מס על שתיה מתוקה? זה טוב לנו / טור דעה

הדיאטנית רוחמה פרנקל יועצת משרד הבריאות לתזונה במגזר החרדי אומרת בטורה: "הציבור החרדי ירוויח ממהלך המיסוי על שתיה מתוקה עוד יותר מהאוכלוסיה הכללית" (חדשות חרדים)

רוחמה פרנקל | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

לפי סקרים ונתונים של משרד הבריאות עולה כי הציבור החרדי מוביל בפער משמעותי בקניה וצריכה כבדה של משקאות מתוקים בהשוואה לציבור הכללי.

צריכה עודפת של סוכרים בעיקר אלה שמקורם במשקאות ממותקים בסוכר, מהווה איום בריאותי חמור על ילדים ומבוגרים. איום זה משפיע באופן לא פרופורציונאלי על ציבור בעל הכנסות נמוכות. הציבור שלנו רגיש להתייקרות במחיר ולכן אני סבורה שהמיסוי יביא לשינוי הרגלי השתיה בציבור שלנו, להגברת שתית המים והפחתת השתיה המתוקה. לשינוי זה יש רווח כפול- בריאותית וכלכלית.

הטלת מס על משקאות מתוקים עם סוכר או תחליפיו, הוא צעד שהוכח במדינות בעולם ככלי יעיל בהפחתת הצריכה, ובישראל היא חלק מקשת של צעדים נוספים שמובילה הפרופסור רונית אנדוולט מנהלת אגף התזונה במשרד הבריאות, החל מרפורמת סימון המזון, סמלים אדומים, קידום הגבלת שיווק ופרסום מזון מזיק עם לילדים וקידום הנגשת כלכלית של מזון בריא ונוספים

הפער הוא לא רק בשתיה מתוקה אלא ככלל במזון לא בריא. לפי הנתונים של משרד הבריאות, הציבור החרדי מוביל גם בצריכת חטיפים וממתקים. ולהערכתי אם היו עושים סקר גם במערכת החינוך שלנו, אז היו מוצאים פער קיצוני ובלתי סביר בצריכת חטיפים וממתקים במערכת החינוך שלנו לעומת מערכת החינוך הכללית.

דווקא בציבור שלנו שומר תורה ומצוות שאמונים על חובת שמירת הבריאות, כחלק ממצוות "ונשמרתם", צריכת מזון מזיק היתה צריכה להיות נמוכה באופן משמעותי מהאוכלוסיה הכללית, גם בשל הערכים של התגברות על תאוות, דחיית סיפוק וכמובן גם בשל ההיבט הכלכלי כי שתיית מים זולה יותר ממשקאות מתוקים.

הפרודקס הבלתי פתור הזה, מדגיש את הצורך בהשקעת משאבים להסברה וחינוך לציבור החרדי ובפיתוח תכנית התערבות לאומית ייעודית לציבור החרדי, שתביא לשינוי הנורמות החברתיות הקיימות בציבור שלנו והרגלי האכילה, ובראשונה בכיבוד המוגש באירועים כאשר בכל אירוע או התכנסות של אנשים - בסיום מסכת, חלאקה, חבורה, זיצים, קידושים, ועוד- מקובל להגיש שתיה מתוקה, בורקסים ורוגלך והרשימה ארוכה...

שינוי הנורמות החברתיות הוא הכרחי, שכן אף בעל שמחה לא יעז לעשות אירוע בלי שתיה מתוקה. מי שיכול להוות קטליזטור להנעת התהליך החברתי זו המערכת המימסדית. אם במוסדות החינוך, בתי הספר, החיידרים, הסמנרים הישיבות, כויללים כמו גם מוסדות ואירגונים, רשויות עירוניות – יקבעו מדיניות מחייבת בנושא חובת שמירת הבריאות, כמו למשל איסור חלוקת ממתקים בגנים והחיידרים זה עשוי להערכתי לסייע מאד בשינוי הנורמות הקיימות.

וצריך להתחיל זאת מיד ועוד יותר בעת הזאת כי תזונה בריאה חשובה מאוד לחיזוק החוסן הגופני והיכולת שלו להתמודד עם תחלואת הקורונה ובכלל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר