הפסיקו לומר לילדיכם "תיזהרו" (ומה כדאי להגיד במקום)

רוב הסיכויים שהמילה "תיזהר!" נזרקת לפחות פעם-פעמיים ביום לחלל האוויר, כשאתם נמצאים עם ילדיכם. זה לא נורא, אך אם כל הזמן תזהירו אותם, הם לא ילמדו לקחת סיכונים או לטעות (משפחה)

תהילה אלטמן | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

אם תעצמו עיניים לדקה ותחשבו איך מתנהל היום שלכם, אילו משפטים נדמה לכם שאתם משמיעים לילדיכם שוב ושוב? רוב הסיכויים שהמילה "היזהר!", על שלל הטיותיה, נזרקת לפחות פעם או פעמיים לחלל האוויר (כנראה יחד עם "לא להרביץ!" ו"מי עשה את זה?"). אבל זה לא כל כך נורא, נכון? אתם רק מנסים להרחיק את ילדיכם - ואת כל מי שעובר בדרכם - מנזקים אפשריים.

אבל הנה העניין: אם כל הזמן תאמרו לילדיכם להיזהר, הם לא ילמדו לקחת סיכונים או לעשות טעויות.

"לקחת סיכונים זה אומר להיכשל לפעמים", אומר מומחה ההורות ג'יימי גלובאקי. "אם אתם לעולם לא נוטלים סיכונים והולכים על בטוח כל הזמן, אתם כנראה חוששים לטעות ומפחדים מכישלון - ויש לנטיה הזו השלכות שמשפיעות על אנשים לאורך כל חייהם". זכרו, כישלון הוא לא בהכרח דבר רע. למעשה, יציאה מאזור הנוחות של האדם הולכת לעתים קרובות יד ביד עם הצלחה. (רק תשאלו את ביל גייטס על זה).

והנה עוד משהו שצריך לקחת בחשבון - צעקה של "תיזהר" לכיוון ילד שמטפס על עץ גבוה במיוחד, מעבירה לו את המסר שאתם לא סומכים על שיקול הדעת שלו או שיש סכנות נסתרות שרק מבוגרים יכולים לראות - רמז לספק העצמי ולחרדה שמפעמים בכם. למעשה, מחקר אחד מהמרכז לבריאות רגשית של אוניברסיטת מקווארי, מצא כי אי עידוד ילדים לקחת סיכונים עלול לגרום לבעיות חרדה מאוחרות יותר.

אבל מה הדין במקרה שבו נדמה לכם שילדכם עומד ליפול או לפגוע בעצמו? אתם עלולים להיות מופתעים ממה שהוא יכול לעשות, טוען גלובאקי. "כשאנחנו נושכים את השפתיים, מתאפקים עם ה'היזהר', כמעט תמיד אנו מגלים שהילדים שלנו בסדר והרבה יותר מיומנים ממה שחשבנו. הם יכולים לנווט את הסיכון שלהם טוב יותר מכפי שאנו מניחים. אמנם הם עשויים לעשות כמה טעויות בדרך, אך ללא ספק יהיו להם כמה הצלחות מסחררות. הערכת סיכונים צומחת ופורחת במקום הזה".

הערה: ישנם כמובן כמה מצבים (נניח, בחניון) שהמילים "היזהר" מתאימות לחלוטין - והכרחיות.

ראו, כשאתם צועקים ליורש העצר שלכם "תיזהר!" בגינת המשחקים, ברור שאתם לא מנסים לעכב את התפתחותו. מה שאתם באמת רוצים זה להגן עליו. נסו להשתמש ברגע הזה כהזדמנות לטיפוח מודעות ופתרון בעיות. הנה כמה הצעות כיצד לעודד את שני הכישורים החשובים הללו, במקום לנקוט במילים "היזהר":

"זכור ש ... האבנים האלו חדות, הכוס הזו מלאה עד למעלה, הרצפה רטובה ומחליקה".

"שים לב איך... האבנים האלו חדות, שהכוס מלאה עד למעלה, הרצפה רטובה ומחליקה".

"האם אתה מרגיש... יציב על הסלע הזה, מאוזן על המדרגה ההיא, את החום מהאש?"

"איך תוכל... לרדת, לעלות, לעבור?"

"נסה להשתמש ב... ידיים או רגליים".

"האם אתה מרגיש... מפוחד, נרגש, עייף, בטוח?"

"קח את הזמן".

"אני כאן אם אתה צריך אותי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר