טור דעה

מבולבלים? זה כל הרעיון // אשר מדינה

תפילה בבית כנסת זה דבר טוב או רע? לשלוח את הילד לתלמוד תורה זו הצלה מנשירה או פשע וחשש רציחה של המבוגרים? לאיזה רב להקשיב? אשר מדינה עושה סדר (דעה)

אשר מדינה | כיכר השבת |
(צילום: באדיבות המצלם)

- הכל זה הסתה של התקשורת ששונאת חרדים, אין לנו על מה להתנצל!

- ומה תגיד על הטישים והחתונות במגזר שלנו? זה גם התקשורת?

- לא, זה אבדן האימון אחרי שהמשטרה נכנסת עם רימונים ואלות בבני ברק!

- שכחת את התפרעות שלנו שקדמה לזה..

- הנה גם אתה מכליל, רוב רובו של הציבור החרדי מתון ומקפיד על ההנחיות.

- כן? אז למה לא ממהרים להתחסן אצלנו?

- ומי אמר לך שהחיסונים לא גורמים לנזקים חמורים?

- אבל הנזקים של הקורונה פי אלף יותר חמורים! תראה כמה מתים וחולים.

- אז למה אתה עכשיו בלי מסכה?

- תראה, יש מחקרים שמראים שהמסכה לא מונעת כלום.

- אהה, אז פתאום אתה נגד ההנחיות.

- לא, אבל לא כל מה שביבי אומר זה קדוש.

- מה הקשר ביבי עכשיו? נהיית 'רק לא ביבי'?

- ביבי תומך בהעלאת קנסות למוסדות חרדים.

- ואתה רוצה שייפתחו תלמודי תורה ויסכנו חיים?

- בכל הדורות ערך לימוד התורה היה מעל הכל.

- גם במקרה של פיקוח נפש מוחשי?

- מי החליט שזה פיקוח נפש? זה עדיין לא בהגדרה ההלכתית של מגיפה.

- עובדה שכל הרבנים מורים לסגור תלמודי תורה.

- אני לא שמעתי מהם אמירה ברורה כזו.

יכולתי להמשיך כך עוד שעות בדו שיח הדמיוני הזה, אבל הנקודה ברורה.

עם ישראל לאורך הדורות ידע להתמודד עם פרעות ורדיפות, תנועות השכלה וכפירה וגזירות נוספות. בכל האירועים הללו היה מוטו מרכזי אחד. ידעת מיהו האויב. היה ברור מיהו הטוב ומיהו הרע. מהי האמת ומהו השקר. מיהו הקם עלינו לכלותינו ובמה צריך לאחוז חזק כדי להישאר יהודי נאמן.

והנה באחרית הימים הקב"ה הביא עלינו ניסיון קשה המתחולל בתוך ערפל סמיך. הקורונה ערערה את כל הסדר החברתי והרוחני שהכרנו, וכל יהודי מוצא את עצמו, כמעט לבדו, מול שאלות קשות ומייסרות שלא העלה על דעתו שיצטרך להכריע בהם.

תפילה בבית כנסת זה דבר טוב או רע? לשלוח את הילד לתלמוד תורה זו הצלה מנשירה או פשע וחשש רציחה של המבוגרים? ההוראות הדרקוניות של משרד הבריאות המשבשות את כל מעגל חיינו הן רצון ה' האמיתי, או שהן מגמתיות ותולדה של לחץ תקשורתי הנובע מאנטישמיות ושנאת חרדים?

מהי האמת למען ה'? לאיזה רב להקשיב?

אולי נקשיב לגמרא במסכת סנהדרין דף צ"ז. "אמר ר' יוחנן דור שבן דוד בא בו תלמידי חכמים מתמעטים והשאר עיניהם כלות ביגון ואנחה וצרות רבות וגזרות קשות מתחדשות עד שהראשונה פקודה שניה ממהרת לבוא...

"תניא ר' יהודה אומר דור שבן דוד בא.. חכמת הסופרים תסרח ויראי חטא ימאסו ופני הדור כפני כלב והאמת נעדרת שנאמר 'ותהי האמת נעדרת'! מאי ותהי האמת נעדרת? אמרי דבי רב מלמד שנעשית עדרים עדרים והולכת לה מאי 'וסר מרע משתולל'? אמרי דברי ר' שילא כל מי שסר מרע משתולל על הבריות...".

לא צריך להיות 'מחשב קיצין' בכדי לראות בקטע הזה תיאור מדויק לתקופתנו. הצרות והמוטציות מתחדשות לבקרים, ההסתה והשנאה ליראי ה' שוברות שיאים, כל מי שמגדף את החרדים מקבל במה תקשורתית, האמת הפשוטה נעדרת, ובעיקר הופכת לעדרים עדרים. הציבור החרדי שתמיד ידע לדבר בקול אחד וברור אל מול האתגרים הרוחניים, מוצא עצמו נבוך, מפולג ומבולבל.

אז מה בכל זאת נדרש מאיתנו? ממבט של יהודי פשוט, האחרון שבעם, דומני שהדבר הראשון הוא להכיר בנסיון שהקב"ה הביא עלינו – הבלבול הגדול. האקלים המטושטש הזה, שבו מוסכמות הברזל שגדלנו עליהם מתמוטטות עלינו, הוא המבחן הגדול של כל יהודי וחושף את נקודת האמת הפנימית שלו.

תבחן את עצמך, ביושר ובכנות. אתה הולך להתפלל בבית הכנסת כי אש התפילה במניין בוערת בך או כי נמאס לך שבבלפור חוגגים ללא הפרעה. אתה פותח תלמוד תורה כדי להציל את נפש ילדיך מיום ללא תורה או כדי להתריס נגד המדינה הציונית הכפרנית. וכשאתה עורך חתונה המונית, אתה לוקח בחשבון את חילול ה' הגדול שהתמונות יחוללו, או שזה לא מעניינך, ואיש לא יעצור את המשך התנהלות המוסדות.

וכן על זה הדרך. כללו של דבר, אלו ימים הרובד הפנימי שלנו עומד למבחן קשה. במקום להכות על חטא על חזה המגזר או החוג האחר, במקום להתבוסס בהאשמות ובהתקרבנות מול המסיתים, ננצל את התקופה המיוחדת להתבוננות פנימית, כל אחד אצל עצמו ומשפחתו. כי אז, כשמזקקים את רעשי הרקע והאמוציות ובוחנים כל שאלה בעיניים טהורות, חפות מכל אינטרס זר, פתאום הכל ברור. פתאום העננים מתפזרים והאמת מתגלה.

אתה יודע מה באמת רצון ה' וכיצד לנהוג.

אתה זוכה לצלוח את התקופה הקשה ביותר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר