מחקר: מיגרנות אצל נשים קשורות לסיכון מוגבר לשבץ מוחי

שני מחקרים שהוצגו בפברואר 2016, מצאו שנשים החוות מיגרנות עם הילות - תחושות בחוש הראיה או השמיעה המלוות את כאבי הראש - נמצאות בסיכון מוגבר לשבץ עקב קרישי דם. אז איך מונעים אותן? (חדשות מחקרים)

אביטל לוי | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

נשים הסובלות ממיגרנות, עשויות להיות גם בסיכון גבוה מהממוצע לשבץ מוחי, כך עולה ממחקר שהוצג באסיפה של ארגון הלב האמריקני בסוף שנת 2016. הממצאים פורסמו מאוחר יותר בכרך של כתב עת אמריקני לרפואה, אך זו אינה הפעם הראשונה שבה מוצבע על קשר בין שתי התופעות.

במחקר השתתפו 917 נשים. 224 מהן דיווחו על היסטוריה של מיגרנות. במהלך שש שנים, אלו בקבוצת המיגרנה היו בסיכון גבוה ב-83 אחוז לחוות אירוע קרדיווסקולרי (כמו התקף לב או אירוע מוחי), בהשוואה לבני גילן ללא מיגרנה.
רוב הסיכון המוגבר הזה קושר דווקא לשבץ מוחי: נשים שסבלו ממיגרנות היו בסיכון גבוה פי 2.3 ללקות בשבץ מוחי במהלך המחקר, בהשוואה לאנשים שלא סבלו מהן.

נשים נוטות לסבול מכאבי ראש עקב מיגרנה, פי ארבעה מגברים ומחקרים מראים כי ירידות חודשיות ברמות האסטרוגן, עשויות להיות הגורם התורם לכך.

מיגרנות נקשרו גם לבעיות לב וכלי דם במחקרים קודמים. שני מחקרים שהוצגו בפברואר 2016, למשל, מצאו שנשים החוות מיגרנות עם הילות - תחושות בחוש הראיה או השמיעה המלוות את כאבי הראש - נמצאות בסיכון מוגבר לשבץ עקב קרישי דם ודוח שפורסם במאי 2016, גרס שיש קשר בין מיגרנות להתקף לב, שבץ וניתוחי לב.

אולם מחקרים אחרים לא הצליחו ליצור קשר ברור. ד"ר ססיל א. רמברט, כותב המחקר, מספר שכאשר אותה קבוצה של נשים נבדקה במשך ארבע וחצי שנים בלבד במחקר קודם, לא ניתן היה לקבוע קשר בין מיגרנות לבין סיכון לשבץ מוחי.

הממצאים הם ייחודיים, לדבריו, בכך שהם הראשונים שהשוו מעקב ארוך טווח לטווח הקצר, לגבי סיכון לב וכלי דם והגיע לתוצאות סותרות.

"אנו חושבים שבכמה מהמחקרים הקודמים הללו, נשים לא נבדקו במשך מספיק זמן", אומר ד"ר רמברט. "בטווח הארוך יותר מצאנו שמיגרנה קשורה לאירועים קרדיווסקולריים אצל נשים אלו ועלה גם הסיכון לשבץ מוחי".

זהו ממצא בעל ערך פוטנציאלי, הוא מוסיף, מכיוון שנשים רבות הסובלות ממיגרנות הן צעירות יחסית. "אירועי לב וכלי דם בדרך כלל לא באים לידי ביטוי עד גיל מבוגר יותר, כך שאולי מיגרנה יכולה להיות תסמין פוטנציאלי בו אנו יכולים להשתמש בנשים צעירות כדי לעקוב אחריהן מקרוב יותר ולהפחית את הסיכון שלהן כבר בגיל צעיר יותר".

הפחתת הסיכון עשויה, בסופו של דבר, להיות מתן מרשם למשכך כאבים בגיל מוקדם יותר, לנשים עם מיגרנות, אומר ד"ר רמברט, במיוחד אם לאותן נשים יש גם היסטוריה של מחלות לב.

אך לדבריו, יש צורך במחקר נוסף לפני שניתן יהיה לאשר את הממצאים או לשנות את ההמלצות הקליניות. עד אז הוא ממליץ לנשים הסובלות ממיגרנות לשוחח עם הרופא שלהן ולהתמקד בהרגלי אורח חיים בריאים כדי לשמור על שבץ מוחי ומחלות לב מחוץ לתחום.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית