"צדק חברתי"

בית המשפט קבע: על המדינה לגבש הסדר בנוגע לנחל האסי

הסוף למאבק החברתי על נחל האסי? לאחר שלפני כחודש, דחו העותרים את הצעת הפשרה לפיה, חלקים מהנחל יפתחו ותהיה הגבלת מבקרים, בית המשפט קבע כי על המדינה לגבש הסדר (משפט)

קובי אטינגר | כיכר השבת |
קיבוץ 'ניר דוד' (צילום: פלאש 90)

המאבק הציבורי על פתיחת נחל האסי: ‏בית המשפט המנהלי בחיפה פסק היום (חמישי) כי על המדינה לגבש הסדר לגישה אל נחל האסי בתוך כ-18 חודשים.

בית המשפט הבהיר, כי עד לקביעת ההסדר לנחל, המדינה חייבת לאפשר וגם לוודא כי הגישה לחוף של הנחל, תהיה פתוחה לכלל הציבור.

בית המשפט קבע עוד, כי על המדינה לקדם את תכנית "נחל עמל קדום", בצד המזרחי של הקיבוץ, שמטרתה היא פיתוח אזור לנופש ולרחצה באפיק האסי.

השופטת תמר שרון נתנאל, כתבה בהכרעת הדין: "האסי וגדותיו הם מקרקעי ציבור, אשר 'מיועדים לתועלת הציבור' וכי לציבור הרחב זכות גישה אליו, אשר מתנגשת עם זכויות הקיבוץ, שנבנה על פי תכניות שאושרו כדין ללא התנגדות. בנסיבות שנוצרו והתפתחו במקרקעין במשך עשרות שנים, לא ניתן לממש את זכות הגישה ללא קביעת האיזונים הנכונים בין הזכויות וללא הסדר תכנוני אשר צריך שייערכו על ידי המדינה".

‏תגובת קיבוץ ניר דוד לפסק הדין של בית המשפט המחוזי בחיפה בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, שהתקבל היום. ״קיבוץ ניר דוד מברך על החלטת בית המשפט שדחה את עתירת תנועת שס כלפיו וקיבל את עמדת המדינה והקיבוץ לפיה יש לאזן את זכות הגישה לאסי עם זכויותיו של הקיבוץ וכי ההסדרה צריכה להעשות על ידי המדינה. קיבוץ ניר דוד ימשיך לקיים את הוראות הדין. אנו קוראים לתנועת ש״ס ולכל הציבור לקבל את פסיקת בית-המשפט״.

יו"ר שס אריה דרעי אמר בתגובה: "גם הבוקר תיקנו עוול חברתי! בית המשפט נענה לדרישתנו - נחל האסי ייפתח לכל אזרחי ישראל. תנועת ש"ס הוכיחה היום שוב שהמאבק על צדק חברתי הוא דרך חיים ולא סיסמת בחירות. מברך את חברי המאבק לשחרור נחל האסי ואת ח"כ עו"ד משה ארבל על הדרך, ההתמדה והחתירה לשוויון אמיתי."

ממשחררי האסי נמסר: "זהו יום משמח ומרגש. לאחר מאבק ציבורי עיקש של כשנתיים, החלטת בית המשפט מהיום מכירה סוף סוף בזכותו של הציבור על המשאב הציבורי ומבינה שלא יתכן שקבוצה קטנה של כ-300 בתי אב תחזיק במפתח לנכס ציבורי. בית המשפט מאלץ את המדינה לקחת אחריות ולהבטיח גישה חופשית אל הנחל לכל אורכו, ללא גדרות או מחסומים וכן לקדם את הפארק בקצה הקיבוץ. עמותת 'משחררים את האסי' מרוצה שעמדתה המאזנת בין הזכות של הציבור למשאב הטבע הציבורי באיזון עם חיי הקיבוץ התקבלה במלואה, ואנחנו ממתינים בשמחה לעקוב ולוודא שהיא מתבצעת בהתאם לחוק".

העותר ח"כ משה ארבל (שס) אמר: "היום נרשמה היסטוריה במדינת ישראל. בית המשפט קבע במפורש שחסימת הגישה אל הנחל וגדותיו איננה חוקית. האלימות כנגד תושבי בית שאן ואזרחי ישראל באמצעות חברות שמירה תיפסק. ותנועת שס הוכיחה היום פעם נוספת שצדק חלוקתי איננו רק סיסמה אלא דרך חיים של ממש. אני מודה ליושב ראש שס הרב אריה דרעי על ההשראה והגיבוי ולעורכי הדין ישראל באך אליעזר רודין ותום דורון על עבודה משפטית מאומצת ויסודית".

עו"ד ישראל באך היועמ"ש של תנועת שס מסר כי: "היום נקבעה הלכה חשובה והיסטורית על ידי בית המשפט המחוזי שתביא לסיום ההתעמרות של בעלי ההון מהקיבוצים ושליטתם במשאבי הטבע הציבוריים. אני שמח על ההחלטה ומרשתי תנועת שס בהחלט הוכיחה עמידה מרשימה ואיתנה על זכויות הציבור הממודר והמוחלש ומשמשת לו לפה גם בזירה המשפטית".

כזכור, לפני יותר מחודש, הוגשה הצעת הפשרה שהוצעה במהלך הדיון בביהמ"ש, על פיה, רק חלקים של הנחל יפתחו לציבור - נדחתה על ידי העותרים.

על פי הצעת הפשרה שהוגשה, חלקים מהנחל יפתחו והוא יתחם באמצעות מצופים, הכניסה תהיה מכניסות צדדיות באופן שלא יפריע לתושבי היישוב ותהיה הגבלת מבקרים.

העותרים בחרו לדחות את ההצעה וזאת למרות שבית המשפט הפציר בהם לקבלה, השופטת הבהירה: "הייתי מצפה שתשקלו זאת בכובד ראש על כל ההיבטים, אני מציעה לקבל את הפשרה כי לא תקבלו יותר מזה בפסק הדין".

כאמור, העותרים בחרו לדחות את ההצעה ולהמשיך במאבק. פסק הדין צפוי להתקבל בהמשך.

העותרים מתנועת ש"ס התנגדו להצעה ואמרו כ "יש חוק במדינת ישראל ובית המשפט פועל על-פי החוק ולפי הפסיקה. המדינה, בעמדה מושכלת ועיון מעמיק, מראה שהקיבוץ עובר על החוק; לכן אזרחי מדינת ישראל לא צריכים לחתום על הסדר שיגרע מהם. ההסדר המוצע יקנה מריחת זמן ולוחות זמנים לא ברורים. לא נתפשר בשם הציבור ועל חשבונו".

"כיצד ייתכן שמשאב ציבורי שנגזל מהציבור והזכויות החוקתיות הנלוות לכך כמו חופש התנועה יגזל מהאינטרס הציבורי. עמדתנו היא ברורה, יש לאפשר את הכניסה לכלל המקום. המתווה הראוי היחידי הוא לשחרר את מה שמגיע לציבור", הוסיפו.

כזכור, המאבק על הגישה לנחל האסי נמשך כבר שנים ובשנה האחרונה הגיע לשיא. תושבי הקיבוץ 'ניר דוד' הסמוך מתנגדים לתת גישה לנחל בטענה שהמבקרים משמיעים רעש מבעירים מנגלים ומטרידים את מנוחתם. מנגד, תושבי בית שאן הסמוכה ואזרחים נוספים פתחו במאבק בטענה שהמקום שייך לכלל הציבור ואין זכות לתושבי המקום למנוע גישה לאיזור.

ח"כ קרן ברק (הליכוד) אמרה: "בשורה גדולה יצאה היום מבית המשפט בחיפה. בהחלטה היסטורית הפקיע היום בית המשפט את השליטה על נחל האסי מקיבוץ ניר דויד ופתח את הגישה אליו לציבור הרחב בכל ימות השבוע, כולל חגים ושבתות. בפס״ד חשוב למען צדק חלוקתי, הועברה השליטה לידי המדינה והנחל יונגש לציבור- תחילה מערב, אח״כ מזרח עד למתווה הסופי. אמשיך ללוות את המאבק כדי לראות שההחלטות מיושמות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר