יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם

יום כיפור ו'קורונה'; ההנחיות של הגר"ד לאו

לקראת יום כיפור בצל מגפת הקורונה ששוב מכה בנו בעוז עם אלפי חולים חדשים בכל יום, חולים במצב קשה ונפטרים רבים, הרב הראשי לישראל הגאון רבי דוד לאו עם כל ההנחיות (ארץ)

(צילום: לע"מ)

יום הכיפורים - "שבת שבתון". יום קדוש ויום סליחה וכפרה. התורה קבעה שביום זה יש להתענות "ועניתם את נפשותיכם", ומטרת העינוי "לכפר עליכם".

לצערנו המגפה הקשה שפקדה אותנו ואת העולם כולו "רבים חללים הפילה", ועדיין מכה בנו בכל עוזה. העולם עומד חסר אונים ואינו מסוגל למגר, בשלב זה, את הנגיף. אין לנו להישען אלא על אבינו שבשמים להתפלל ולבקש שימנע מגיפה מנחלתו ומהעולם כולו וישלח במהרה רפואה שלימה לכל יצוריו.

המציאות בה אנו נמצאים בימים אלו מחייבת התייחסות כיצד חובה עלינו לנהוג, מבחינה הלכתית, וליתן מענה שיסודו מושתת על "חמירא סכנתא מאיסורא", ולקיים את היסוד של "וחי בהם ולא שימות בהם".

ראשית דבר, חובה לפעול על פי ההנחיות שניתנו ע"י האחראים על המאבק בנגיף זה. גם אני שומע שמנסרות בחלל העולם שאלות מדוע ישנן הנחיות שונות לגבי תחום זה או אחר. השאלות אכן נכונות הן, אולם אין זו סיבה שבגללה מותר לא לקיים את ההנחיות, שהרי בנפשנו הדבר. מידי יום שומעים אנו כיצד עולה המוות בחלוננו ועל כן נדרשת מכל אחד ואחד זהירות יתירה לשמור על עצמו "ונשמרתם מאד לנפשותיכם" ושלא להזיק לזולתו ח"ו. אין עדיין מידע מספיק על מחלת הקורונה ועל כן חובה לנקוט בזהירות יתירה.

השנה כבר חסד ה' עלינו והחיסון נותן את אותותיו, אבל עדיין הנגיף בתוקפו ולכן אלו ההנחיות ליום הכיפורים:

א. מי שנמצא בבידוד יצום.
ב. חולה קל מאומת שאין ולא היו לו כל תסמינים יצום.
ג. חולה קל מאומת שהיו לו תסמינים, תוך חמישה ימים מעת האימות לא יצום. ואם חלפו חמישה ימים וכבר אין לו תסמינים – עד עשרה ימים ישתה ויאכל לשיעורים.
ד. חולה במצב בינוני או קשה לא יצום. גם אם הוא קיבל אישור שהבריא עדיין המערכת החיסונית שלו חלשה ועל כן עד שלשה חדשים מהמחלה ישתה ויאכל לשיעורים.
ה. כמות השיעורים היא: כל 9 דקות. אכילה עד 27 גרם אוכל. שתיה עד 37 מ"ל. נכון להכין מראש כוס מדידה עם סימון לשיעורים אלו.
ו. היות שמצות היום היא לצום, לכן בכל מקרה בו יש חשש קל או ספק כלשהו עדיפה תפילה ביחיד בבית תוך שמירה על תנאי אוורור מתאימים.
ז. המתפלל ביחיד יאמר י"ג מידות רק בניגון הטעמים כקורא בתורה. וידוי ואבינו מלכנו אומר כרגיל וכן הזכרת נשמות.
ח. נכון להוסיף בכל התפילות את הסליחה "א-ל נא רפא נא תחלואי גפן פוריה", המיוסדת על פי המשנה בתענית טו ע"א.

נישא את עינינו לאבינו שבשמים לרחם עמו. נקבל על עצמנו עול מלכות שמים ונבקש "מן המצר קראתי י-ה" ויתקיים בנו "קולי שמעת אל תעלם אזנך לרווחתי לשועתי".

נזכה לגמר חתימה טובה ולשנה ברוכה לבריאות איתנה, לשלום והשקט.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר