ימים של הכרעה

ליברמן בפלונטר, החרדים לא מאמינים לו // ישי כהן

ליברמן ייאלץ להכריע בין שנאתו לחרדים - אותה העצים במערכת הבחירות, לבין שנאתו לערבים - שטיפח במשך שנים. החרדים, עדיין לא קיבלו "הצעה", אך מתקשים להאמין לאיווט (פרשנות)

ישי כהן | כיכר השבת |
פלונטר אישי. איווט ליברמן (צילום: תומר נויברג / Flahs90)

"תתפשרו, תתגמשו. אנחנו כבר נביא את ליברמן", זה מה ששמעו אתמול (ראשון) ראשי המפלגות החרדיות בפתח ישיבת הממשלה השבועית. בזה אחר זה ניגשו בכירי 'הליכוד' לנסות ולשכנע את אריה דרעי, משה גפני ויעקב ליצמן להגיע לפשרות.

שלושת המנהיגים החרדים התייחסו בזלזול להצעות: "אתה לא מבינים שהוא רוצה להעיף את ביבי מהקומה הזו, קומת הממשלה? מתי תבינו את זה? אנחנו לא הסיפור". אחד מהם אף זעם: "אנחנו רק מתפשרים ומתפשרים, אנחנו גדולים יותר ממנו, אתם ביקשתם ממנו להתגמש? לא. מציגים אותנו כאילו אנחנו הבעיה".

התחושה במערכת הפוליטית היא שליברמן נכנס לפלונטר פרטי שלו. הוא לא יכול להרשות לעצמו לתמוך בממשלה הנתמכת על ידי הרשימה המשותפת, "הגיס החמישי" כלשונו, ומאידך, אין דרך אחרת להוביל לממשלה, אם לא הקמת ממשלת ימין-חרדים. מ'ממשלת אחדות' - ליברמן התייאש.

ליברמן נאלץ להכריע בין השנאה לחרדים - אותה העצים במהלך מערכת הבחירות, לבין השנאה לערבים - אותה טיפח במשך השנים. יש לו מצביעים ששונאים אותנו, החרדים, ויש לו מצביעים ששונאים את הערבים. ליברמן יצטרך להכריע ביניהם.

ליברמן מבין כי במידה ולא תקום ממשלת ימין, יש סיכוי סביר שהולכים לבחירות, בחירות שגם הוא יינזק בהן: "ראש בקיר? ראש בקיר. כולנו נתרסק יחד", אמר אחד ממקורביו לנציגים החרדים.

מאז פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר 'ישראל ביתנו' אביגדור ליברמן אמש, במערכת הפוליטית מנסים לשדר שיש התקדמות בין השניים. אך בכירים חרדים מצננים את האווירה. אחד מהם, ששוחח עם רה"מ, השתמש בהגדרה מעולם השידוכים: "הפגישה טובה, אבל אין קליק".

"אנחנו לא מבינים מה הוא בכלל רוצה", אמר אחד מראשי המפלגות החרדיות, "לא קיבלנו הצעה. זה לא אומר שנסכים להתפשר, אבל אין אפילו במה לדון. לדרוש את כל 'הבטחות הבחירות' שלו, מגיוס, תח"צ בשבת, גיור וכותל - זה ניסיון למנוע ממשלה, לא להשיג פשרה. הוא יודע איפה אנחנו יכולים להתפשר ואיפה אין סיכוי, לכן הוא הולך על כותרות ולא ניסיון אמיתי להרכיב ממשלה".

בשלב הזה, החרדים לא מאמינים לליברמן, זאת האמת. גם אם הוא יגיש הצעה שיהיה אפשר לדון בה, הם בטוחים שהוא ישחק בהם בכדי להשיג פשרות אבל לא יילך בסופו של דבר לממשלת ימין - חרדים.

ובכלל, החרדים לא חוששים שממשלת מיעוט-ערבים תביא 'אסון' בנושאי דת ומדינה. מבחינתם, בנושא הזה, אחמד טיבי נאמן יותר מבנימין נתניהו. טיבי הדגיש לא מעט שהוא לא יצביע בעד נושאים שנמצאים ב'ציפור נפשה של היהדות החרדית'. למי ששכח, 'חוק המואזין'. כך, שלפיד וליברמן יכולים לסגור בניהם הכל אבל טיבי יתקע את החוקים במליאה.

לסיכום, אצטט את אחד מבכירי המערכת הפוליטית החרדית: "אם עד יום רביעי בחצות לא תוקם ממשלה - רוב הסיכויים שהולכים לבחירות שלישיות. נראה לי שגם ביבי רוצה את זה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר