אחדות בנחלים, לגברים ונשים

מדריך חילוני, מדריכה חרדית ומדריכה דרוזית - בעד הפרדה לחרדים באתרי טבע

הצעתו של גפני, ש-15% משעות הרחצה של אתרי רשות הטבע והגנים יהיו בהפרדה לגברים ולנשים - עוררה סערה, כאילו החרדים לא שווי זכויות | כעת, מדריך טיולים חילוני - דניאל גפן, מדריכה חרדית - נחמה כהן ומדריכה דרוזית - סוהיר איברהים, הנתקלים מדי יום ביומו בבעיות מגדר במעיינות ובנחלים, מביעים תמיכה בהצעה; אלו ההסברים שלהם (חרדים, בארץ)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
נחל עמוד (צילום: שאטרסטוק)

החשיפה הבלעדית שפרסמנו אודות איש התקשורת רזי ברקאי הסבור כי יש לאפשר הפרדה בין גברים לנשים עבור הציבור החרדי באתרי טבע, עוררה הדים רבים.

ברקאי למעשה חזר על דבריו שאמר לרביב דרוקר בפאנל משותף עם כותב השורות ב'רשת 13' שעסק בהצעתו של יו"ר 'דגל התורה' משה גפני שלפחות 15 אחוזים משעות הרחצה של אתרי רשות הטבע והגנים יהיו בהפרדה לגברים ולנשים.

כשרזי ברקאי בעד הפרדה בין נשים לגברים באתרי טבע | צפו (צילום: ישראל שפירא)

לצערנו, נכון לעכשיו, הציבור החרדי מֻדָּר מהביקור באותם מקומות והדבר דרוש תיקון, שכן אתרי הרט"ג הינם שייכים למדינה ואף שמם הוא "גן לאומי", אך בפועל חלק מהעם, מָנוּעַ מלבקר בהם.

בנושא זה של הפרדה במעיינות ואתרי טבע, חשוב לשמוע את דעתם של מדריכי הטיולים העוסקים בתחום, ונתקלים בבעיות מגדר מידי יום ביומו, ולכך פנינו לשוחח עם שלושה נציגים של המגזרים שונים בארצנו הקטנה: מדריך טיולים מהמגזר הישראלי הכללי, מדריכת טיולים בת המגזר החרדי ומדריכת טיולים בת העדה הדרוזית.

המדריך החילוני מתל אביב התומך בהפרדה מגדרית בנחלים ואתרי רט"ג

בשיחה עם מורה דרך ומדריך טיולים דניאל גפן תושב תל אביב, שעוסק בהדרכת טיולים, לתיירים מכל העולם, וכן מוביל טיולי בתי ספר המגדיר את עצמו כ"ישראלי חילוני" נאמר לי הדברים הבאים:

"אני חושב שחייבים למצוא ליהודים חרדים ומוסלמים פתרון בהפרדה מגדרית בנחלים ואתרי טבע, ואין בכך שום בעיה, והמטייל החילוני לא יינזק מכך. יש המון מעיינות וניתן למצוא את שביל הזהב בין המטיילים החילונים לחרדים.

מורה הדרך ומדריך הטיולים דניאל גפן

בנחל עמוד ונחל כזיב יש עשרות בריכות

"קח לדוגמה את נחל עמוד, ששם יש עשר בריכות במרחק של ארבע קילומטר, ולא צריך להיות בעיה, פעם פעמיים בשבוע ניתן לסגור שתיים מהבריכות לנשים וגברים בהפרדה מלאה, ובדיוק כמו חופי הים שיש מספיק חופים שאין בהם הפרדה, וחופים עם הפרדה.

"לא רק בנחל עמוד, גם בנחל כזיב במרחק של קילומטרים ספורים יש כמה בריכות, וניתן לסגור שתיים מהן לנשים וגברים, ואם ההפרדה תמשוך חרדים לאתרי רט"ג, גם הם צריכים להיות בעד".

מה החשש בעצם אצל חבריך בקהילת מורי הדרך ומדריכי הטיולים החילונים למיזם ההפרדה המגדרית?

"חבריי החילונים חוששים שאם יפרידו מספר בריכות בימות החול, אז בשבת כשחרדים לא מטיילים, הרט"ג יסגור אותם לכניסת חילונים, בטענה שהחרדים לא יבואו אליהם בימות החול. אני ממש לא מבין את החשש הזה בכלל, וזה לא נכון, כי גם היום קבוצות של חרדים מגיעים לאתרי רט"ג למרות שרט"ג פתוח בשבת, כך שאין בחששם מאומה.

"ההצעה שלי שבמקומות גדולים, כמו כזיב ועמוד, בניאס, וכן בירקון בקילומטרים הראשונים שניתן לשחות, יגדירו אתרים ספציפיים לרחצה נפרדת בין גברים לנשים, כיון שיש מספיק מקום לכולם".

מדריכת טיולים בת המגזר החרדי הגברת נחמה כהן בראיון

"אני מטיילת המון עם סמינרים הכי נחשבים מכל המגזרים, ובמקרים רבים אני נתקלת בבעיה כשאני מגיעה לאתרי מים מבוקשים כנחל דן או נחל דוד אחרי נסיעה ארוכה, וכל הבנות רוצות להיכנס למים, אלא שזוג מהציבור הכללי הקדים אותנו, ונמצא במים, והמצב לא מאפשר לקבוצת בנות מבית יעקב להיכנס למים.

מדריכת הטיולים הגברת נחמה כהן

"במצב כזה מספר פעמים ביקשתי מהם בעדינות ובאדיבות לפנות את הבריכה לטובת קבוצת הבנות, והתגובה הייתה חמה ואוהדת, והמתרחצים מהציבור הכללי עם חיוך של הבנה פינו את הבריכה לזמן של כמה דקות מוגדר מראש.

"מעולם לא כעסו עלי כשביקשתי זאת, ומכך אני לְמֵדָה שהציבור הישראלי מודע לצורך שלנו כציבור מאמין ועקרוני להיכנס בנפרד למים ותומך בכך.

"כל מדריך ומדריכה יספרו לך אותו הדבר, ואנחנו מבקשים זאת שלא על בסיס הומניטרי, אלא כזכויות של כלל האזרחים בממשל דמוקרטי הרואה את כלל המגזרים לאפשר גם לנו להיכנס לאתרי מים ולהנות מהטבע ששייך לכולם".

"חשוב לי לציין שאני "מעיזה" לבקש שיפנו לקבוצה שלי את המים, הוא רק במקרה שיש בו מספר מצומצם של מטיילים, ולא כאשר המקום מפוצץ, שאז אני פשוט עודה סיבוב, ואכן היו לי קבוצות שעשו את דרכם ממרכז הארץ לאתרי טבע רטובים, וכשהגיעו לבריכות שבהם היו קבוצות מעורבות שכחו את המאמץ שעשו כדי להגיע ופשוט קיבלו החלטה שלא להיכנס למים...עשו סיבוב ו.. .חזרו! כמו הקבוצה שהיתה לי בקיץ האחרון בעין נון ליד מיגדל".

מדריכת טיולים בת העדה הדרוזית הגברת סוהיר איברהים

בשיחה עם מדריכת טיולים בת העדה הדרוזית הגברת סוהיר איברהים תושבת כפר סאג'ור שמובילה טיולי בתי ספר מהמגזר המוסלמי, דרוזי, הנוצרי, ואף היהודי נאמרו לי הדברים הבאים:

"אני בעד ההפרדה המגדרית באתרי הטבע, כי לכל אזרח מגיע להנות מהמקומות האלה לטבע, כי פארק לאומי הוא לאומי לכל הדתות. אנחנו נמצאים בארץ רב תרבותית, ויש פה מגוון של מגזרים זכותם להנות מהטבע ולטייל, ולהכיר את הארץ לעומק.

מדריכת הטיולים הגברת סוהיר איברהים בת העדה הדרוזית במסגרת טיול

הבנות המוסלמיות בבעיה להיכנס למים ברחצה מעורבת יותר מהבנים

"חלק מבתי הספר המוסלמים בארץ הם נפרדים לגמרי, בדיוק כמו תלמודי התורה ובתי הספר במגזר החרדי. (אצלנו הדרוזים והנוצרים כמעט ואין הפרדה בבי"ס), ובטיולים שהובלתי כיתות של בנות מוסלמיות, נתקלתי בבעיה בנחלים שהבנות לא יכלו לטבול בגלל שיש בסביבה ילדים, לעומת הבנים (גם הם מוסלמים, מבית ספר אחר), שיכלו להיכנס למים, אלא שהבנות הפסידו".

ההבדל בשמירת העיניים בין החרדים למוסלמים

"אני יודעת אצלכם החרדים זה הפוך, ועל בנים החובה לשמור את העיניים יותר מהבנות, ואני באמת נתקלתי בטיולים של בנים חרדים, כשאני הובלתי קבוצה דרוזית מעורבת, וברגע שהם ראו קבוצה של בנות דרוזיות לא צנועות (מבחינתם), הם פשוט קמו ועזבו את המקום, ואני הרגשתי שהפרעתי להם, למרות שהקבוצה שלי טיילה במקום מותר, אלא שהחוק לא השכיל לסלול שביל טיול ובריכת מים נפרדת לבנים, וכך הקבוצה שראיתי של הבנים החרדים הפסידה את החלק של הטיול שלה".

את הריאיון מסיימת הגברת סוהיר איברהים בשאלה לרשויות החוק:

"בסופו של דבר כולנו יוצאים לטייל בטבע כדי שיהיה לנו חוויה, וכל המגזרים משלמים דמי כניסה באתרי רט"ג, כדי לטייל, ומדוע לא יעשו פתרונות לכולם?".

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר