סדרה מרגשת

'מכורים - בשחור לבן': "השתעבדתי לתאווה" • צפו

הם בלתי נראים, המתמכרים לתאוותיהם, אך במהלך הסדרה הראשונית מסוגה, נצעד יחד אל עולמם הפנימי, עולם אפוף סוד ומלא באשמה, ונגלה שלא הכל שחור לבן (משפחה, נפש)

(צילום: אולפן כיכר השבת)

מכורים - ב'שחור לבן': זהו סיפורם של המכורים במגזר החרדי, שלעתים בלתי נראים ואף מוחבאים. במהלך הסדרה נצעד יחד אל עולמם הפנימי של המכורים. עולם אפוף סוד, ומלא באשמה, ונגלה ש...לא הכל שחור-לבן.

שת"פ ייחודי וראשוני מסוגו בציבור החרדי: לראשונה, תחת קורת גג אחת, מתכנסים גדולי המומחים בתחום ההתמכרויות, ופותחים צהר למחלה הקשה. 'כיכר השבת', כאתר החרדי המוביל, מעלה על פני השטח את הנושא הרגיש במגזר, בשיתוף אנשי המקצוע מהמרכז לטיפול וגמילה 'רטורנו'.

על ההתמכרות לסמים ואלכוהול כולנו שמענו, או ראינו בפינות הרחוב, כיכרות מרכז העיר והגינות הציבוריות, המהוות מוקד התכנסות בשעות הלילה. כאשר אנו נחשפים לנערים או מבוגרים ששקועים בכאבם הגדול, תחת השפעת אלכוהול או חומרים קשים אחרים, רגש של רחמים עולה בנו. אולי גם כעס, אך בעיקר חמלה וכאב.

אבל ישנם גם מכורים שאינם נראים. הם 'שקופים'. חיים לכאורה כמו כולנו, אך מחביאים סוד אפל. ברוב המקרים המכור מצליח לשמור את סודו. אבל לעתים, כשהסוד מתגלה, מצליח המכור לשכנע ש'זהו זה, זו היתה הפעם האחרונה - ודי!'. אך האמת המרה היא שהוא לא יכול בינתיים בלי תאוותיו.

לצורך העלאת המודעות לתופעת ההתמכרות ודרכי הזיהוי והטיפול, 'רטורנו' מפעילה מחלקת מניעה ייחודית לציבור החרדי, ומקיימת קורסים לאנשי מקצוע, סדנאות וימי עיון, בהם המשתתפים לומדים ומקבלים כלים להתמודדות וזיהוי.

בסדרה הייחודית מבית 'כיכר השבת', בשיתוף המרכז לטיפול וגמילה 'רטורנו', ישתפו מכורים בוגרי רטורנו את סיפורם האישי, בשיחה אישית ומרגשת עם ראש המרכז הרב איתן אקשטיין, מי שהוציא אותם לחיים יחד עם הצוות הטיפולי ברטורנו.

גדולי המומחים בתחום ההתמכרויות, וחוקרי התנהגויות, יתארחו במהלך הסדרה באולפן 'כיכר השבת', וידונו בשאלות שכולנו כהורים או מחנכים עומדים מולן ללא תשובות, על הבן המתמודד עם גיל ההתבגרות, או התלמיד שלפתע ירד בלימודים, ועולה השאלה האם הוא מכור או שזוהי תקופת 'משבר'.

הניסיון רב השנים של אנשי המקצוע ב'רטורנו', יחד עם ההיכרות שלהם את חיי הקהילה והציבור החרדי והבנתם בצרכים הבסיסיים של המטופלים מהמגזר, כגון רגשות הבושה וההסתרה מחשש שלא יבינו אותם, הפחד להיות 'הכבשה השחורה' של המשפחה וענין ה'שידוכים', ומתוך הכרה בצורך של קהילה תומכת ומסייעת, והמודעות וההבנה שיש פתרון - כל אלו הביאו לחיבור בין 'כיכר השבת', האתר המוביל במגזר החרדי, ל'רטורנו', זאת במטרה להעלות למודעות את התופעה הכאובה והיקפה, תוך ידיעה כי הפתרון נמצא בתוך הבית; אנשי מקצוע ומטפלים מהציבור החרדי הנותנים מזור ותרופה למחלה.

את הפרק הראשון הקדשנו להתמכרות לתאווה. נושא זה רגיש מאוד, לא מדובר ובעיקר נמצא מתחת לשטיח. הוא כולל את המאבק הפנימי, האשמה, וההתחבטות האם זה "רק" יצר הרע או גם התמכרות?

בפרק הראשון ניחשף לסיפורו של חיים, מכור לתאווה, שבשיחה מרגשת וכאובה מספר על התהליך שעבר בהתמודדות מול תהומות השפל והשימוש, עד לתהליך שעבר ב'רטורנו', וכיום - לאחר תקופה ארוכה של 'ניקיון' - הוא משתף אותנו בחייו תוך תהליך ההחלמה ובצל מחלת ההתמכרות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר