ראיון חג

להקת פומפדיתא בראיון ראשון ובלעדי • צפו

צמד האחים צבי ומט לוין הלא הם להקת 'פומפדיתא', בראיון ראשון ובלעדי בישראל. השניים שלא מרבים להתראיין, מספרים כיצד הפכו ללהקה ועל ההרפתקאות שלהם בעולם (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(ניהול אולפן: אריאל ליבא)

צמד האחים המצליחים - להקת 'פומפדיתא' או 'פומפדיסא' כפי שהם מקפידים להגות, צבי ומט לוין אינם מרבים להתראיין בכלל, כך שראיון החג שלהם באולפני 'כיכר השבת' הוא חגיגי במיוחד. השניים למרות שהתגוררו תקופות ארוכות בישראל אינם מדברים עברית שוטפת מה שהופך את הראיון למעט יותר מאתגר, אך לא פחות מעניין.

האח הגדול, צבי, התגורר שש שנים בצפת כשהוא מתחבר לאווירה הייחודית של העיר, "היינו בשני כיוונים שונים בחיים, אני הייתי בצפת באווירה אחרת לגמרי, עם בגדי "שש וארגמן"... לבשתי בגדים לבנים כשהמעיל שלי בחורף היה בכלל שמיכה... מט לעומת זאת גר בירושלים בנחלאות".

"שנינו גדלנו על מוזיקה של ר' שלמה קרליבך ועל המוזיקה של הזמר שיבי קלר, שבשבילי הוא השפעה גדולה. הייתי מנגן לבד על הגיטרה כחלק מההתבודדות והתחלתי להרגיש את הגיטרה חזק דרך המוזיקה שלו. זה היה בעיקר רק בשבילנו, לבד ובשביל חברים קרובים", מספר צבי.

המוזיקה הייתה אצל השניים סוג של עבודת השם, "סירבנו לכסף שהוצע לנו תמורת הופעות. זה הרגיש לנו כאילו שמשלמים לנו כדי להתפלל. כל אחד הופיע בנפרד לחברים, אני הייתי בצפת והוא היה מופיע בקומזיצים של אמריקאים ברובע היהודי ליד הקרדו", מספר צבי.

החיבור של השניים כלהקה החל רק לאחר חזרתם לארה"ב, "כשחזרתי לארה"ב הייתי מנגן אח שלנו הגדול בצלאל (גם הוא זמר ומוזיקאי) שמנגן על כינור וגיטרה, מט היה עדיין בארץ ורק לאחר שחזר מאוחר יותר לארה"ב התחלנו לנגן יחד עם הבדחן יואלי ליבוביץ' והקמנו להקה יחד וכשראינו שיש לנו משהו אפילו לבד שאנשים מתחברים אלינו, אמרנו ליואלי שהגיע הזמן שלנו לפרוח בעצמנו ומאז אנחנו להקת פומפדיסא".

השניים מתייחסים ללהיט 'ברוך השם' שכבש את רחבות הריקודים, "השיר "ברוך השם" ירד מצפת מישיבת 'שלום רב', אני גרתי בצפת וגם זכריה גולדשמידט מלהקת זושא היה מצפת חשבתי שכדאי שנעשה את זה יחד. בהתחלה רציתי לעשות את זה עם דיגיי אחר מצפת, אך בסוף הלכנו על מאט דאב שפגשנו יחד בחתונה. ידענו מההתחלה שזה יהיה בומבה. היינו שרים את זה כבר לפני זה בחתונות בלי הטראנס. זה שיר פשוט, שתי מילים סך הכל אבל כאלו שאומרות המון".

השניים מתייחסים לנושא הלהיטים ואומרים, "אנחנו לא רואים את עצמנו כמי שקשור למה שקורה בחוץ. אנחנו רוצים עושים את זה בפשיטות מבלי לעשות חשבונות החוצה".

חברי הלהקה ביקרו במקומות רבים בעולם ביניהם בוותיקן שם פגשו את האפיפיור ובמדינות המפרץ הפרסי, "הלכנו עם קבוצה של יהודים שהסתובבו בהרבה מקומות בעולם כדי לעשות קידוש השם, ואנחנו הצטרפנו אליהם כדי להביא את המוזיקה והנשמה".

"לא באנו כפוליטיקאים ולא באנו לייצג את היהדות. אנחנו אמרנו בפירוש, אנחנו יהודים פשוטים מניו יורק לתת משהו מעצמנו בפשיטות. זה היה קידוש השם גדול", מספרים האחים.

השניים סיפרו מהחוויות של הביקור בערב הסעודית, "מגרש החנייה ליד המפגש היה נראה כמו תצוגת רכבי יוקרה. הם ישבו יחד יהודים וערבים והם התחילו לדבר. אחד מהם אמר "מעולם לא חשבתי שדבר כזה יכול לקרות", תוך זמן קצר הפגישה הפכה לרוחנית עם ריקודים ושמחה גדולה".

לשאלה האם יש אלבום בדרך, הם משיבים, "הסטייל שלנו בחיים לעשות הכל לאט, אין לנו לחץ. אנחנו עובדים קשה אבל לא מתכננים יותר מידי, אנחנו אוהבים את מה שאנחנו עושים כי אנחנו משבט לוי, זה לא כמו סתם עבודה. כרגע אין תכניות ממשיות לעתיד".

לסיום מבצעים השניים באולפן את הסינגל האחרון שלהם "מודה אני" בלחנו של שיבי קלר כשהם "מקנחים" בלהיט "ברוך השם".

צפו בראיון המלא

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר