צפו ב'המבקר'

החזן צבי וייס בראיון לזכרו של המלחין האגדי

חזן בית הכנסת הגדול, צבי וייס, בראיון בתכנית 'המבקר' על הקשר שלו ליצירתו של ר' בן ציון שנקר ז"ל והאלבום שהקליט משיריו ועל תפקידו כחזן בית הכנסת הגדול. צפו (מגזין מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(ניהול אולפן: אריאל ליבא, יוחנן בלייך)

החזן הנודע צבי וייס, משמש כחזן בית הכנסת הגדול בירושלים, אחת המשרות הנחשקות בעולם החזנות. הוא במקביל גם מופיע על הבמות הגדולות ביותר של עולם החזנות ומבצע את מיטב היצירות בתחום. לרגל יום השנה השלישי לפטירתו של ר' בן ציון שנקר ז"ל שחל אתמול (ראשון), הגיע צבי וייס לתכנית 'המבקר' כדי לספר על האלבום המיוחד שהקליט משיריו של המלחין האגדי.

וייס סיפר על תהליך העבודה הייחודי, "מעולם לא פגשתי או דיברתי עם בן ציון שנקר, אך ההיכרות והאהבה שלי ליצירתו העצימו כשעברתי על מאות שיריו שלא יצאו עדיין לקהל הרחב. זה מדהים כי הוא יצר כל הזמן".

וייס שקיבל מתלמידו של ר' בן ציון, אברהם בקנרוט, את תווי השירים בחר מתוך כ-600 שירים ויצירות את השירים לאלבום "האוצר", "חיפשתי בעיקר שירים קליטים למרות, שר' בן ציון הלחין גם יצירות נפלאות ומורכבות מאד מבחינה מוזיקלית. הוא ידע לעשות גם דברים מורכבים שנשמעו פשוטים וזו גאונות לשמה", מספר וייס.

הוא מספר בהתלהבות על השיר "ממקומך" מתוך האלבום, "הבאתי אותו לעיבוד למעבד של בית הכנסת, ריימונד גולדשטיין והוא הפך אצלנו בבית הכנסת לנכס צאן ברזל שכל הקהל מתחיל לשיר יחד איתי והמקהלה".

וייס מתייחס לעובדה שגם ר' בן ציון שנקר שימש כחזן ובעל תפילה לצד היותו בעל מנגן, מלחין וזמר, "הוא היה חזן מיוחד מאד, אחד המנצחים ששמע אותו מבצע את "רזא דשבת" של פינצ'יק אמר "מפינצ'יק לא שמעתי ביצוע כל כך יפה כמו הביצוע של בן ציון שנקר ליצירה הזו". בראשית דרכו הוא התחיל כחזן דבר שבאותם ימים הייתה פופולרית".

וייס מתייחס לחזנות המודרנית ולחוויה שלו כחזן שצריך גם לשלב פרקי שירה ומצהיר, "קטעי החזנות עצמם לא ישתנו גם בעתיד, מה שכן נראה זה יותר שירה במעברים ויותר שיתוף של הקהל מאשר בעבר".

צפו בראיון המלא:

לשירים המלאים מתוך פינת 'המסננת':

האחים קוטלר - כי לעולם חסדו

עומרי כהן - הנה הוא פה

אלי הרצליך - נשמת כל חי

בני וילנר - טהר ליבנו

איציק אורלב - לא נשבר

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר