"צוֹם וְיוֹם רָצוֹן לַ-ה'"

איך לעבור בקלות את צום יום כיפור? המדריך המלא

למלא את הגוף בנוזלים, להפחית מלוח וחריף ולהקפיד על יציאה הדרגתית מהצום. המדריך המלא כיצד לעבור בקלות את צום יום כיפור, כדי שנוכל להתרכז במה שחשוב באמת: התפילות, הסליחה ומהות היום הקדוש (בריאות)

חיה כהן | כיכר השבת |
לעבור בקלות את צום יום כיפור (צילום: Nadi Lindsay from Pexels)

צום לא אמור להיות קל, וודאי לא צום בעל משמעות עמוקה כל כך כמו יום כיפור. אך הצום גם לא אמור להיות קשה כל כך. כדי שנצליח לעבור את הצום בקלות (יחסית) ונתרכז במה שחשוב באמת - התפילות, הסליחה ומהותו של היום הקדוש, הנה מדריך מפורט שחיברה הדיאטנית והתזונאית מירה ברקוביץ ממגזין הבריאות של אוניברסיטת קורנל.

לפני הצום:

- הקפידו לשתות הרבה נוזלים יום-יומיים לפני יום כיפור כדי למזער את הסיכון להתייבשות.

- אכלו בצורה סבירה. אל תאכלו יותר מדי, אך דאגו שהארוחות יכללו מנות חלבון ופחמימות בריאות.

- הפחיתו מאכלים מלוחים וחריפים שמגבירים את תחושת הצמא וגם בהכנת המזון עצמו, נסו להפחית כמה שניתן בכמות המלח. הוראה זו תקפה לימים שלפני הצום אך חשובה מאוד לסעודה המפסקת שבערב יום כיפור.

- החל משבוע לפני יום כיפור הפחיתו משמעותית את צריכת הקפה, התה והסודה. גמילה הדרגתית תמנע כאבי ראש קשים במהלך הצום כתוצאה ממחסור בקפאין.

במהלך הצום:

- הגיעו לבית הכנסת לבושים בשכבות של בגדים והצטיידו בסוודר נעים, כך שאם יהיה לכם קר מדי, תוכלו להתעטף, ואם יהיה לכם חם מדי, תוכלו להוריד שכבות. המטרה היא שלא יהיה לכם חם מדי או קר מדי.

- היחשפו לאוויר צח ככל הניתן, אך הימנעו משמש חזקה ופעילות מאומצת. העדיפו הליכה קלה ומתיחות במקום מנוחה במיטה.

- תוכלו להצטייד במיני בשמים ועשבי תיבול להרחה שירעננו אתכם ויקלו על הצום.

אחרי הצום:

- קודם כל, שתו כוס מים, אפילו שתיים, כדי להחזיר לגוף נוזלים חיוניים ולהמריץ את זרימת הדם. שתו את המים לאט ולא מהר, אחרת תחושו בכבדות.

- אחר כך עברו לכוס תה חם או קפה לצד עוגייה מתוקה או פרוסת עוגה.

- המתינו 30-60 דקות מפתיחת הצום הראשונית ורק אז תשבו לארוחה. חלקו את ארוחת שבירת הצום למנות קטנות, אכלו במתינות, ובחרו במזונות קלים ובריאים. זה לא הזמן לבשר, פחמימות כבדות ומטוגנים. תוכלו להתחיל בארוחה חלבית קטנה ומלוחה, להמשיך למרק ובהדרגה לעבור למנת עוף עם תוספות כמו אורז וירקות מאודים.

הכי חשוב: ברגע שאתם מרגישים מאוששים ושבעים - הפסיקו לאכול. למעשה זהו כלל שתקף לכל ימות השנה, אך לאחר צום ממושך זוהי הוראה קריטית שתשמור עליכם מאכילת יתר מיותרת ומכבידה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר