"חוש צדק, שנון"

רגעים אישיים, זיכרונות: פוליטיקאים ועיתונאים נפרדים מהפרשן רוני דניאל ז"ל

המשנה בפרקי אבות שהייתה תלויה במשרדו, התגובה למנפצי רכבו בפינוי עמונה והשיחות על יהדות עם שרקי • פוליטיקאים, עיתונאים וחברים נפרדים מהפרשן רוני דניאל ז"ל (ברנז'ה)

יאיר טוקר | כיכר השבת |
(צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

הברנז'ה הישראלית, פוליטיקאים עיתונאים ואישי ציבור, נפרדים היום (שני) מהפרשן הבכיר לענייני צבא וביטחון של חברת החדשות, רוני דניאל, שהלך היום לעולמו במפתיע בגיל 73.

ראשון הסופדים, היה ראש הממשלה נפתלי בנט שאמר: "רוני לא היה רק פרשן צבאי, הוא היה קולה של תקופה אחרת, של ארץ ישראל הטובה, של אהבת המדינה ושמירה על ביטחונה, של הקיבוץ והעיר גם יחד", כתב בנט. "ביקר כשצריך, נתן מילה טובה כשהגיע. הוא יחסר לכולנו על המרקע, ובלבבות. תנחומיי למשפחה וחיבוק גדול. יהי זכרו ברוך".

שר הביטחון, בני גנץ, חלק רגע אישי מחוויותיו עם דניאל ז"ל: "לפני שבועיים פגשתי את רוני דניאל. הוא לא פתח בשיחה על ביטחון המדינה, הוא סיפר לי בעצב שהוא דואג למדינה", כתב גנץ. "בכאב הוא שיתף אותי בצער שלו על מצוקת החקלאים, בגעגועים שהוא חש לממלכתיות הישראלית.

שר הביטחון הוסיף: "רוני צמח מהשטח, ומעמדו נבנה במשך שנים על בסיס יושר, אנושיות ומקצועיות. הוא לחם במלחמת ששת הימים ויום הכיפורים, הגיע לכל מקום בו היו חיילים, סיקר את ביטחון ישראל בשגרה ובחירום. בעשרות שנים של עבודה, ידע רוני להיות קודם כל בן אדם. אתגעגע אליך רוני, לפטריוטיות, לאהבת הארץ והערכת היושר. אתגעגע לחברות".

מדובר צה"ל נמסר: "צה״ל מרכין ראש עם פטירתו של רוני דניאל, מבכירי הפרשנים לענייני צבא וביטחון בישראל. בעשורים האחרונים הוביל רוני את סיקור ענייני הצבא והביטחון לאורך מרבית ממערכות ישראל והיווה חלק בלתי נפרד מעולם התקשורת הישראלית.

"רוני שירת כמפקד ולוחם בצה"ל, לחם במערכות ישראל, ביניהן, מלחמת ששת הימים, במהלכה נפצע וחזר לחזית הלחימה ומלחמת ההתשה. רוני המשיך בשירות המילואים שנים רבות והתקדם עד לדרגת סגן-אלוף, כמפקד גדוד מילואים וכסגן מפקד חטיבת רגלים. צבא ההגנה לישראל, מפקדיו וחייליו מצדיעים לפועלו של העיתונאי רוני דניאל לתקשורת הישראלית, לצה"ל ולציבור הישראלי ככלל. יהיה זכרו ברוך".

מדברי ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי: ״רוני דניאל היה אדם, מפקד ועיתונאי משכמו ומעלה. צה״ל כולו, וגם אני באופן אישי, עצובים על מותו ומצטערים על לכתו. רוני היה בן אדם, ציוני, נאמן ואמיתי, עיתונאי שקודם כל היה מחויב לדווח אבל גם לבקר, לתמוך ולהביע הזדהות. מהניסיון הרב שלי איתו הוא מעל הכל אהב את צה״ל, חייליו ומפקדיו״.

מדברי דובר צה״ל, תת-אלוף רן כוכב (רנכו): ״נמסרה לנו הבוקר הודעה מצערת על מותו של רוני דניאל זכרונו לברכה.
רוני, פרשן ועיתונאי ותיק, מקצועי, מנוסה, חרוץ ובקיא בהילכות המלחמה, מפקד ולוחם בעברו, גדל בשורות צה״ל ולחם עם חיילי צה״ל במערכות ישראל. גם ככתב צבאי, רץ עם כולנו בתרגילים והצטרף למבצעים, לומד וסקרן, ביקורתי כשצריך ותמיד אוהב את צה״ל. צה״ל כולו אבל את מותו ומצטער על לכתו של עיתונאי לוחם״.

שר החוץ יאיר לפיד, שבעבר נמנה עם צוות הערוץ השני שבו עבד דניאל, כתב: "רוני, חבר שלי. הרבה שנים עבדנו יחד. תמיד היית הכי מקצועי, הכי חרוץ והכי חשוב, חבר ובן אדם. האיש שהיה כולו לב. ליבו נדם. כבר מתגעגע".

שר המשפטים גדעון סער הביע את תנחומיו, וכתב: "כואב על לכתו של רוני דניאל. הכרתיו כעיתונאי ישר, ענייני, ידען ובקיא. ציוני, ערכי, אמיץ, רגיש ואנושי, שפיו וליבו שווים ושלא חושש להביע את עמדתו. תנחומי למשפחתו".

ח"כ אופיר סופר (הציונות הדתית), כתב: "רוני דניאל היה כתב צבאי ומפקד. זוכר אותו מדווח בתקופות השונות מלבנון, מיו"ש ומהגזרות השונות תמיד הרגשת שהוא איתך ובצד הנכון. יהי זכרו ברוך".

שר התקשורת יועז הנדל ספד לעיתונאי רוני דניאל ז״ל: "הצטערתי מאד על לכתו בטרם עת של רוני דניאל. מאז ימיו כלוחם ומפקד במלחמות ישראל ומג״ד בחטיבת הנגב, רוני תמיד היה בראש ובראשונה פטריוט ישראלי, אוהב עמו ומולדתו. עולם התקשורת איבד פרשן ועיתונאי דעתן ומוביל".

גם יו"ר עוצמה יהודית, ח"כ איתמר בן גביר, פרסם הודעת הספד לעיתונאי ולפרשן שהלך היום לעולמו. "רוני, איש עקרונות, ציוני אוהב המדינה אשר אמר תמיד את אשר על ליבו", כתב בן גביר. "גם כשחלקתי עליו תמיד ידעתי שהוא אומר את הדברים מתוך אמונה ושכנוע פנימי. תנחומיי לבני המשפחה, חבריו ומכיריו".

העיתונאית שלי יחימוביץ, לשעבר חברת כנסת ויו"ר מפלגת העבודה, פרסמה אף היא הודעת תנחומין: "רוני דניאל קלט אותי (יחד עם רזי ברקאי), באבירות ובנדיבות, ככתבת טריה שהגיעה מבאר שבע לתל אביב, ומאז היה חבר. החספוס לא מנע ממנו להיות טוב לב. איש מצחיק ביותר, עיתונאי שלא התבייש להיות פטריוט גם כשזה לא היה באופנה, שהפך לדמות אהובה על הכל. עצוב מאוד. הדמעות חונקות את הגרון".

ח"כ יובל שטייניץ מהליכוד כתב: "המום מלכתו בטרם עת של הפרשן הצבאי הוותיק והמוערך רוני דניאל, ומשתתף באבלם הכבד של בני המשפחה ושל הידידים".

גנץ נפרד מרוני דניאל (ערוץ כנסת)

עמיחי שיקלי צייץ: "לא זכיתי להכרות אישות עם רוני דניאל ז״ל אך התרשמותי מהאיש ועשייתו מבעד למסך היא של מענטש, אוהב אדם ואוהב ישראל בכל נפשו ובכל מאודו, יהי זכרו ברוך".

עמית סגל, הכתב הפוליטי של חברת החדשות ועמיתו של דניאל, ספד לדניאל בעקבות פטירתו: "אם אני צריך לסכם את רוני דניאל, זה הסיכום: הוא האיש שרצה לא להתקלקל", כתב סגל. "היה לו חוש צדק והייתה לו ציונות בריאה, והוא היה הפרשן היחיד שהכרתי שגם חרש שדות וגם הוביל חיילים לקרב וגם שידר משחקי כדורסל. ״הדיבר האחד-עשר: אל תשתנה״, ציטט באוזניי שיר של יהודה עמיחי ואז הוסיף את ההמשך: ״והדיבר השנים-עשר: השתנה? תשתנה״. רוני ידע להשתנות כדי להישאר בדיוק כשהיה".

בהמשך שיתף סגל בסיפור שאירע עם דניאל בינואר 2006, בעת פינוי עמונה, שזכור כפינוי אלים. "קבוצת מתנחלים צעירים, מלאי כעס על המדינה, רואה את המכונית של הפרשן רוני דניאל. בזעמה על התקשורת היא מנפצת את הרכב. רוני שתק. אחר כך, לפנות בוקר, פגש בתושבי המאחז. שתדעו לכם, אמר, אין בי שום כעס עליכם, ולא אשנה מילה ממה שתכננתי לומר בטלויזיה בגלל זה. לא אספר לצופים את זה כי אני אינני הסיפור, ובטח לא הרכב שלי. אני לא מסכים איתכם, אבל אני מעריך אתכם ואסקר אתכם בהגינות. את הסיפור הזה שמעתי ממי שהיה שם. זה לא נאמר לפרסום".

סגל אף שיתף כי במשרדו של דניאל בחברת החדשות, שהיה אפוף עשן, נתלה ציטוט ממסכת אבות - ציטוט, שבעדינות איך לומר, לא ממש מאפיין עיתונאים באורח קבע. "שִׁבְעָה דְּבָרִים בְּגֹלֶם וְשִׁבְעָה בְּחָכָם. חָכָם אֵינוֹ מְדַבֵּר בִּפְנֵי מִי שֶׁהוּא גָדוֹל מִמֶּנּוּ בְּחָכְמָה וּבְמִנְיָן, וְאֵינוֹ נִכְנָס לְתוֹךְ דִּבְרֵי חֲבֵרוֹ, וְאֵינוֹ נִבְהָל לְהָשִׁיב. שׁוֹאֵל כָּעִנְיָן, וּמֵשִׁיב כַּהֲלָכָה, וְאוֹמֵר עַל רִאשׁוֹן רִאשׁוֹן, וְעַל אַחֲרוֹן אַחֲרוֹן, וְעַל מַה שֶּׁלֹּא שָׁמַע, אוֹמֵר: לֹא שָׁמַעְתִּי, וּמוֹדֶה עַל הָאֱמֶת".

לדברי סגל, דניאל ז"ל קיים את המשנה הזו: "רוני תמיד הודה על האמת, ולא נבהל להשיב גם כאשר לא כולם אהבו את הגישה שלו. שנים נוהל נגדו מערך השמצות פרוע. כינו אותו ״דובר צה״ל״ למרות שלא פעם הלם בצבא, כשזה לא היה מספיק יוזם ולוחמני לדעתו. הוא נשא באהבה את אלה שהציגו אותו שנים כצמא דם ומחרחר מלחמה, דבר שלא היה רחוק יותר ממי שידע לצטט שירים שלמים בעל פה והיה רגשן יותר מכפי שהסכים להודות. רוני שייך לעולם ישן שבו אהבת הארץ וציונות אינן מילים גסות ואינן מיושנות. ואת אשר אהב - הוכיח. מחר היינו אמורים להיפגש לצהריים במסעדת שיפודים בתקווה, שהכיר לי, קצת להתווכח והרבה להסכים. ולכל זה אני כבר מתגעגע. לא אשכח אותך רוני".

יאיר שרקי, הכתב לענייני דתות של חברת החדשות, כתב: "כולם יכתבו על רוני דניאל העיתונאי והפרשן הבכיר, אבל בשבילי הוא כמו דוֹד שנהג בי מהרגע הראשון בפרגון ובחברות שהתפתחה לשיחות טלפון ארוכות על צבא ויהדות ועל שכול, הקנטות (ועצות) על זוגיות, מתכונים (כן כן) רכילות ברנז׳אית וגם בדיחות קבועות. כמעט תמיד על סיגריה מגולגלת כבר מתגעגע".

ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, העלה על נס את הליווי שהעניק דניאל לתושבי הדרום. "רוני ליווה את העיר שדרות מהרקטה הראשונה ששוגרה לעבר העיר לפני 20 שנה ובמשך כל מבצעי הלחימה", אמר דוידי. "גם בימים של שקט רוני הגיע לעיר לביקורים וסיורים, היה איתנו בקשר שוטף והיה מחובר מאוד לשדרות ועוטף עזה. אני שולח תנחומים לבני משפחתו, לחבריו הרבים ולחברת חדשות 12 שהייתה לרוני בית במשך 28 שנים. יהי זכרו ברוך".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר