה לא משמעותי על היצירה שלי מבחינה מוזיקלית. לעומת זאת בכל מה שקשור לתפילה קרליבך הכי קשור אליי, לפעמים אני מוצא את עצמי עושה אפילו את המבטא שהיה לקרליבך, אבל אני כותב לרוב באנגלית כך שמהבחינה הזו אין השפעות קרליבך", אומר נחמן.

ישראל לעומת זאת חולק עליו, "אני חושב שהוא לא מודע לזה אבל בלחנים יש לנו השפעה בגלל שגדלנו עליו כל כך הרבה. אנחנו גם מופיעים הרבה עם השירים שלו".

"אני אולי לא מרגיש את ההשפעה הישירה, אני מקבל את ההשראה שלי מאמני פולק אבל בכל מקרה קרליבך זה ב-DNA שלנו", מסכם נחמן בחיוך.

השניים מספרים על השריפה שכילתה את היישוב מבוא מודיעים בו מתגוררים הוריהם וישראל שביתו נשרף כליל בשריפה הגדולה לפני כחודשיים, "90% מהיישוב נשרף, הבית שלי ושל הורינו כולל אולפן ההקלטות נשרף כליל. כולל כלי הנגינה שלי. החברות של אשתי קנו לי מנדולינה על פי דגם שהיה לי אבל זה לא אותו דבר, אין את אותו הצליל ואותה ההרגשה. החיבור לכלי, הכלי הראשון שלי. אני מעריך מאד את הנתינה המדהימה, אבל זה אירוע טראומטי" הוא אומר בכאב.

לשאלה האם השריפה תשפיע על היצירה שלהם הם עונים כי "רק עכשיו עוברת תחושת השוק מהאירוע וזה יגיע בהמשך גם לשלב האמנות".

צפו בראיון המלא מתוך תכנית 'המבקר' ובביצוע הסוחף ללהיט "וויזה עולם" מתוך האלבום החדש.

השירים מתוך פינת 'המסננת':

חיים שלמה מאעייס - למעלה למטה

שני חיון - כי אשמרה שבת

יוסף חיים שוואקי - חזור בך

יואלי דיקמן - למצוא חן

חכם דוד מנחם - חביבי תראה

יצחק ביטון - נשמה

עודד ישראל מנשרי - קול חוזר

נכדי הרבנים הראשיים - וזכני לגדל

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר