'המבקר' • צפו

איתן כ"ץ: "מוזיקת נשמה היא לא בהכרח עצובה"

הזמר והיוצר המצליח מארה"ב, איתן כ"ץ, לראשונה באולפני 'כיכר השבת' לרגל השקת אלבומו החדש. כ"ץ מבצע באולפן מחרוזת מלהיטיו וגם נחשף בראיון מרגש על דרכו. צפו (המבקר)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(ניהול אולפן: אריאל ליבא)

הזמר והיוצר המצליח מארה"ב, איתן כ"ץ, משיק את אלבום הקומזיץ החדש שלו "live בירושלים 2" שהוקלט יחד עם 1200 משתתפים בחג הסוכות האחרון. לכבוד כך הוא הגיע לראיון באולפני 'כיכר השבת'. איתן כ"ץ הוא האיש מאחורי הלהיט הגדול "למענך", שבשנים האחרונות הפך לחלק בלתי נפרד מתפילת הימים הנוראים בבתי כנסת רבים בארץ ובעולם. האלבום החדש הוא האלבום ה-11 שלו.

כ"ץ בעל רקע מעניין במיוחד הוא יליד ארה"ב אבל התגורר שנים רבות בישראל, "נולדתי בלוס אנג'לס ובגיל שש עברנו לארץ וגרנו ברעננה. כשהייתי בן 14 חזרנו לארה"ב ומאז אט אט כל המשפחה חזרה לארץ, האחים והאחיות וההורים ואני נותרתי בניו יורק", מספר כ"ץ.

כ"ץ מגיע ממשפחה מוזיקלית במיוחד, אביו אבשלום הוא זמר וחזן כמו גם אחיו הגדול הזמר והיוצר שלמה כ"ץ, "אנחנו משפחה מאד מוזיקלית, גדלנו בבית של אבא ליד הפסנתר ואני שר מגיל 4-5 ומופיע במקהלות של אבא שלי ועם אח שלי. התחלתי לכתוב ניגונים כשהתחלתי לנגן בגיטרה בגיל 16 וכשהייתי בן 17 שרתי באלבום הראשון שאבא שלי הפיק ומאז ב"ה כתבתי והלחנתי שירים רבים".

סגנונו המוזיקלי הייחודי של כ"ץ הוא שילוב מעניין של הרבה רוחניות סטייל "משפיע" חסידי, לצד שירים ושמחה. "באמריקה קוראים לזה "מוזיקה יהודית". אני קורא לזה "מוזיקה. יהודית", כלומר, מה זו מוזיקה יהודית זו מוזיקה פנימית של הנשמה. אנשים חושבים שמוזיקת נשמה זה רק בקומזיץ ליד המדורה אבל אני אומר שאפשר להקפיץ אנשים לא רק עם טראנס ודיסקו אלא גם עם מוזיקה יהודית טובה", הוא מסביר ואומר "החיבור ביניהם זה מה שאני מנסה לעשות לחבר בין המוזיקה - מוזיקה טובה, ליהודית שהמוזיקה הזו תהיה עם תכנים נכונים".

"גדלתי אמנם לא בחברה החרדית, אבל מה ששמענו בבית זה היה אברהם פריד ופרחי מיאמי. המוזיקה של קרליבך זה הגרסא דינקותא שלי. כששמעתי אותו לא הכרתי בכלל ניגוני חב"ד או דברים אחרים. התחברתי אליו מאד ומשם המשכתי לניגוני חב"ד ועוד שגרמו לי להיפתח ולהלחין מתוך ההשפעה של המוזיקה הזו והחיים התורניים שאני חי בהם", מסביר כ"ץ.

בתור מי שרואה את עצמו כאמן בן תורה תורני הוא מסביר כי היצירה שלו מושפעת בצורה ישירה מהלימוד, "אני מנסה כל הזמן לבדוק אם המוזיקה שלי היא סתירה או ראיה למה שלמדתי היום. אני בוחן את הפנימיות וההשקפה שלי על העולם ובודק האם הניגונים שלי תואמים להשקפה הזו והאם אני מצליח להביא את הפנימיות גם למוזיקה".

הוא מתייחס להצלחה הגדולה של "למענך" 15 שנה לאחר שיצא בצורה מוקלטת, "אני מאד מתרגש שאני שומע את זה. כשאתה שומע שמכניסים את זה לתפילה ועוד בימים נוראים זה משהו שאני אפילו לא יודע להסביר את הרגש הזה".

"ממה שאני יודע בעולם שדברים יקרים וטובים לוקחים זמן עד שהם מצליחים. אני מעדיף שהשיר יגדל אט אט מאשר יהיה להיט לשנה ואז ייעלם... אני מעדיף להתראיין אחרי 15 שנה על שיר מאשר שהוא יישכח מיד", אומר כ"ץ.

"תמיד שואלים אותי מתי 'למענך' הבא ואני אומר לא יהיה 'למענך' הבא יהיה 'כי קרוב' החדש, אם אתה חושב ככה לעולם לא תצליח לכתוב משהו טוב, אם אתה כל הזמן מנסה לחקות אפילו את עצמך זה בעייתי", מסביר כ"ץ.

"לפעמים יש חודשים ואפילו חצי שנה שאני לא כותב אפילו ניגון אחד, אני לא מכונה. יש כאלה שיכולים להוציא כל הזמן דברים חדשים וטובים כמו ר' שלמה. ההצלחה שלו שאני לומד ממנה שהוא לעולם לא התחיל לכתוב שיר בשביל שהוא יהיה להיט. אם יש לי השראה אני כותב ומלחין", הוא מספר על תהליך היצירה שלו.

ואם תהיתם מדוע לחנים שלו בדרך כלל נשארים אצלו הוא אומר בחיוך, "זמרים מבקשים ממני שירים ואני בקושי מביא להם, כי זה כמו להביא את הילדים שלי למשהו אחר".

האזינו לראיון המלא ולביצוע לייב באולפן של מחרוזת מלהיטיו של כ"ץ:

לשירים המלאים בפינת המסננת:

עודד מנשרי - עד הים האחרון

לירן אלקובי - להאמין בעצמך

איציק דדיה - נכספתי

שמחה פרידמן - עוד יבוא היום

יונתן שינפלד - מכוון גבוה

רועי לביא - עוד שניה אחת

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר