"אין למצות עמו את הדין": עונש קל לצעיר שרכב על קטנוע ללא רישיון

צעיר מצפון הארץ נתפס רוכב אף שמעולם לא הוציא רישיון לקטנוע. השופטת התחשבה בכך שהוא מכיר את הכללים כבעל רישיון לרכב רגיל, ובהיותו זקוק לרישיון על מנת להסיע את אביו הנכה לטיפולים (משפט)

עו"ד עמי מלול | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

בית המשפט לתעבורה בעכו גזר עונש קל יחסית (פסילת רישיון למשך 5 חודשים) על צעיר מצפון הארץ שנתפס רוכב על קטנוע כשברשותו רישיון לרכב פרטי בלבד. המדינה דרשה לפסול את רישיונו למשך 12 חודשים לכל הפחות, אולם השופטת אסתר טפטה–גרדי התחשבה בין היתר בכך שהצעיר זקוק לרישיונו על מנת להסיע את אביו הנכה לטיפולים רפואיים.

בפברואר 2016, הצעיר נתפס בשעת ערב כשהוא רוכב על קטנוע בכפר כמאנה, כשבפועל יש לו רק רישיון לרכב פרטי. הוא הודה הורשע בעבירות של נהיגה ללא רישיון נהיגה לסוג הרכב, וללא תעודת ביטוח תקפה.

המדינה הדגישה את העבודה שמדובר במעשה מסוכן, וביקשה להטיל עליו מספר עונשים: מאסר על תנאי, פסילת רישיון של שנה לפחות לרכבו, פסילת רישיון על תנאי, וכן קנס כספי והתחייבות כספית שלא לעבור עבירה דומה בעתיד.

לעומת זאת, ההגנה ביקשה לסווג את הפסילה לפסילת רישיון על אופנוע בלבד (רישיון מסוג A2 ולא רישיון B).

ההגנה טענה כי הצעיר הודה ולקח אחריות בהזדמנות הראשונה, ובכך חסך מזמנו של בית המשפט.

כמו כן הועלו טענות הנוגעות לנסיבות האישיות של הצעיר – הוא עתיד להינשא בקרוב, ובינתיים מתגורר עם אביו – נכה 100% -- וזקוק לרישיונו על מנת להסיע אותו לטיפולים. בתוך כך ההגנה אף טענה כי הנאשם משלים לימודי רישיון נהיגה על קטנוע.

לבחון את המקרה הפרטי

כפי שהסבירה השופטת טפטה–גרדי, העבירה בה הורשע הצעיר היא חמורה, ומייצרת סיכון ממשי למשתמשים בדרך. עם זאת, השופטת הזכירה כי לא מדובר במישהו שמעולם לא הוציא אף רישיון, אלא בצעיר שמכיר את כללי הדרך ומיומן בנהיגה על רכב.

לאחר שסקרה מקרים דומים, השופטת הגיעה למסקנה כי העונש המקובל במקרה מסוג זה, אכן עשוי להגיע לפסילת רישיון למשך שנה, לצד עונשים נלווים.

אולם יחד עם זאת, הזכירה השופטת כלל נוסף, ולפיו "הענישה היא לעולם אינדיווידואלית, ועל בית המשפט לבחון, לצד מתחם הענישה המקובל, את המקרה הפרטי שלפניו ולשקול מהו העונש המתאים, על פי נסיבותיו האישיות של הנאשם".

לאחר ששקלה את הדברים, השופטת ציינה בנוגע לנאשם: "הגעתי למסקנה שאין למצות עמו את הדין."

השופטת התחשבה בהודאת הנאשם וכן בכך שהוא אכן הוכיח (באמצעות מסמכים רפואיים) כי זקוק לרישיונו להסעת אביו לטיפולים, ועתיד להינשא בקרוב.

"נוכח הנסיבות, עברו התעבורתי שאינו כולל הרשעה דומה ונסיבותיו האישיות, יש למקם את הענישה ברף התחתון של המתחם," קבעה השופטת.

בסיכומו של דבר, השופטת גזרה על הנאשם שלושה חודשי מאסר על תנאי, פסילת רישיון למשך 5 חודשים, ופסילת רישיון על תנאי. בנוסף הצעיר ישלם קנס בסך 1,500 שקל.

  • ב"כ המאשימה: עו"ד רפאלה שושו
  • ב"כ הנאשם: עו"ד סלאח סואעד

עו"ד עמי מלול עוסק/ת ב- תעבורה

** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה פורסמה באתר המשפט הישראלי "פסקדין"

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר