יש פתרונות

קושי בקבלת החלטות: מדוע זה קורה ו-5 דרכי התמודדות

הכתבה הזו מיועדת לכל מי שלא בטוחה איזה מקצוע היא רוצה ללמוד ואיזה שידוך מתאים לה, לזו שלא יודעת אם היא רוצה לאכול, לישון או לצאת להליכה וזו שעבורה גם קניה בסופר יכולה להיות מסע התלבטויות מפרך (אימון אישי)

אלישבע מזרחי | כיכר השבת |
לא מצליחה להחליט איזה שידוך מתאים לך? זו הסיבה (צילום: Liza Summer from Pexels)

היומיום השוטף מציב אותנו מול עשרות החלטות, משמעותיות יותר או פחות, כשהצורך לבחור באחת מתוך כל האפשרויות עשוי להעמיד את חלקנו מול מצוקה אמיתית. ידידותיי הלוקות ב'חרדת קבלת החלטות', המאמר הזה הוא עבורכן.

יצאתי לבדוק מאיפה נובע הקושי להחליט, או במילים אחרות - למה אין לנו מספיק ביטחון עם הבחירות שלנו? והאם זה דבר שניתן לפתור?

Over Thinking

ראשית, סביר להניח שאתן שייכות לקבוצת אנשים חושבים ושקולים השואפים להשיג תוצאות טובות מכל דבר. עם זאת, השאיפה לשלמות עשויה לגרום לפחד תמידי מבחירות לא נכונות שאולי נתחרט עליהן.

לא תמיד אנו מודעות לכך שהמצוקה שלנו בתקופות שונות בחיים נובעת מקושי בקבלת החלטות. לפי ד"ר אילן טל, פסיכיאטר ויועץ רגשי, כששוקלים אם להתחיל עבודה חדשה, לדוגמה, טבעי לגמרי שיציפו אותנו מחשבות שאולי יש יתרונות וחסרונות שלא שמנו לב אליהם, שאולי אחרי שנחליט נחשוש פתאום שהיינו צריכות להחליט בדיוק הפוך וששכחנו להתייעץ עם אנשים נוספים לפני קבלת ההחלטה.

התוצאה: כנראה שבמקום לבחור ולהתקדם, חוסר ההחלטיות ישתק אותנו ולא נגיע להחלטה.

מנגד, מחקר שערך הפסיכולוג ג'ורג' פוטבורובסקי מאוניברסיטת מישיגן מצא כי אנשים שמצליחים לקבל החלטות בצורה מהירה ופחות מחושבת, לא רק שמגיעים להישגים גבוהים ולעמדות מפתח בכירות, רובם ככולם בעלי יציבות רגשית, תחושת מסוגלות עצמית ותעוזה חברתית.

פרופורציות

קיימת נטייה לחשוב כי בעוד אנחנו מתייסרות וחרדות בכל החלטה מחדש, רוב האנשים סביבנו, החברות, המשפחה והקולגות לעבודה 'נורמליים' לגמרי, כאלה שמצליחים לבחור נכון בלי בעיה ולהתקדם בקלות. התסכול מחוסר ההחלטיות עצמו, מעמיק ומקצין עוד יותר את החרדה והבלבול.

חשיבת יתר, חוסר ביטחון, ובזבוז זמן ממושך בתוך ההתלבטות, מכניסים אותנו ללופ של חרדה מקבלת החלטות ובמקום שיסייעו לדייק את החשיבה ולבחור נכון, ברוב הפעמים הבעיה רק הולכת ומסתבכת.

אבל תנו לי להרגיע אתכן - החלטיות זו מיומנות נרכשת. בעזרת חשיבה נכונה, קצת ניסיון ותרגול ניתן להתגבר על החרדה כמעט לחלוטין.

אז איך עושים את זה? ליקטתי עבורכן חמישה טיפים קצרים להתמודדות עם חרדת קבלת החלטות.

1. קודם כל - תרגעי
הייאוש, התסכול ומחשבות של "רק אני בעולם הזה לא יכולה להחליט כלום" לא רק שלא יובילו לפתרון הבעיה, אלא יעמיקו ויחריפו אותה. נסי להבין ממה את חוששת ותני לחששות האלה מקום בקבלת ההחלטה.

2. צמצמי את מרחב האפשרויות ואת זמן ההתלבטות
עבדי בשיטת האלימינציה: הסירי מהרשימה את האפשרויות שבאופן כמעט בטוח לא תבחרי בהן ולאחר מכן הגבילי בזמן את מועד ההחלטה. לדוגמה: עוד שעה אגיע להחלטה סופית בין א' ב' וג'.

3. בחרי לך אדם אחד להתייעץ איתו
לא כל האנשים סביבך בקיאים בנושא בו את מתלבטת והרבה דעות לא ימקדו את ההחלטה. בחרי לך אדם אחד עליו את סומכת בתחום ההתלבטות - והשתדלי להיוועץ רק בו.

4. סמכי על תחושות הבטן שלך
אחת הדרכים הכי אפקטיביות להתמודדות עם חוסר ביטחון, זו הערכה עצמית. שבי, התרכזי היטב והקשיבי לאינטואיציה ולניסיון העבר שלך. אחרי הכל, את יודעת הכי טוב מה טוב לך.

5. תאמיני
קבלת ההחלטות זו רק ההשתדלות שלנו. מה יקרה עם מה שנחליט? זה השלב לבטוח בה' שההחלטה שקיבלת היא הנכונה והטובה ביותר עבורך.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית