יועצת רגשית

פתרונות בהישג יד לקשיים שונים שנמצאים ממש בתוכינו

החיים מלאי הפתעות. חלקן נעימות וטובות, וחלקן לעיתים נראות קשות וכואבות. הפתעות אלו עשויות לזמן מצבים, שלעולם לא היו אפשריים עבורנו קודם לכן. כזה הוא סיפורה של גב' ש' (משפחה)

לפני שנים מספר חמיה של ש' נפטר, והותיר אחריו צוואה כתובה וחתומה כדת וכדין. כל בניו ובנותיו אשר רצו לעשות הכול על מנת לחלוק לאב כבוד אחרון, הרכינו ראש וקיבלו בהכנעה ובכבוד את תוכן הצוואה. למעשה אין זה מדויק להכליל את כולם. אחד מן הבנים, אשר חש תחושת קיפוח קשה, ערער על הצוואה. היו אלו ימים קשים למשפחה, שאך זה עתה איבדה את האב היקר. אותו אח מתוסכל, כאוב וכעוס, חש בתוכו קנאה עזה. התחושות הקשות הללו הביאו אותו לחשדות, כי אחיו מסתירים ממנו את היקפם האמתי של הנכסים והכספים שהותיר האב אחריו. בחמת זעם הוא גרר את אחיו לבתי דין ולבתי משפט. מחלוקת קשה התלקחה במשפחה; בין אח זה לבין שאר האחים והאחיות. וגם בין האחים לבין עצמם בתהייה כיצד יש לנהוג מול האח מעורר המחלוקת.

החיים בצל המחלוקת יוצרים אצל גב' ש' מצוקה אמתית ומוחשית. היא סובלת מכאבי בטן קשים. מאחר והיא מאמינה כי מחלוקת גורמת למחלות קשות, היא בטוחה כי כאבי הבטן הללו הם סימפטומים המעידים על התפתחות המחלות הצפויות. החרדות מפני המשך המחלוקת ותוצאותיה רודפות אחר ש' ביום ובליל.

בצר לה מנסה ש' המפוחדת לפייס, לתווך ולגשר בכל אמצעי העומד לרשותה. אך האח החולק לא מתרשם מכך. להיפך, הוא מכריז על "ברוגז" עם כל בני המשפחה: הוא לא מדבר עם אחיו בשמחות משפחתיות או קהילתיות. הוא מפסיק להזמין אותם לשמחות שלו. גם ילדיו מתייחסים בכעס ובאיבה גלויה לדודים ולבני משפחותיהם, ואם לא די בכך, הוא דואג להכפיש את שמם של אחיו בין מכריהם.

עתה נוסף רגש הבושה לבליל רגשות הכאב של ש'. היא מתביישת להראות עצמה באירועים. היא לא יודעת מה חושבים עליהם כל האנשים סביב. האם הם מאמינים ללשונות הרעות?

*

החיים בתוך מערכת משפחתית מסועפת עשויים להיות מורכבים מאד. ככל שהחיים מזמנים התמודדויות, המורכבות גדלה.

התקופות הרגישות בהן עשויים להתעורר טעינויות וכעסים, הם זמנים של יציאה מן השגרה, ימי חופשה, ימי חג ומועד. בזמן שמחה או למצער בזמני קושי ואבל. ימים אלו עשויים אף להעצים קושי קיים.

מודעות והכנה נפשית מראש לרגישות זו, עשויה להקל את ההתמודדות עם הלחצים המאפיינים את התקופות הללו, ולסייע לצלוח אותן מתוך השלמה, אחווה ושמחה.

המודעות וההכנה הם אמצעי מניעה. אך מה יוכל לעשות מי שכבר נסחף למערבולת משפחתית טעונה, כמו גב' ש'?

ש' בחרה לפנות לטיפול רגשי. בעקבות המלצות היא פנתה לגברת רבקה אפשטיין - יועצת רגשית המטפלת בשיטת הטיפול הדינמי תוך שילוב שיטות מקצועיות נוספות. הטיפול עושה שימוש בהקשבה, אמפתיה, העמדת הסיפור האישי בהקשר חדש, ליווי ותמיכה במצבי לחץ, והעצמה אישית. מטופלותיה של גברת אפשטיין מגיעות אליה עם מגוון רחב של תופעות המעיבות על חייהן, וגורמות להתמודדויות רגשיות מורכבות.

המהלך הטיפולי מתמקד בסיפור של המטופלת, מכיל אותו ומכיל את הכאב. באמצעות אמפתיה, המטופלת מצליחה לגעת בעצמה ולראות את הנקודות ואת האירועים שהיא חוותה באור אחר. הבנה חדשה זו מעצימה את המטופלת ונותנת לה כוחות להתמודדות .

*

בהגיעה לטיפול סיפרה ש': "אני מרגישה אשמה שאין שלום... שאני לא מצליחה להשכין שלום. כל חיי שאפתי לחיות בשלום עם כולם, ובמיוחד טיפחתי קשרים משפחתיים. אני עושה מאמצים רבים כדי לגרום לפיוס אבל עד כה, ללא הצלחה.

הנורא מכל מבחינתי זה היחס שלי כלפי בעלי. בעלי הוא איש ישר, ואינו הולך רכיל. הוא לא נגרר כלל למערכת ההשמצות. אך אני לא ראיתי אותו באור זה. החרדות גרמו לי להאשים דווקא אותו במצב. בתחילה האשמתי אותו . כעת אני מאשימה את עצמי שלא נתתי בו אמון!"

רבקה אפשטיין עבדה עם גב' ש. בשיטת הטיפול הדינאמי ובשיטת ביירון קייטי.

במהלך הטיפול חקרה גב' ש. את השפעת המחלוקת על חייה. היא הגיעה לתודעה שהמחלוקת גורמת לה להתכווץ ולברוח מהמקום בו המחלוקת מתלקחת. היא גילתה בעצמה את האמונה שמחלוקת יכולה לגרום למחלות, וחלילה אף לגרוע מכך.

באמצעות הטיפול גב' ש. השתחררה אט אט מרגשות האשמה, והסכימה לקבל את המציאות בלי לייחס לעצמה את גרימת המחלוקת. והחשוב ביותר: היא השתחררה מחרדות קיומיות שלדעתה המחלוקת אחראית להן.

כיום חיה ש' בשלום עם עצמה, וגם עם בעלה. היא שלווה ורגועה. ובאשר לאח? הנתק הרועם אכן מצער מאד, אך ההבנה כי לא כל המושכות בידיה שלה, גורמת לה להקלה גדולה מאד בנטל.

***

לרוב הקשיים המשפחתיים ישנם פתרונות זמינים בהישג יד ולעיתים הן אף מצויים בתוכנו אנו, יש רק לדלות אותם מתוכינו כדי להגיע לשלום אמיתי עם עצמנו ועם הסובבים אותנו.

גברת רבקה אפשטיין, מטפלת בנשים ונערות בשפות עברית, אנגלית וצרפתית.

ניתן לפנות אליה בטלפון שמספרו 0527-123646

כתובת מייל: l5341320@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר