כלכלה בארץ

טענות קשות עולות כנגד מענקי הקורונה

טענות על שלילת מענק קורונה בגובה מאות אלפי שקלים ממי שכל חטאו היא מחלוקת לגבי החשבוניות שהוא קיבל ועסקים שנשלל מהם המענק בשל טענות בירוקרטיות (כלכלה בארץ)

(צילום: Nati Shohat/Flash90)

במהלך התקופה האחרונה נשמעות טענות על בלגן ששורר ברשות המסים בקשר למענקי הקורונה. עו"ד אורי גולדמן המתמחה בתחום המס, מספר כי "גם בעלי עסקים שלא מנוהל נגדם הליך פלילי כלשהו על-ידי רשות המסים, אך תיקם ודיווחיהם נבחנים על-ידי רשות המסים במישור האזרחי (הליכי גבייה), קיבלו הודעה כי אינם זכאים למענק, אך ורק בשל העובדה כי רשות המסים בודקת מחדש את דיווחיהם מהשנים הקודמות, ולכן גם קבעה כי אינה יכולה להסתמך עליהם".

דוגמה אחת מיני רבות, לפי גולדמן, נוגעת לאדם שכל חטאו היה להנפיק חשבוניות ללא פירוט מספק. "לרשות המסים זה הספיק כדי לשלול על אתר את המענקים לו זכאי, למרות שהוא אמור לקבל מהמדינה מאות אלפי שקלים בהתאם לנוסחת החישוב והחלטת הממשלה", מוסיף.

אנשי עסקים טוענים כי בכל הנוגע למענקים לעסקים שהמחזור שלהם הוא עד 300 אלף שקל, עליהם אמון צוות לקוחות בראשות סמנכ"ל רשות המסים שלמה אוחיון, פיתחה רשות המסים מערכות ממוחשבות יעילות להפליא. דרך מערכות אלה ניתן לקבל מענקים לעסקים קטנים, החזרי הוצאות, מענקי סיוע סוציאלי (עד 15,000 שקל) ומענקי פגיעה ממושכת.

הבעיה מתחילה, כך מתברר, עם המקרים החריגים של העסקים הקטנים. לדברי רו"ח המעוניין בעילום שמו אשר מתמחה בייצוג עסקים בינוניים: "רשות המסים מגלה נוקשות אדירה ומונעת מענקים מעסקים קטנים שהגישו הצהרות באיחור, אפילו אם מדובר בכשל טכני מובהק או בחוסר הבנה של פעולת המערכת."

ואולם כל אלה מתגמדים, לפי הטענות, לעומת הבעיות עמם נאלצים להתמודד עסקים עם מחזור של מעל 300 אלף שקל, חברות ושותפויות. בראש מערך פיצוי העסקים הגדולים עומדת מחלקה של מנהל קרן הפיצויים ברשות המסים, והוא אמור להעניק לפי החלטת הממשלה החזרי הוצאות קבועות ומענקי פגיעה ממושכת.

לדברי הרו"ח, "בפועל המערכת הממוחשבת שאמורה לטפל בבקשות של עסקים גדולים מתפקדת בצורה לא יעילה להחריד, אשר מקשה מאוד על בעלי עסקים לעמוד על זכויותיהם".

אך גם למי שצולח את המערכת הארכאית, לא צפויה דרך קלה במיוחד. הבעיה המרכזית עליה מדווחים בעלי עסקים 'גדולים' נוגעת לעיכוב משמעותי בקבלת הכספים, שיכול להגיע לחצי שנה. "הבעיה מתחדדת עוד יותר בשעה שרבים לא מקבלים מענה על עררים שהגישו, ולא יודעים האם המענק מתעכב בשל משך טיפול ארוך במיוחד, או בשל העובדה שהעררים שלהם נדחו", מספר.

גם מבחינה מקצועית, מדווחים רואי חשבון על דרך חתחתים במלוא מובן המילה, וחלקם אף כינו זאת בפנינו כ"קטסטרופה": החל מהחלטות מפקחים שקובעים באופן שרירותי כי הירידה במחזור אינה קשורה כלל לקורונה, דרך נוסחה לחישוב המענק שאינה מיטיבה כלל עם מי שלא מגיעים לתקרה שמאפשר החוק, ועד החלטות תמוהות לפיהן עסק מסוים סגור בשל אי דיווח הוצאות, בעוד שמדובר בעסק פתוח שאינו פעיל אך ורק בשל משבר הקורונה – אותו משבר שבגינו הוא זכאי מלכתחילה למענק.

לדברי עו"ד גולדמן, "נראה כי עסקים רבים עשויים לקרוס אך ורק בשל העיכוב בכספים שלכאורה מגיעים להם, שלא לדבר על כל הזכאים שלא מצליחים בכלל להגיש בקשות או להבין מה סטטוס הטיפול בבקשתם. נראה כי האמור מתנגש בהחלטות שכן להעניק מענקים אלה".

רואה החשבון מוסיף, כי "מי שעומדים בראש המערכים לא רק שעושים ימים כלילות בשנה האחרונה ונאלצים להתמודד עם מערכות טכנולוגיות כושלות, אלא גם נאלצים להתמודד עם זעם המובן של ראשי לשכת רואי החשבון שלא חוסכים בביקורת על ההתנהלות הבעייתית."

תגובת רשות המיסים לא התקבלה עד למועד פרסום הכתבה

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר