כל המידע

מדוע התחלנו לנעול נעלי סניקרס - 8 סיבות טובות

כמעט לא משנה מה אתם מעדיפים מבחינת ביגוד, ניתן להגיד שסניקרס הן הבחירה הנפוצה ביותר בתחום ההנעלה. תעשיית הסניקרס העולמית שווה עשרות מיליארדי דולר, ואין כמעט מדינה בעולם בה לא נועלים סניקרס. אבל לא תמיד זה היה המצב (אופנה)

אילוסטרציה (צילום: freepik)

סניקרס הן נעלי נוחות שקיימות רק כמה עשרות שנים בסך הכול. לפני כן אנשים נאלצו להסתפק בסוגים אחרים של נעליים, שלא תמיד היו נוחות למידתם. אז למה ואיך עברנו למצב שבו סניקרס הפכו לנעליים הנמכרות, המבוקשות והנפוצות ביותר בעולם? מותג האופנה לגבר יוסי בן נון ואתר המותגים BranDeals מביאים 8 סיבות טובות לכך שאנו מעדיפים סניקרס.

סיבה 1 - שימושיות

זה אולי נשמע מובן מאליו, אבל סיבה עיקרית לכך שסניקרס הפכו לפופולריים היא העובדה שהן משמשות על תקן של נעלי ספורט קלילות. בהשוואה לנעלי העור המצוחצחות שהיו מנת חלקם של גברים במאות קודמות (המאה ה-18 וה-19), סניקרס הן חלופה שימושית שבעתיים שמספקת מבחר אפשרויות המותאמות למגוון פעילויות. בנוסף, כל טרנד הבריאות שפרץ לעולם בשנות ה-80 של המאה ה-20 (ונמשך למעשה גם כיום), בהחלט סייע להן להפוך לפריט לבוש פופולרי. בתוך כך סניקרס שלמעשה החלו את דרכם כנעליים לצורכי ספורט בלבד - הפכו לנעלי יומיום.

סיבה 2 - נוחות

בניגוד לנעלי עור / נעליים רשמיות, סניקרס מתוכננים מראש לספק את מרב הנוחות והגמישות. רובה ככולה של נעל סניקרס עשויה מבדים נושמים, איכותיים וגמישים, המתאימים את עצמם לצורת כף הרגל - ועל הדרך גם מאפשרים התנדפות יעילה יותר של לחות וזיעה (לא כל הסניקרס, יש לציין ומוטב לבדוק מראש). בנוסף, סניקרס שוקלים משמעותית פחות בהשוואה לנעליים רשמיות, מה שמאפשר טווח תנועה רחב יותר וכן עמידה בעומסים ולחצים גבוהים יותר. פיצ'רים שכאלה מקלים גם על אנשים בעלי צרכים רפואיים ספציפיים, בכל הנוגע לנעליים שהם רשאים לנעול.

סיבה 3 - אופנה

סניקרס עברו לא מעט גלגולים ותהפוכות, עד שהגיעו למעמדם המכובד של ימינו. למעשה, כיום סניקרס מספיק מכובדות על מנת להיחשב כפריט אופנתי בפני עצמו - שאיתו מגיעים גם לאירועים רשמיים כגון חתונות (כן כן, יש גם חתנים שמגיעים ליום חתונתם עם נעלי סניקרס). יש כיום כל כך הרבה דגמים, צורות וצבעים עד שנעלי סניקרס משמשות בכל אפשרות: החל מנעלי יומיום וכלה בנעלי ערב לאירועים, בילויים ועוד. האופנה המודרנית הקלילה והקז'ואלית יותר היא תוצר של אופנות קודמות, רשמיות וכבדות יותר. בדיוק כפי שמלבושים (כגון חליפות) עברו אבולוציה - כך גם הנעליים.

סיבה 4 - רשמיות

רשמיות היא עניין מעט אמביוולנטי בתקופתנו, ובהתאם לכך לנעלי הסניקרס של ימינו יש "תפקיד כפול": מצד אחד גם לצורכי היומיום, ומצד שני גם לצרכים רשמיים יותר. ההכרה הזו הופכת את הסניקרס ליותר ויותר רשמיות עם חלוף הזמן, כל עוד מדובר בדגמים מסוימים. להגיע לחתונה עם סניקרס לבנים או שחורים, הפך לעניין של מה בכך (שלא לדבר על חתונות בחוף הים; שם אפשר לבוא גם עם סנדלים).

סיבה 5 - לחץ חברתי

לטרנדים ולאפקט העדר יש השפעה על רובנו, וזה ניכר גם בתחום ההנעלה. עוד בתקופת ילדותנו אנו נחשפים לפרסומות המציעות לנו להתלבש כך או אחרת, לצד דברים דומים המוצגים לנו באמצעי התקשורת, אצל חברים ועוד. אם כולם כיום היו נועלים נעלי עור שחורות ומבהיקות, כנראה שזה היה מפעיל מספיק לחץ חברתי כדי לגרום גם לנו להתנהג באותו אופן. צריך לזכור שלחץ חברתי לא "נכפה עלינו" רק במילים, אלא גם בצורת הנורמות המקובלות כביכול בחברה בה אנו חיים.

סיבה 6 - מעמד

לצד האופנתיות נמצא גם שנעליים מסוימות מעידות על מעמדנו - הכלכלי, החברתי וכן הלאה. אם אנו נועלים אך ורק נעלי מעצבים אקסקלוסיביים, או תוצר של שיתוף פעולה בין מותגים (מישהו אמר ייזי?) או נעליים נדירות בגרסה מוגבלת (אייר ג'ורדן) - אנו מעידים על עצמנו, על טעמנו האישי ועל מעמדנו בחברה. יש לשער שזו אחת הסיבות להתפתחותה של תעשיית הסניקרס המחתרתית, הידועה בשם Sneaker Heads ברחבי העולם. הם קונים ומוכרים סניקרס ייחודיים באלפי דולרים, ובכך ממתגים את עצמם כבעלי טעם יוקרתי.

סיבה 7 - עלות

מעל 23 מיליארד זוגות סניקרס מיוצרים בעולם בכל שנה - כלומר 2 עד 3 זוגות נעליים לכל אדם בכדור הארץ. מחיר נמוך הוא התוצאה של ייצור תעשייתי בכמויות מסחריות, ונעלי סניקרס נוצרו בדיוק כדי להיות כאלה. אומנם כפי שכבר צוין בסעיפים קודמים, יש גם סניקרס נדירים שעולים אלפי ועשרות אלפי דולר לזוג; אבל האדם הממוצע ברחוב יכול לקנות סניקרס בכמה עשרות דולרים, בדיוק כמו שאפשר לקנות פלאפל בכמה עשרות שקלים. מכיוון שהן כל כך מוכרים ונפוצים, גם הסניקרס הזולים ביותר מתאימים לנורמות המקובלות כיום בחברה.

סיבה 8 - יותר טבעי

בנעלי סניקרס כמעט אין שימוש בעור, ויש אפילו גם סניקרס טבעוניים לחלוטין. אין ספק שמיעוט השימוש בעור הופך אותן למוצר זול יותר, אבל גם כזה המותאם לתפישות העולם השולטות בימינו - ידידותי לסביבה, לאדם ולבעלי החיים. עצם אפשרויות הגיוון והבחירה גם בסוג החומרים, הופך את הסניקרס למוצר מבוקש על ידי רבים.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר